De Olympische Spelen in Rio waren een enorme TV en online hit in alle uithoeken van de wereld. Negen landen, verenigd in PEPPTV, hebben gezamenlijk de kijkcijfers op een rij gezet van de openings- en sluitingsceremonie en van de Olympische momenten met de hoogste kijkcijfers.
Kijkers in diverse landen hebben op verschillende momenten de TV aangezet, afhankelijk van de deelname van hun eigen sporters. Zo zagen maar liefst 7.2 miljoen Canadezen, hoe de Canadese atleet Andre de Grasse de zilveren medaille won op de 200 meter sprint en werd de finale van het voetbaltoernooi tussen Duitsland en Brazilië bekeken door 8.3 miljoen Duitse fans. Hoewel kijkcijfers van de openings- en sluitingsceremonie in Rio lager lagen dan in Londen als gevolg van de tijdverschillen, keken alsnog miljoenen mensen op alle uren van de dag naar de uitzendingen.
Rio was een veel grotere online hit dan Londen. De meeste landen bereikte nieuwe online records. BBC Sport ‘s verslaglegging bereikte 102 miljoen unieke devices wereldwijd, waarvan 68 miljoen afkomstig waren uit het Verenigd Koninkrijk. Dit is het grootste succes ooit voor digitale dienst van BBC Sport. Van France Télévision werden 150 miljoen video’s bekeken op haar websites, apps en externe platforms zoals Facebook, YouTube en Instagram. Dit is zes keer meer dan de Spelen van Londen. Nederland zette ook online records neer met een totaal bereik van 6.5 miljoen unieke bezoekers op de online platforms van de NPO, een groei van 27% ten opzichte van Londen.
Katty Roberfroid, Director General Egta namens PEPPTV over deze Europese cijfers: “De Olympische Spelen in Rio bewijzen nog maar eens de kracht van live TV en haar vermogen om mensen samen te brengen. Broadcasters in heel Europa en daarbuiten hebben redenen om trots te zijn op de kijkcijfers behaald tijdens de Spelen in Brazilië. De Spelen bewijzen dat live-evenementen – en in het bijzonder sportevenementen – blijkbaar de grootste troef zijn voor TV-broadcasters. Dit is wat TV zo relevant, aantrekkelijk en sociaal maakt voor het grote publiek. Geen enkel ander medium heeft het bereik en de invloed van TV.”
Over PEPPTV
PEPPTV, Platform for European Promotion of TV, is een internationaal informeel platform voor TV-broadcasters, TV-marketingorganisaties en sales houses. Kijk voor meer informatie op www.pepp.tv.