Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/12/19
CvdM: Hoogste rapportcijfer voor TV-aanbieders (7.7) sinds begin meting in 2014

Het medium TV speelt nog altijd een belangrijke rol voor consumenten, concludeert het Commissariaat voor de Media in het ‘onderzoek Televisiepakketten en kijkgedrag’. Er is een sterke indicatie dat dit in de toekomst, in ieder geval voor bepaalde genres, zo zal blijven. Consumenten beoordelen hun TV-aanbieder in 2019 met een 7,7. Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden voorkeur voor lineaire TV.

Tevredenheid en trouw van het publiek hoog en stabiel
Het onderzoek naar TV-pakketten en kijkgedrag is in 2019 voor het zesde jaar op rij uitgevoerd. Onderzoeksbureau GfK heeft een vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van 2.000 respondenten met toegang tot internet in de leeftijd van dertien jaar en ouder. De diversiteit van TV-pakketten is al jaren hoog en stabiel, dat blijkt uit de gegevens die de aanbieders verstrekken. Pakketten bieden een grote verscheidenheid aan zenders en genres aan. Grote standaardpakketten zijn de norm. Ook de tevredenheid en de trouw aan het TV-abonnement van het publiek is hoog en stabiel.

Bijna alle mensen kijken weleens TV
Uit de resultaten blijkt dat bijna alle mensen in Nederland weleens TV kijken. Slechts 0,6 procent van de respondenten geeft aan dit niet te doen. Vervolgens is de mensen die TV kijken gevraagd of ze een TV-abonnement hebben. Met een TV-abonnement wordt een betaald abonnement bij een aanbieder van TV-pakketten bedoeld, zoals Ziggo, KPN of Tele2. Het aandeel mensen dat aangeeft een abonnement te hebben ligt in 2019 op 91,4 procent.

Hoogste rapportcijfer sinds het begin van de meting
Pakkethouders beoordelen hun aanbieder al sinds 2014 met minimaal een 7,5. In 2019 is het gemiddelde rapportcijfer een 7,7. Dit gemiddelde cijfer is zelfs het hoogste cijfer sinds het begin van de meting in 2014. Abonnementhouders zijn daarnaast heel trouw aan hun aanbieder. Meer dan 80 procent is in het afgelopen jaar niet gewijzigd van aanbieder en meer dan 53 procent is al zes jaar of langer bij dezelfde aanbieder.


Note: In 2018 is geen onderzoek uitgevoerd omdat de verschuivingen per jaar gering zijn.

In Nederland geen cord cutting op grote schaal
In Nederland is geen indicatie te zien dat er op grote schaal sprake is van ‘cord cutting’. Van de al kleine groep mensen in Nederland zonder TV-abonnement heeft slechts 7 procent in de afgelopen 12 maanden zijn abonnement opgezegd.

Kijkgedrag jongere leeftijdsgroepen meer divers
Nieuwe manieren van kijken zijn weliswaar steeds meer in opkomst, maar traditionele TV-zenders blijven belangrijk. Kijkers in jongere leeftijdsgroepen maken gebruik van een brede mix van TV-zenders, on demand en social media diensten. Mensen in oudere leeftijdsgroepen kijken nog steeds vooral TV.

Nieuws, sport en amusement worden het liefst live gekeken
Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden een voorkeur voor lineaire TV. Meer dan driekwart van de kijkers naar sport en nieuws doet dit het liefst via lineaire TV. Bij amusement is dit nog steeds meer dan de helft.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel van Telecompaper aangevuld met informatie uit het rapport zelf. Het hele rapport met alle informatie over de inhoud van de TV-pakketten en de cijfers uitgesplitst naar leeftijd worden gedownload op de site van het Commissariaat van de Media.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/06/19

Analyse Media:Tijd 2018 – Jongeren kijken meer TV dan on demand of online video

Nieuws Onderzoek Persberichten

De totale tijd besteed aan media is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media. Het grootste

06/01/22

Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Kennis Nieuws

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

04/01/22

Geen alcoholreclame in 2022 op twee jongerenzenders

Nieuws

STIVA heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Dit betekent dat in

Topics: Regelgeving TV-reclame

14/12/21

Nieuwe Reclamecode Online Kansspelen beperkt volume en inhoud TV en online reclame

Persberichten

Nederland kent sinds vandaag een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de

Topics: Regelgeving TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en