Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten

In Europa mogen goederen en diensten vrij over de grens worden verhandeld. Dat geldt ook voor TV(reclame). Daarom zorgt de Europese Unie ervoor dat alle TV-diensten zich aan dezelfde regels houden.

Aan welke regels TV zich moet houden staan in de Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten, de AVMSD. Nederland mag wel strengere wetgeving maken dan de Europese Unie voorschrijft, maar mag haar wet- en regelgeving niet minder streng maken.

Voor adverteerders, bureaus en zenders zijn de volgende onderdelen van de AVMSD van belang:

Herkenbaarheid van reclame

Reclameboodschappen zijn gehouden aan een aantal beperkingen;

  • Reclame mag niet de menselijke waardigheid aantasten, discrimineren, aansporen tot schadelijk gedrag of schadelijk zijn voor minderjarigen. Het mag minderjarigen niet aanzetten tot zeuren om producten bij hun ouders.
  • Er mag geen reclame worden gemaakt voor tabak.
  • Alcoholreclame mag niet specifiek gericht zijn op kinderen.
  • De lidstaten moeten bevorderen dat er een gedragscode wordt opgesteld over het gebruik van ongeschikte reclame in of rond kinderprogramma’s die aanzetten tot het gebruik van ongezond voedsel.

Regels voor reclameonderbrekingen

  • Films en nieuwsprogramma’s mogen elke 30 minuten worden onderbroken.
  • Kinderprogramma’s mogen maar om de 30 minuten worden onderbroken.
  • Religieuze diensten mogen niet worden onderbroken.
  • In sportprogramma’s mogen mini-spots worden uitgezonden, voor alle overige programma’s geldt dat reclame in blokken moet worden uitgezonden.
  • Overige programma’s zijn vrij om te onderbreken in reclameblokken wanneer zij willen, mits zij de limiet van 12 minuten reclame per uur niet overschrijden.

Product placement

elke vorm van audiovisuele commerciële communicatie die bestaat in het opnemen of het verwijzen naar een product of dienst of een betreffend handelsmerk binnen het kader van een programma tegen betaling of soortgelijke vergoeding.

Er is een aantal voorwaarden waarin product placement zich dient te houden:

  • Product placement is toegestaan in bioscoopfilms, TV-films en –series, sportprogramma’s en “lichte” amusement programma’s.
  • De verantwoordelijkheid en redactionele onafhankelijkheid van de aanbieder mag niet worden aangetast. Het is verboden om rechtstreeks tot aankoop of huur van goederen of diensten aan te sporen, in het bijzonder door specifieke aanprijzingen en het product mag geen overmatige aandacht krijgen.
  • Er geldt een meldingsplicht. De kijker moet ervan op de hoogte zijn dat hij/zij naar een programma kijkt waar product placement in voorkomt. Dit moet gebeuren aan het begin, na reclameblokken en aan het einde van het programma.
  • Product placement is verboden voor tabaksproducten en geneesmiddelen die alleen op recept verkrijgbaar zijn.
  • In nieuws- en actualiteitenprogramma’s, kinderprogramma’s en documentaires is product placement niet toegestaan.

Wijziging AVMSD

Per 1 november 2020 is de Mediawet gewijzigd vanwege de implementatie van de herziene Europese Richtlijn audiovisuele mediadiensten. Het CvdM buigt zich op in Europees verband opnieuw over de vraag óf en welke YouTubers onder hun handhavingsscope vallen. Op de site van het CvdM staat een informatiesheet hierover. Qua reclame staat nu in de infosheet dat deze de vermelding ‘reclame of advertentie of woorden van gelijke strekking duidelijk zichtbaar in de reclame’ moet zijn. SRC heeft op de site transitie informatie geplaats met een verwijzing naar de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/07/15

Nieuwe Jeugd Reclamewijzer

Kennis

De nieuwe Jeugd Reclamewijzer is vandaag aangeboden aan alle reclamemakers van Nederland. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk

Topics: Jongeren en media, Regelgeving TV-reclame

01/10/21

Reclameregels publieke omroepen

Kennis

Regels voor reclame in de Mediawet die alleen voor de publieke omroepen gelden. In beginsels zijn reclameblokken bij de publieke omroep alleen toegestaan tussen twee

Topics: Regelgeving TV-reclame

23/10/19

TV-industrie committeert zich aan hoge standaard voor bereiksonderzoek

Nieuws

Egta, de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, heeft een paper samengesteld waarin de visie van TV-broadcasters op een toekomstgericht TV-bereiksonderzoek is uitgewerkt. Dit

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met