Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/11/20
World Television Day 2020: ‘TV maakt het verschil’

Wereldwijd wordt op 21 november World Television Day gevierd. Het thema dit jaar is ‘TV maakt het verschil’. Op deze dag zullen, net als elke andere dag, miljarden mensen over de hele wereld tezamen miljarden uren TV-kijken, erover praten en het delen. TV vestigt onze aandacht op sociaal onrecht, werpt een neutraal licht op de tegenslagen in de samenleving en helpt de spanning van een ongekend tijdperk te verlichten. Uit een inhoudsanalyse van Screenforce blijkt hoe vaak we in TV-programma’s aandacht besteden aan de belangrijkste thema’s uit onze samenleving. Het belangrijkste thema in de afgelopen maanden was vanzelfsprekend Covid-19, gevolgd door de stikstofdiscussie en klimaatverandering.

De samenleving in de schijnwerpers
Het medium TV heeft een verschil gemaakt en zal dat blijven maken door sociale en maatschappelijke kwesties onder de aandacht te brengen, zowel in het binnen- als buitenland. Door deze kwesties een podium te bieden stimuleert TV de kijkers hun blik te verbreden en voorbij hun eigen dagelijks leven en standpunten te kijken.

Hoewel de omstandigheden ons dit jaar uit elkaar hebben gehouden, heeft TV ons samengebracht. TV is een sociale lijm. Terwijl het kijken enorm steeg, reageerden omroepen over de hele wereld behendig en met grote creativiteit op de unieke omstandigheden om ervoor te zorgen dat TV er voor ons allemaal was als een bron van vertrouwde informatie, geruststellende afleiding en het broodnodige escapisme”, aldus Lindsey Clay, president van de Global TV Group en CEO van Thinkbox, de Britse marketingorganisatie voor commerciële TV.

Sociaal maatschappelijke thema’s op TV
Dat het medium TV een verschil maakt door een diversiteit aan onderwerpen te bieden is ook terug te zien in een inhoudsanalyse die Screenforce heeft laten uitvoeren door RTV Monitor middels spraakherkenningssoftware. De word cloud laat een veertiental sociaal en maatschappelijke beladen thema’s zien en de verhouding waarin deze in de periode van 1 januari 2020 tot 12 november 2020 in TV programma’s zijn genoemd. In totaal zijn deze veertiental termen 39.788 keer in TV programma’s genoemd. Hierbij geldt een tijdsinterval van 3 minuten. Als een keyword na drie minuten opnieuw is herkend, is dit een nieuwe match.World Television Day is in 1996 uitgeroepen door de Verenigde Naties om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. In Nederland wordt het 2020 thema van World Television Day ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met The Global TV Group, de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters. Kijk voor meer informatie over World Television Day op www.worldtelevisionday.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en