Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/10/24
De talkshowstoelendans en veel nieuws om naar uit te kijken: het nieuwe TV-seizoen 24/25

Met de verschuivende kijkersmarkt kijken broadcasters naar de beste verdeling van hun aanbod over de platforms die zij tot hun beschikking hebben. Uit de contentpresentaties van de drie grootste broadcasters is duidelijk dat zowel streaming als lineair de nodige aandacht krijgt. Screenforce zet de meest opvallende keuzes op een rijtje.

Talkshowstoelendans
Misschien wel het meest opvallende bij de nieuwe najaarsprogrammering van de NPO, Talpa Networks en RTL is de ‘Talkshowstoelendans’, afgetrapt door Eva Jinek die van RTL terug naar het thuishonk van de publieke omroep ging. Zij kreeg het slot in de vooravond. Opmerkelijk is dat dit in de volksmond de plek van De Wereld Draait Door wordt genoemd terwijl daar tot dit voorjaar Khalid & Sophie & Jeroen heeft gestaan. Dat DWDD als referentiekader wordt gebruikt, toont al aan dat het niet gek is dat er een andere keuze is gemaakt voor de vooravond. Uit de kijkcijfers is ook op te maken dat dat een goede keuze is geweest. Eva scoort in september gemiddeld rond de 900.000 kijkers op de dag van uitzending. Dat is zo’n 60% hoger dan Khalid & Sophie in dezelfde periode vorig jaar.

 

Op de late avond hield NPO 1 dit jaar een talkshow-zomerstop. Een beslissing waarvan zij al snel aangaven dat dat niet de juiste is geweest. Verwacht dus voor de zomer van 2025 geen zomerstop meer, terwijl er dan mogelijk wel veel minder te melden zal zijn zonder grote sportevenementen.  Al houden oorlogen geen zomerstop en gebeurt er op dit moment in de wereld – helaas – genoeg dat nieuwswaardig is. Door de komst van Eva schoven Sophie Hilbrand en Jeroen Pauw door naar de late avond waar zij na de zomerstop met Bar Laat de talkshow Op1 vervingen. De resultaten daarvan zijn vooralsnog gemengd. In absolute aantallen kijkers 6+ scoort Bar Laat zo’n 40.000 kijkers minder dan Op1. Maar in de doelgroep 20-49, waar de NPO ook naar kijkt, scoort Bar Laat iets beter. Het weet dus een wat jonger publiek te trekken.

Maar niet alleen de NPO komt met nieuwe actualiteitenprogramma’s. Zo deed RTL 4 een poging met de nieuwsquiz Wat een Dag, die inmiddels voortijdig van de buis gehaald is. (Wie niet waagt, die niet wint). En SBS6 kondigde een samenwerking met De Telegraaf aan waar een nieuw nieuws- en opinieprogramma voor de vooravond van SBS6 uit voort zal komen, dat vanaf begin volgend jaar te zien zal zijn.

Dramaseries op lineaire TV?
Naast talkshows zet de publieke omroep zich ook nog steeds in voor hoogstaand Nederlands drama, onder andere over onderwerpen die de afgelopen jaren een grote rol hebben gespeeld in het nieuws, zoals Laura H. over de jonge vrouw die met haar man en kinderen afreisde naar het Kalifaat in Syrië, en de aangekondigde serie over De Toeslagenaffaire.

Maar ook SBS6 investeert weer volop in drama, met oude vertrouwde titels als Gooische Vrouwen, die samen met de nieuwe (maar voor de oudere lezers toch wel bekende) serie Medisch Centrum West op 10 november terugkeert op de buis met een gloednieuw seizoen.

Foto: William Rutten

Waar de NPO en Talpa Networks ervoor kiezen om  dramaseries ook op de lineaire zenders te programmeren focust RTL met drama op Videoland met een combinatie van nieuwe en vertrouwde titels. Zo komen succesvolle titels als Máxima en Een Grote Familie terug en zal de SBS6 titel Gooische Vrouwen voor de on demand kijker al op 27 oktober bij Videoland beschikbaar zijn. Maar ook maatschappelijke thema’s komen aan bod bij Videoland. Bijvoorbeeld in de nieuwe titel De F*ckulteit en Bennie, een serie geïnspireerd op het levensverhaal van Barry Atsma. En voor de kijkers van Mocro Maffia, die vreesden in een zwart gat te vallen na het finale seizoen, is er ook goed nieuws: Mocro Maffia-ster Nasrdin Dchar ontwikkelt op dit moment de nieuwe serie Narcostad voor de streamer.

Opvallend is ook de aankondiging van Woeste Grond voor NPO1, een nieuwe soap serie die later dit jaar gaat lopen, met als setting een boerenbedrijf waar 3 generaties allemaal op hun eigen manier het bedrijf toekomstbestendig proberen te maken. De keuze is opvallend. Waar internationaal veel soap series sneuvelen, heeft Goede Tijden Slechte Tijden de afgelopen jaren een opleving ondervonden. Steeds meer partijen (ja, ook streamers) kijken naar meer genres dan alleen nieuws- en actualiteitenprogramma’s voor die dagelijkse kijkafspraak met de kijker.

(Oude) bekenden, reality en verschuivende doelgroepen
Bij Net5 hebben ze gezien wat een dagelijks uitzending voor je zender kan doen. In het voorjaar steeg in zeven weken tijd het oude bekende klusprogramma Het Blok in zenderaandeel gestaag richting de finale. Zowel het kluscomponent als het dagelijkse kijkmoment is de zender goed bevallen. Zij hebben dit najaar het reality-klusprogramma Een Eigen Huis: het Gevecht om de Sleutel (de leadermuziek laat zich raden), met René en Natasja Froger in het schema. Net als Het Blok in het voorjaar laat deze sinds de start een mooie groei zien in aantallen kijkers naar dik boven de 200.000 kijkers.

