Het medium TV speelt nog altijd een belangrijke rol voor consumenten, concludeert het Commissariaat voor de Media in het ‘onderzoek Televisiepakketten en kijkgedrag’. Er is een sterke indicatie dat dit in de toekomst, in ieder geval voor bepaalde genres, zo zal blijven. Consumenten beoordelen hun TV-aanbieder in 2019 met een 7,7. Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden voorkeur voor lineaire TV.
Tevredenheid en trouw van het publiek hoog en stabiel
Het onderzoek naar TV-pakketten en kijkgedrag is in 2019 voor het zesde jaar op rij uitgevoerd. Onderzoeksbureau GfK heeft een vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van 2.000 respondenten met toegang tot internet in de leeftijd van dertien jaar en ouder. De diversiteit van TV-pakketten is al jaren hoog en stabiel, dat blijkt uit de gegevens die de aanbieders verstrekken. Pakketten bieden een grote verscheidenheid aan zenders en genres aan. Grote standaardpakketten zijn de norm. Ook de tevredenheid en de trouw aan het TV-abonnement van het publiek is hoog en stabiel.
Bijna alle mensen kijken weleens TV
Uit de resultaten blijkt dat bijna alle mensen in Nederland weleens TV kijken. Slechts 0,6 procent van de respondenten geeft aan dit niet te doen. Vervolgens is de mensen die TV kijken gevraagd of ze een TV-abonnement hebben. Met een TV-abonnement wordt een betaald abonnement bij een aanbieder van TV-pakketten bedoeld, zoals Ziggo, KPN of Tele2. Het aandeel mensen dat aangeeft een abonnement te hebben ligt in 2019 op 91,4 procent.
Hoogste rapportcijfer sinds het begin van de meting
Pakkethouders beoordelen hun aanbieder al sinds 2014 met minimaal een 7,5. In 2019 is het gemiddelde rapportcijfer een 7,7. Dit gemiddelde cijfer is zelfs het hoogste cijfer sinds het begin van de meting in 2014. Abonnementhouders zijn daarnaast heel trouw aan hun aanbieder. Meer dan 80 procent is in het afgelopen jaar niet gewijzigd van aanbieder en meer dan 53 procent is al zes jaar of langer bij dezelfde aanbieder.
Note: In 2018 is geen onderzoek uitgevoerd omdat de verschuivingen per jaar gering zijn.
In Nederland geen cord cutting op grote schaal
In Nederland is geen indicatie te zien dat er op grote schaal sprake is van ‘cord cutting’. Van de al kleine groep mensen in Nederland zonder TV-abonnement heeft slechts 7 procent in de afgelopen 12 maanden zijn abonnement opgezegd.
Kijkgedrag jongere leeftijdsgroepen meer divers
Nieuwe manieren van kijken zijn weliswaar steeds meer in opkomst, maar traditionele TV-zenders blijven belangrijk. Kijkers in jongere leeftijdsgroepen maken gebruik van een brede mix van TV-zenders, on demand en social media diensten. Mensen in oudere leeftijdsgroepen kijken nog steeds vooral TV.
Nieuws, sport en amusement worden het liefst live gekeken
Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden een voorkeur voor lineaire TV. Meer dan driekwart van de kijkers naar sport en nieuws doet dit het liefst via lineaire TV. Bij amusement is dit nog steeds meer dan de helft.
Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel van Telecompaper aangevuld met informatie uit het rapport zelf.