Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/12/21
Aantal programma’s NPO komend seizoen voorzien van audiodescriptie

Komend seizoen zijn Boer zoekt vrouw (KRO-NCRV, NPO 1, startdatum wordt later bekendgemaakt), Flikken Maastricht (AVROTROS, vanaf vrijdag 7 januari op NPO 1) en Wie is de Mol? (AVROTROS, vanaf zaterdag 1 januari op NPO 1) wederom met audiodescriptie te zien bij de NPO. Met deze toevoeging worden de programma’s toegankelijker voor blinden en slechtzienden.

Audiodescriptie
Audiodescriptie maakt films en series toegankelijk voor mensen die slechtziend of blind zijn. Een stem beschrijft tussen de dialogen door wat er in beeld te zien is. Door deze extra uitleg is het verhaal veel beter te volgen. Elementen die beschreven worden zijn bijvoorbeeld personages, gezichtsuitdrukkingen, plaatsbepaling en ontwikkelingen in de verhaallijn. De NPO verzorgt per jaar een aantal programma’s met audiodescriptie. Bezoek de website voor een overzicht en een voorbeeld.

Earcatch
Bij het begin van elke aflevering komt een logo in beeld met een herkenbaar geluid, dat aangeeft dat het programma audiodescriptie heeft. Via de gratis app Earcatch zijn de beschrijvingen exact synchroon met de uitzending te beluisteren. Het voordeel van deze app is dat de omgeving van de gebruiker niet verplicht hoeft mee te luisteren. De audiodescriptie wordt via de hoofdtelefoon van de gebruiker apart aangeboden. Meer informatie over de app is te vinden op de website van Earcatch.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en