Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/06/25
Gelijkspel op het grote scherm: AI versus traditioneel billboard

Nieuw onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights toont: creaties met AI even effectief en hoog gewaardeerd als traditionele versies.

Uit nieuw onderzoek van Talpa Media en DVJ Insights blijkt dat AI-geproduceerde TV-billboards net zo effectief zijn en even positief worden gewaardeerd als reguliere creaties. Er zijn geen significante verschillen in merkherkenning, waardering, imago of activatie. Voor de effectiviteit van de boodschap maakt het niet uit of een uiting met of zonder AI is gemaakt.  

Kijkers ervaren AI-video’s als net zo verrassend, grappig en passend bij het merk als reguliere producties. Ze vallen niet meer of minder op, voelen net zo vertrouwd en worden even geloofwaardig en onderscheidend gevonden.

Kijkers herkennen AI zelden en reageren positief
Met de juiste kwaliteit doet een AI-creatie precies wat een reguliere productie ook doet. Opvallend is dat kijkers vaak niet eens doorhebben dat een billboard met AI is gemaakt. Slechts een derde van de kijkers herkende dit correct. Pas wanneer men wéét dat het om een AI-creatie gaat, ontstaat er bij sommige groepen terughoudendheid. Toch staat een meerderheid neutraal tot positief tegenover het gebruik van AI in reclame, vooral onder jonge, hoogopgeleide doelgroepen.

Hoe AI en traditionele creaties zijn vergeleken
Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.038 respondenten (25-54 jaar), representatief voor de Nederlandse bevolking. In een experimentele setting zijn tien AI-billboards en tien traditioneel geproduceerde creaties getest, afkomstig van zowel kleinere als grotere adverteerders. Elke deelnemer beoordeelde vier unieke billboard-uitingen op merkherkenning, imago, waardering en activatie. De resultaten zijn geanalyseerd op geaggregeerd niveau om een representatief totaalbeeld te bieden. “Naast het feit dat er geen verschillen in effectiviteit gemeten zijn, waren we ook aangenaam verrast door de acceptatie en de verwachtingen van Nederlanders ten aanzien van AI in creatieve uitingen: ruim 50% van de Nederlanders accepteert het feit dat AI gebruikt wordt en verwacht dat dit net zo effectief is. Bij de Nederlanders die een bepaalde interesse hebben in AI stijgt dit percentage zelfs naar bijna 80%.” aldus Ralph Sluis, Senior Client Consultant bij DVJ Insights.

De inzichten maken deel uit van Talpa Media’s bredere innovatie-agenda binnen ConnectLab, waarbinnen nieuwe technologieën getoetst worden op effect en toepasbaarheid in de praktijk.

Meer relevantie, meer impact 
AI maakt het mogelijk om sneller en efficiënter in te spelen op het moment. Van gepersonaliseerde EK-boodschappen tot lokale hittegolven: met AI zijn actuele videocreaties eenvoudiger te realiseren. Juist voor korte uitingen zoals TV-billboards, biedt dit creatieve en kostenefficiënte kansen. “Dankzij AI kunnen we meer merken de kans geven om zichtbaar te zijn op het grote scherm. Niet als vervanging van creativiteit, maar als versneller van bereik en relevantie,” zegt Aniek Verhaar, Lead Marketing Intelligence bij Talpa Media.

Het onderzoek naar AI is de eerste stap binnen een bredere verkenning van korte videocontent. Na de zomer start Het Grote Billboard Experiment, waarin Talpa Media kijkt naar de effectiviteit van korte merkuitingen via TV, VOD en radio.

Bruna zet vanaf deze week AI-billboards in op de zenders van Talpa Network. Daarmee laat het merk zien hoe AI kan helpen om snel en relevant te communiceren binnen een actuele campagne.

Bekijk alle onderzoeksresultaten en het volledige rapport hier

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/03/25

Reclame en emotie onderzoek Utrecht University: het effect van een lach en een traan

Nieuws Onderzoek

Niet voor niets zijn verhalende commercials (storytelling in reclame) populair én effectief. Onderzoek laat keer op keer zien dat campagnes die inspelen op emoties tot

Topics: Reclame-effect, Effectiviteit

11/03/21

Presentaties webinar TV Jaarrapport 2020

Nieuws

Op dinsdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2020 plaats. Dit jaar wel in een andere vorm, niet in De Hallen

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

25/07/24

Screenforce Day 2024: The Future of TV Advertising Amsterdam

Inspiratie Persberichten

Nationale en internationale sprekers geven hun visie op de ontwikkelingen in de TV-industrie Op dinsdag 24 september bundelen Screenforce en The Future Of TV Advertising,

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

28 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf donderdag 28 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met