De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het gaat hier om de kijktijd naar televisiezenders. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2019 naar 13,1%, wat overeenkomt met 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag.
TV schermtijd stijgt 4 minuten naar 192 minuten gemiddeld per dag
De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2019 192 minuten (3 uur en 12 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2018. Naast het kijken naar televisiezenders (live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series).
Meest bekeken programma’s in 2019
De top-25 meest bekeken programma’s in 2019 wordt aangevoerd door de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 met 5.482.000 kijkers. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers.
Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2019
De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.
Meest bekeken uitzending van het WK damesvoetbal in 2019
De finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van 7 juli 2019 is de meest bekeken sportuitzending van 2019 en daarmee de meest bekeken uitzending van het WK damesvoetbal in 2019 met 5.482.000 kijkers. Op de tweede plaats staat de halve finale tussen Nederland en Zweden op 3 juli 2019 met 5.022.000 kijkers.
Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 37,9% naar 37,2%. RTL Nederland daalt van 26,9% naar 26,3% en het marktaandeel van Talpa TV stijgt van 19,7% naar 20,5%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (23,1%) als de avond (24,2%).
In 2019 is de manier waarop we marktaandelen berekenen gewijzigd. De marktaandelen worden bepaald op basis van het TV Zendertotaal waarin het kijken naar televisiezenders t/m 6 dagen na uitzending wordt meegenomen. Het kijken naar andere content van opnameapparaten als video-, DVD- en harddiskrecorders wordt niet meer meegenomen in de berekening. De cijfers over 2018 worden in dit persbericht ook volgens de nieuwe berekening gepubliceerd en kunnen daarom afwijken van de cijfers gepubliceerd in het jaarpersbericht & – rapport 2018.
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 76,1% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2019 uitgekomen op 3,0%.
Het volledige persbericht van SKO inclusief de volledige bijbehorende grafieken staat op de SKO site.
Op donderdag 16 januari wordt het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2019.