Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/12/19
CvdM: Hoogste rapportcijfer voor TV-aanbieders (7.7) sinds begin meting in 2014

Het medium TV speelt nog altijd een belangrijke rol voor consumenten, concludeert het Commissariaat voor de Media in het ‘onderzoek Televisiepakketten en kijkgedrag’. Er is een sterke indicatie dat dit in de toekomst, in ieder geval voor bepaalde genres, zo zal blijven. Consumenten beoordelen hun TV-aanbieder in 2019 met een 7,7. Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden voorkeur voor lineaire TV.

Tevredenheid en trouw van het publiek hoog en stabiel
Het onderzoek naar TV-pakketten en kijkgedrag is in 2019 voor het zesde jaar op rij uitgevoerd. Onderzoeksbureau GfK heeft een vragenlijst voorgelegd aan een representatieve steekproef van 2.000 respondenten met toegang tot internet in de leeftijd van dertien jaar en ouder. De diversiteit van TV-pakketten is al jaren hoog en stabiel, dat blijkt uit de gegevens die de aanbieders verstrekken. Pakketten bieden een grote verscheidenheid aan zenders en genres aan. Grote standaardpakketten zijn de norm. Ook de tevredenheid en de trouw aan het TV-abonnement van het publiek is hoog en stabiel.

Bijna alle mensen kijken weleens TV
Uit de resultaten blijkt dat bijna alle mensen in Nederland weleens TV kijken. Slechts 0,6 procent van de respondenten geeft aan dit niet te doen. Vervolgens is de mensen die TV kijken gevraagd of ze een TV-abonnement hebben. Met een TV-abonnement wordt een betaald abonnement bij een aanbieder van TV-pakketten bedoeld, zoals Ziggo, KPN of Tele2. Het aandeel mensen dat aangeeft een abonnement te hebben ligt in 2019 op 91,4 procent.

Hoogste rapportcijfer sinds het begin van de meting
Pakkethouders beoordelen hun aanbieder al sinds 2014 met minimaal een 7,5. In 2019 is het gemiddelde rapportcijfer een 7,7. Dit gemiddelde cijfer is zelfs het hoogste cijfer sinds het begin van de meting in 2014. Abonnementhouders zijn daarnaast heel trouw aan hun aanbieder. Meer dan 80 procent is in het afgelopen jaar niet gewijzigd van aanbieder en meer dan 53 procent is al zes jaar of langer bij dezelfde aanbieder.


Note: In 2018 is geen onderzoek uitgevoerd omdat de verschuivingen per jaar gering zijn.

In Nederland geen cord cutting op grote schaal
In Nederland is geen indicatie te zien dat er op grote schaal sprake is van ‘cord cutting’. Van de al kleine groep mensen in Nederland zonder TV-abonnement heeft slechts 7 procent in de afgelopen 12 maanden zijn abonnement opgezegd.

Kijkgedrag jongere leeftijdsgroepen meer divers
Nieuwe manieren van kijken zijn weliswaar steeds meer in opkomst, maar traditionele TV-zenders blijven belangrijk. Kijkers in jongere leeftijdsgroepen maken gebruik van een brede mix van TV-zenders, on demand en social media diensten. Mensen in oudere leeftijdsgroepen kijken nog steeds vooral TV.

Nieuws, sport en amusement worden het liefst live gekeken
Voor een aantal specifieke genres, zoals nieuws, sport en entertainment, blijkt zelfs voor alle leeftijden een voorkeur voor lineaire TV. Meer dan driekwart van de kijkers naar sport en nieuws doet dit het liefst via lineaire TV. Bij amusement is dit nog steeds meer dan de helft.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel van Telecompaper aangevuld met informatie uit het rapport zelf. Het hele rapport met alle informatie over de inhoud van de TV-pakketten en de cijfers uitgesplitst naar leeftijd worden gedownload op de site van het Commissariaat van de Media.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/06/19

Analyse Media:Tijd 2018 – Jongeren kijken meer TV dan on demand of online video

Nieuws Onderzoek Persberichten

De totale tijd besteed aan media is de afgelopen vijf jaar stabiel gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media. Het grootste

01/10/21

Reclamecode alcoholhoudende dranken

SPOT Reclamecode alcoholhoudende dranken

Kennis

STIVA staat voor stichting verantwoord alcoholgebruik. Deze stichting is de brancheorganisatie van de alcohol producerende industrie in Nederland. De STIVA heeft een reclamecode alcoholhoudende dranken

Topics: Regelgeving TV-reclame

12/11/21

Mediamonitor: Kantelpunt digitalisering mediagebruik en concentratie

Nieuws Kennis

De komst van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen hebben onze samenleving sterk beïnvloed. Ook ons mediagedrag is substantieel veranderd. We hebben vooral méér media

Topics: Regelgeving TV-reclame

01/10/21

Nederlandse Reclame Code (NRC)

SPOT Nederlandse Reclame Code SRC

Kennis

De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code. Deze code geldt voor alle reclames die in Nederland worden gemaakt. De code is

Topics: Regelgeving TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met