Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/01/20
Jaarpersbericht TV kijkcijfers SKO: Nederlander kijkt 156 minuten per dag TV

De Nederlander keek in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag televisie (2 uur en 36 minuten); dit is gelijk aan de kijktijd in 2018. Het gaat hier om de kijktijd naar televisiezenders. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2019 naar 13,1%, wat overeenkomt met 20 minuten per dag. In 2018 was dit nog 17 minuten per dag.

 

TV schermtijd stijgt 4 minuten naar 192 minuten gemiddeld per dag
De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2019 192 minuten (3 uur en 12 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2018. Naast het kijken naar televisiezenders (live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Ziggo Movies & Series).

Meest bekeken programma’s in 2019
De top-25 meest bekeken programma’s in 2019 wordt aangevoerd door de finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van het wereldkampioenschap voetbal voor dames van 7 juli 2019 met 5.482.000 kijkers. De meest bekeken uitzending exclusief sport is De Luizenmoeder van 10 februari 2019 met 5.108.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2019
De Luizenmoeder van 17 februari 2019 is het meest uitgesteld bekeken programma met 2.397.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Meest bekeken uitzending van het WK damesvoetbal in 2019
De finale tussen de Verenigde Staten en Nederland van 7 juli 2019 is de meest bekeken sportuitzending van 2019 en daarmee de meest bekeken uitzending van het WK damesvoetbal in 2019 met 5.482.000 kijkers. Op de tweede plaats staat de halve finale tussen Nederland en Zweden op 3 juli 2019 met 5.022.000 kijkers.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep daalt van 37,9% naar 37,2%. RTL Nederland daalt van 26,9% naar 26,3% en het marktaandeel van Talpa TV stijgt van 19,7% naar 20,5%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (23,1%) als de avond (24,2%).

In 2019 is de manier waarop we marktaandelen berekenen gewijzigd. De marktaandelen worden bepaald op basis van het TV Zendertotaal waarin het kijken naar televisiezenders t/m 6 dagen na uitzending wordt meegenomen. Het kijken naar andere content van opnameapparaten als video-, DVD- en harddiskrecorders wordt niet meer meegenomen in de berekening. De cijfers over 2018 worden in dit persbericht ook volgens de nieuwe berekening gepubliceerd en kunnen daarom afwijken van de cijfers gepubliceerd in het jaarpersbericht & – rapport 2018.

De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 76,1% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2019 uitgekomen op 3,0%.

Het volledige persbericht van SKO inclusief de volledige bijbehorende grafieken staat op de SKO site.

Op donderdag 16 januari wordt het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreidere TV kijkcijferresultaten over 2019.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/01/17

Jaaroverzicht kijkcijfers 2016: gemiddeld 183 minuten per dag TV

screenforce-sko-jaarcijfers-2016

Onderzoek

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag TV (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De daling

Topics: Kijkcijfers, Online Video

27/08/14

TV-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

V-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 uitgekomen op € 476 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met