Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/03/15
TV Jaarrapport 2014

SPOT heeft de jaarcijfers TV gepresenteerd. De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2014  € 964 miljoen, een stijging van 3,3%. Er  werd € 850 miljoen besteed aan spot advertising en € 114 miljoen aan non-spot advertising.

De online video platforms van de SPOT zenders realiseerden in 2014 een groei van maar liefst 70% en kwamen uit op € 21 miljoen. SPOT verwacht dat de groei van de TV-markt doorzet in 2015.

Goed perspectief voor 2015
TV doet het goed. Het resultaat over heel 2014 is erg positief. TV weet haar leidende marktaandeel uit te bouwen naar 26,4% in het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Het marktaandeel van TV is toegenomen met 2,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV bestedingen tussen de 2% en 3%.

Michel van der Voort (directeur SPOT): “TV heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de media-mix nog groter geworden. Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van TV; het in korte tijd genereren van een hoog bereik met kwalitatieve content biedt maximale impact. De online video platforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015”.

Sterke eerste helft 2014
De groei in spot advertising is vooral te danken aan de prestaties in de eerste helft van 2014 (+6,6% ten opzichte van de eerste helft van 2013).  Maar ook in de tweede helft van 2014 wist TV haar positie te consolideren. In totaal groeide spot advertising op TV met 2,1%, van € 832 miljoen naar € 850 miljoen.

In 2014 werd ruim € 114 miljoen aan non-spot advertising gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9% meer aan uitgegeven. Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd.

jaarrapport-2014-graph-01

Online video advertising groeit wederom fors
De omzet van online video advertising van de SPOT zenders is in 2014 uitgekomen op € 20,9 miljoen, een stijging van maar liefst 70% ten opzichte van 2013. De SPOT zenders realiseerden in 2014 meer dan 1,3 miljard online video-impressies via hun websites en apps. Een groei van 21%, en die groei zal voorlopig aanhouden. SPOT verwacht dan ook een sterke toename van de online videobestedingen in 2015.

jaarrapport-2014-graph-02

Presentatie TV Jaarrapport 2014
Dinsdag 3 maart 2015 presenteerde Michel van der Voort, directeur het TV Jaarrapport 2014 in het BIMHUIS in Amsterdam. Er waren 200 deelnemers aanwezig bij de middag, die werd gehost door econoom en journalist Mathijs Bouman. Zenderdirecteuren Arian Buurman, Ton Rozestraten, Peter Mulder en Allard Ruyl gingen met elkaar een stevig debat aan over de toekomst van TV reclame. Jon Watts, Founding Director van het Engelse MTM, sloot de middag af.

Videoverslagen presentaties TV Jaarrapport 2014

Presentatie Michel van der Voort: de resultaten over 2014

Presentatie Mathijs Bouman: beschouwingen op de economische ontwikkelingen

Debat Commercieel directeuren tijdens publicatie TV Jaarrapport 2014

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/12/17

Merry Christmas commercials op het Commercials Prikbord

Inspiratie

It’s the most wonderful time of the year again! De afgelopen weken maakte Nederland kennis met de leukste, grappigste en meest ontroerende kerstcommercials. Opvallende kerstcommercials

Topics: TV-reclame

23/10/17

TV meest effectieve medium in digitale landschap

TV meest effectieve medium in digitale landschap - uitgelichte afbeelding

Nieuws Kennis

Traditionele media hebben zich aangepast aan het digitale landschap en zijn daardoor nog effectiever geworden. TV blijft het meest effectieve massamedium en presteert het beste

Topics: ROI, TV-reclame

02/12/19

Denk bij het inzetten van TV-reclames zowel aan bereik als aan performance

Nieuws Onderzoek

Voor adverteerders die een zo groot mogelijk bereik nastreven is TV een goed medium. Maar bereik alleen is niet genoeg. De prestaties van TV-reclames zijn

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met