We kijken B&B Vol Liefde vooral vanwege de ‘bijzondere types’, product placement van Lays valt op
8 Procent van de kijkers noemt Lays uit zichzelf op de vraag welk merk ze is opgevallen in het programma, blijkt uit panelonderzoek.
Het razend populaire tv-programma B&B Vol Liefde is vooral in trek vanwege de ‘bijzondere types’ en ‘dynamiek tussen de deelnemers en B&B-eigenaren’. De product placement van Lays is bovendien erg effectief. Dat blijkt uit representatief panelonderzoek (N=511) van Adformatie, dat is uitgevoerd door MSI-ACI.
Het huidige seizoen van B&B Vol Liefde zit er net op, wat een mooi moment vormt om de balans op te maken van het programma. Twee derde van het panel zegt in het afgelopen seizoen iets van de serie gezien te hebben. Op sociale media lijkt het alsof mensen smulden van de avonturen van deelnemers en bed and breakfast-eigenaren, die allemaal op zoek zijn naar hun ware liefde. Toch is de romantiek niet dé reden dat veel mensen B&B Vol Liefde opzetten. Onder de kijkers van het programma (hierbij geldt N=352) is romantiek minder populair (28 procent) dan ‘leedvermaak’ (33 procent) en de dynamiek tussen de deelnemers en B&B-eigenaren (53 procent). Met stip op één in deze meerkeuzeoptie is het antwoord ‘Er zijn altijd wel bijzondere types in het programma te zien’ (64 procent).
Echt of gescript?
Of de dynamiek tussen al die ‘bijzondere types’ echt is, blijft de vraag. De programmamakers zullen zeggen van wel, maar ruim de helft van de kijkers (57 procent) denkt dat sommige gebeurtenissen in scène zijn gezet of bewust zijn gestuurd. 37 Procent gelooft dat het volledige programma echt en spontaan is, de resterende 6 procent weet het niet.
Dan wordt het interessant. Want hoewel een meerderheid van de kijkers vermoedt dat B&B Vol Liefde niet helemaal spontaan is, is er ook een grote groep kijkers die waarde zegt te hechten aan de geloofwaardigheid van de deelnemers en B&B-eigenaren.
Hoe belangrijk is de geloofwaardigheid van de deelnemers en B&B-eigenaren voor uw kijkervaring?
Een en ander lijkt lastig met elkaar te rijmen, maar staat het commercieel succes van het tv-programma in ieder geval niet in de weg.
Lays scoort hoge spontane bekendheid
De hoge kijkersaantallen maken B&B Vol Liefde ook interessant voor adverteerders. Een spoiler voor wie het nog of even niet meer wist: Lays trekt de portemonnee om zijn chipszakken prominent in beeld te brengen tijdens de borrelavonden in uiteenlopende B&B’s. En meldt dat netjes voorafgaand aan het programma. 61 Procent van de kijkers denkt dat er product placement in B&B Vol Liefde zit, 11 procent weet zeker van niet en 29 procent weet het niet.
De product placement van Lays is effectief, blijkt uit het panelonderzoek. Acht procent van de kijkers (nogmaals N=352 onder deze groep) noemt uit zichzelf het merk Lays op de vraag welk specifiek merk of product is opgevallen tijdens het kijken naar B&B vol liefde. Hiermee is Lays veruit het meest genoemde merk. Een score waar Lays erg tevreden over kan zijn, al gaf gastblogger Gideon Tailleur deze week aan de product placement wel érg overdreven te vinden.
Het consumentenpanel is positiever over de product placement.
Wat vindt u van de manier waarop producten en merken worden gepromoot in B&B Vol Liefde?
Joop de koffieman
Het commerciële succes van B&B Vol Liefde kan deelnemers of B&B-eigenaren ook een schnabbel opleveren. We vroegen het panel daarom naar welke merken goed zouden passen bij drie personages uit het programma: Jan, Malgosia en Joop.
Jan wordt door de panelleden het vaakst geassocieerd met de merken Heineken, Hertog Jan en Nike. Personage Malgosia zou, als het aan de panelleden ligt, het beste een samenwerking kunnen opzoeken met Rituals, Gucci of Zalando.
Tot slot Joop, die zich bij miljoenen kijkers profileerde als een koffiesnob door zijn eigen koffieapparaat mee te nemen naar de B&B en weigerde de opschenkkoffie van Anja te drinken. Op de vraag welk merk bij Joop past, antwoorden heel wat panelleden daarom Douwe Egberts, Nespresso of simpelweg: koffie.
Dat weet Joop zelf ook. Dankzij een tip van reclameman Dick van der Lecq sloot Joop een samenwerking met zijn vaste bonenleverancier, Koffie Lovers, om Joop’s Roast op de markt te brengen.
Dit is een artikel van Adformatie.