Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

03/03/15
TV Jaarrapport 2014

SPOT heeft de jaarcijfers TV gepresenteerd. De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2014  € 964 miljoen, een stijging van 3,3%. Er  werd € 850 miljoen besteed aan spot advertising en € 114 miljoen aan non-spot advertising.

De online video platforms van de SPOT zenders realiseerden in 2014 een groei van maar liefst 70% en kwamen uit op € 21 miljoen. SPOT verwacht dat de groei van de TV-markt doorzet in 2015.

Goed perspectief voor 2015
TV doet het goed. Het resultaat over heel 2014 is erg positief. TV weet haar leidende marktaandeel uit te bouwen naar 26,4% in het eerste halfjaar van 2014. Dit blijkt uit de netto mediabestedingen die Nielsen halfjaarlijks publiceert. Het marktaandeel van TV is toegenomen met 2,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV bestedingen tussen de 2% en 3%.

Michel van der Voort (directeur SPOT): “TV heeft zich fantastisch hersteld. Mede onder invloed van een record kijktijd in 2014 is de positie van televisie in de media-mix nog groter geworden. Adverteerders waarderen de aanhoudende kracht van TV; het in korte tijd genereren van een hoog bereik met kwalitatieve content biedt maximale impact. De online video platforms zorgen voor een aanvulling van het bereik dat elk jaar meer toeneemt. Kortom, een goed perspectief om mee te groeien op het verdere herstel van de economie in 2015”.

Sterke eerste helft 2014
De groei in spot advertising is vooral te danken aan de prestaties in de eerste helft van 2014 (+6,6% ten opzichte van de eerste helft van 2013).  Maar ook in de tweede helft van 2014 wist TV haar positie te consolideren. In totaal groeide spot advertising op TV met 2,1%, van € 832 miljoen naar € 850 miljoen.

In 2014 werd ruim € 114 miljoen aan non-spot advertising gespendeerd. Ten opzichte van het jaar daarvoor werd hier 12,9% meer aan uitgegeven. Daarmee is de daling van 2013 weer volledig goedgemaakt en lijkt ook hier het tij van de economische recessie gekeerd.

jaarrapport-2014-graph-01

Online video advertising groeit wederom fors
De omzet van online video advertising van de SPOT zenders is in 2014 uitgekomen op € 20,9 miljoen, een stijging van maar liefst 70% ten opzichte van 2013. De SPOT zenders realiseerden in 2014 meer dan 1,3 miljard online video-impressies via hun websites en apps. Een groei van 21%, en die groei zal voorlopig aanhouden. SPOT verwacht dan ook een sterke toename van de online videobestedingen in 2015.

jaarrapport-2014-graph-02

Presentatie TV Jaarrapport 2014
Dinsdag 3 maart 2015 presenteerde Michel van der Voort, directeur het TV Jaarrapport 2014 in het BIMHUIS in Amsterdam. Er waren 200 deelnemers aanwezig bij de middag, die werd gehost door econoom en journalist Mathijs Bouman. Zenderdirecteuren Arian Buurman, Ton Rozestraten, Peter Mulder en Allard Ruyl gingen met elkaar een stevig debat aan over de toekomst van TV reclame. Jon Watts, Founding Director van het Engelse MTM, sloot de middag af.

Videoverslagen presentaties TV Jaarrapport 2014

Presentatie Michel van der Voort: de resultaten over 2014

Presentatie Mathijs Bouman: beschouwingen op de economische ontwikkelingen

Debat Commercieel directeuren tijdens publicatie TV Jaarrapport 2014

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en