Ad Alliance – het saleshuis van onder andere RTL Nederland, Paramount, Disney en Discovery – en Dag en Nacht Media, het grootste advertentienetwerk voor podcasts in Nederland en België, zullen ook in 2023 blijven samenwerken om podcast advertising naar een hoger niveau te tillen. De partijen bundelden vier jaar geleden hun krachten, nu wordt de samenwerking verlengd en uitgebreid: Ad Alliance gaat vanaf dit jaar ook exclusief sponsoring binnen bestaande podcasts bij mediabureaus aanbieden.
Met podcast sponsoring landt de merkboodschap van adverteerders op een overtuigende manier bij de betrokken luisteraars van podcasts. Aanvullend heeft Ad Alliance een sterke social propositie met influencers, waar de makers van podcasts – die door het publiek steeds meer als bekende Nederlanders worden gezien – in worden meegenomen.
Dag en Nacht Media – sinds vorig jaar onderdeel van het Deense Podimo – heeft een eigen advertentienetwerk met meer dan 60 podcasts en ruim 20 miljoen ad impressies per maand. Ad Alliance deed al exclusief de verkoop van pre-, mid- en postrolls bij mediabureaus. Vanaf 2023 is het aanbod uitgebreid met sponsoring.
Bekende podcasts die Dag en Nacht Media vertegenwoordigt zijn onder andere De Stijn, Tobi en Jeppe Show, de podcasts van Voetbal International en Echt Gebeurd. Recent hebben ook de populaire podcasts Vrouwmibo en Borrelpraat zich aan het netwerk verbonden. Bekende adverteerders die onlangs adverteerden in het netwerk zijn onder andere Nespresso, Thuisbezorgd.nl en McDonalds.
Flip Kylian Adams, Strategy & Partnerships Manager van Dag en Nacht Media “Uit onderzoek blijkt dat 40% van de mediaconsumptie van 25- tot 54-jarigen wordt besteed aan audio, terwijl slechts 4% van de advertentiebudgetten daar terechtkomen. Om dat gat te dichten bieden we samen met Ad Alliance een makkelijke, schaalbare en effectieve manier om de kansen die podcasts bieden optimaal te benutten. We zijn blij dat we onze succesvolle samenwerking nu verder uitbouwen.”
Jasper Oelers, Group Lead Digital Native bij Ad Alliance voegt daaraan toe: “Vanuit Ad Alliance vinden wij het belangrijk om een sterke crossmediale- en moderne propositie aan te kunnen bieden. Podcast advertising is een snelgroeiend domein, waarin de komende jaren veel ontwikkelingen worden verwacht. Ook zien we kansen om de makers van podcasts een actieve rol te geven in social media campagnes. Dag en Nacht Media is daarin de perfecte partner, waar wij al vele jaren succesvol mee samenwerken.”