 

Maar er is meer aangekondigd voor Net5 en dat is opvallend, omdat de zender daarmee aanzienlijk meer inzet op lokale content dan een jaar geleden. Daarbij vallen er drie op: de Million Dollar Island spin-off Million Dollar Desert, dat zich – de titel verraadt het al – afspeelt in de woestijn. Deze titel heeft het lastiger en verliest aan zenderaandeel sinds de start. In Muscles & Brains zullen duo’s door middel van fysieke opdrachten en breinbrekers elkaar weg moeten spelen. In Charmes in de Strijd moeten singles met hun charmes eliminatie proberen te voorkomen. Veel reality-competitie dus op Net5, waarmee ze de jongere kijker weer duidelijk lijken te willen omarmen.

Na het stoppen van Temptation Island vult Videoland zijn aanbod van love reality nu aan met de internationaal succesvolle titel Paradise Hotel, waarin de kandidaten een strategisch spel spelen met als doel het geld of de liefde. Welke ze kiezen, dat moet blijken.

RTL 4 investeert ook meer in adventure reality: naast het ijzersterke Expeditie Robinson voegt de zender dit najaar internationale successen als Alone en The Summit aan het aanbod toe, en kondigt het voor 2025 het in huis ontwikkelde Pandora’s Box aan.

 

Op NPO 3 zijn duidelijk de gevolgen van het verschuivende kijkgedrag van de jonge kijker te zien: deze zender is langzaam aan het verbreden terwijl deze in de tussentijd dienst doet als etalage voor NPO Start en de beoogde groei daarvan. Titels als Meiden van de Keileweg 25 Jaar Later en 50 Jaar het Simplistisch Verbond – Toen en Nu tonen die verbreding al aan en spelen in op de behoefte aan nostalgie van de kijker, waar het succes van De Bauers – 20 Jaar Later het afgelopen jaar het bewijs voor heeft geleverd. Over nostalgie gesproken: wat dacht u van het teruggebrachte Te Land, Ter Zee en in de Lucht op RTL 4.

Spel en amusement
Na de succesvolle event-uitzending van Moordfeest in december vorig jaar, heeft SBS6 dit najaar een heel seizoen van het programma geprogrammeerd. De eerste aflevering begon half augustus veelbelovend, met zenderaandelen die ruim boven zendergemiddelde zaten. Met de start van Te Land, Ter Zee en in de Lucht op RTL 4 is de concurrentie toegenomen en zakken de cijfers wat terug. Waar RTL in het genre de focus lijkt te leggen op amusement met onder andere de nieuwe talentenjacht The Headliner, ligt de focus bij SBS6 op gameshows: 30 Seconds ging aardig van start, maar heeft het met de toegenomen concurrentie sinds eind augustus lastiger. In het vooruitzicht hebben zij nog meer titels JA of NEE? Met Kalvijn, 3 Minutes of Fame met Wendy van Dijk en De Quizmarathon met Rob Kamphues.

Samenvattend
De genoemde titels zijn slechts een selectie van het aanbod dat bij de drie partijen de revue passeerden. Het is vooral een teken dat er volop geïnvesteerd wordt in een nieuwe content en nieuwe reeksen van succesvolle titels. Een mooie mix van vertrouwd en nieuw. De markt rond actualiteitenprogramma’s is volop in beweging en focust vooral op lineair (want live speelt hier een belangrijke rol). Het is mooi om te zien hoe on demand het Nederlands drama-aanbod een boost heeft gegeven nadat het genre het initieel zwaar had op de lineaire kanalen met de komst van streaming diensten.

Terwijl de kijkersmarkt volop in beweging is kijken zenders heel goed hoe en via welk platform ze de content het beste bij de kijker kunnen brengen. En al zal het één succesvoller zijn dan het ander, waar goede content is, is ook de kijker!

Bron kijkcijferanalyses: NMO/Media Buying Systems

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/05/24

TV als reclameplatform transparant en toegankelijk maken

Nieuws Kennis

Adverteerders meer inzicht geven in de ingekochte TV-campagnes en TV-data beter toegankelijk maken, dat is het doel van het TIP-Dashboard. De gratis tool van Screenforce

Topics: Online Video, Techniek, TV-reclame, Mediabestedingen

09/02/16

Nielsen VS rapporteert: Live TV blijft dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Live TV is de primaire manier waarop Amerikanen video-content bekijken. Dat blijkt uit de Nielsen Q3 2015 rapportage van The Total Audience Report. Nielsen rapporteert

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video, TV-reclame

20/09/21

SKO publicatie 10 jaar uitgesteld kijken: van live naar later

Nieuws Kennis

Het kijkgedrag is in ontwikkeling. De Nederlandse kijker komt verder los van het lineaire schema en kijkt vaker programma’s wanneer het hen uitkomt. SKO heeft

Topics: Kijkcijfers

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

18 december

Beste kerstcommercial van 2024 (volgens het brein)

Zakdoek paraat, want de eerste kerstcommercials zijn gespot –🎵 IT’S TIIIME! 🎵 Welke merken weten onze

9 januari

Koffiedik Kijken 2025

Koffiedik Kijken Op 9 januari 2025 vindt Koffiedik Kijken plaats in het Koninklijk Instituut voor de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met