Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/12/25
Les Binet waarschuwt voor een marketing ‘death spiral’: waarom focus op ROI de groei remt

De afgelopen jaren is de druk op marketingbudgetten stevig toegenomen. Merken proberen “meer te doen met minder”, sturen hard op ROI en verschuiven budget naar performancekanalen. Maar uit nieuw onderzoek van marketing-effectiviteits-deskundige Les Binet en MediaLab Group, dat zij presenteerden tijdens de IPA Effectiveness Conference 2025, blijkt dat die aanpak steeds vaker tot het tegenovergestelde leidt: we doen uiteindelijk mínder met minder. Binet waarschuwt daarom voor een marketing ‘death spiral’: een vicieuze cirkel waarin budgetten, campagnes en winst steeds verder krimpen. Screenforce vat de inzichten in onderstaand artikel samen.

Niet ROI maar budget stuurt effectiviteit
In het eerste deel van hun presentatie deelt Binet zijn bevindingen uit een analyse uitgevoerd op de data uit de IPA Databank. Hij laat zien dat uit de analyse blijkt dat 89% van de variatie in marketing payback wordt verklaard door budget. En slechts 11% door ROI. Toch denkt bijna twee derde van de marketeers dat ROI de belangrijkste voorspeller van succes is. Het contrast is goed te zien in onderstaande figuur.

De focus van marketeers op ROI zorgt voor overmatige optimalisatie van performance en te weinig nadruk op duurzame groei. Tekenend is dat de gemiddelde ROI sinds de coronaperiode met 4% is gestegen, terwijl de nettowinst die campagnes opleveren juist met 11% daalde. Marketeers doen dus meer aan “efficiëntie”, maar halen er minder waarde uit.

Te klein, te smal, te weinig bereik
Door budgetdruk richten veel merken zich op steeds kleinere doelgroepen en een versmalde mediamix: 56% target op sub-segmenten in plaats van de volledige markt. En 62% bereikt 45-plussers niet, terwijl die doelgroep verantwoordelijk is voor de helft van de totale consumentenbestedingen

Daar komt bij dat de inzet verschuift naar performancekanalen, ten koste van brede, merkopbouwende media. Hierdoor ontbreekt simpelweg het bereik dat nodig is voor groei. Binet en Will Davis (Chief data officer van MediaLab Group) laten zien dat adverteerders minimaal 30–60 miljoen contacten nodig hebben voor een statistisch significante sales uplift. Voor een echt merk-effect zijn zelfs 200 miljoen tot 1 miljard contacten vereist. Dat zijn enorme aantallen en zonder breed bereik blijft groei dus uit.

De ‘death spiral’: kleiner, smaller, minder winst
De conclusie die Binet uit het onderzoek trekt is helder: als merken structureel te weinig investeren dan daalt hun effectiviteit. Dat leidt tot lagere opbrengsten, waardoor budgetten verder worden teruggeschroefd. Zo ontstaat een vicieuze cirkel, zoals in onderstaande figuur is weergegeven. Met als risico een structureel verlies van groei.

 

Hoe doorbreek je deze spiraal?
In het tweede deel van de presentatie laat Will Davis (Medialab Group) aan de hand van eigen onderzoek, waaronder het Medialab CMO Survey 2025 en een analyse van de Medialab Apollo-database, zien hoe marketeers de ‘death spiral’ kunnen doorbreken door beter gebruik te maken van media op schaal.

In bijna de helft van de gevallen (48%) gaat het budget vooral naar activatie in plaats van merkbouw. Uit zijn analyse blijkt bovendien dat de meeste marketeers hun mediabudget niet optimaal inzetten. Minder dan de helft maximaliseert bereik, en negen van de tien beperken de contactfrequentie niet. Adverteerders schalen hun campagnes vaak niet op wanneer performance zijn piek bereikt. Dat is het moment om juist op te schalen en het bereik te verbreden met massamedia als TV. Hij verwijst daarbij naar de resultaten van Profit Ability 2, dat laat zien dat juist traditionele massamedia zoals TV op lange termijn een aanzienlijk groter deel van de winst genereren, zoals in onderstaande figuur te zien is.

Binet sluit de presentatie af met vijf adviezen. Volgens hem is de oplossing even simpel als uitdagend: herontdek adverteren op schaal.

  • Richt minder op efficiency (ROI), meer op effectiviteit (extra gegenereerde winst).
  • Reserveer voldoende budget, want dat is dé bepalende factor voor groei
  • Maximaliseer bereik en kies voor high-attention media zoals TV, bioscoop, radio, tijdschriften en nieuwsmedia.
  • Combineer efficiency met creativiteit en durf te experimenteren.
  • Zorg dat budgetbepaling niet een rekensom is, maar een strategische keuze.

Conclusie
De conclusies sluiten nauw aan bij eerder onderzoek van o.a. Peter Field: campagnes die inzetten op brede, merkopbouwende media, waaronder TV, radio en nieuwsmerken, leveren structureel meer winst op dan smal getargete, digitale activatie. High-attention media creëren de schaal die nodig is om merken te laten groeien. Met andere woorden: wie blijft optimaliseren op korte termijn, loopt het risico de lange termijn uit het oog te verliezen. Maar wie investeert in bereik, creativiteit en schaal, bouwt aan echte waarde.

De volledige presentatie van Binet en Davis kan je hier vinden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

10/06/25

Peter Field: Wie wil groeien moet aan zijn merk bouwen

Onderzoek Kennis

Recentelijk kwam marketinggoeroe Peter Field met een nieuwe publicatie voor Screenforce zusterorganisatie in Nieuw Zeeland, Think TV over het belang van merkenbouw voor groei. Hoewel

Topics: Aandacht, Effectiviteit, Reclame-effect

18/11/24

Marketinggoeroe Les Binet: ‘Emotionele campagnes binden mensen op een dieper niveau aan je merk’

Nieuws Kennis

Wanneer is marketing effectief? Coen Olde Olthof sprak voor Adformatie over die vraag met de vermaarde denker over groeimarketing en effectiviteit. In de snel veranderende

15/04/24

Peter Field: Waarom TV nog steeds de basis vormt van effectiviteit

Nieuws Onderzoek Kennis

Marketinggoeroe Peter Field is het meest bekend vanwege zijn effectiviteitonderzoeken en vanwege zijn interessante presentaties tijdens internationale marketingcongressen. Zijn laatste keynote tijdens de Future of

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

09/05/23

Kantar’s Brand Equity rapport; hoe creëer je merkwaarde en merkgroei

Onderzoek Kennis

Het in maart gepubliceerde rapport is een complete gids voor het creëren van merkwaarde en merkgroei. Met behulp van insights gebaseerd op de data van

Topics: Cases, Reclame-effect

25/06/20

Mediaconsumptie & Mediabestedingen in (versoepelde) tijden van corona

Covid 19

Wordt er na de versoepeling van de lockdownmaatregelen nog steeds zoveel video gekeken? Is er al een verbetering in de mediabestedingen te zien? En hoe

Topics: Mediabestedingen

29/07/19

Conclusie top 5 best gelezen onderzoeks- artikelen: aandacht is nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

8 januari

Koffiedik Kijken 2026

Op donderdag 8 januari 2026 verwelkomt KIT traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met