Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/08/14
TV-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 uitgekomen op € 476 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de eerste helft van 2013. Zowel de spot als de non-spot bestedingen groeiden mede als gevolg van de herstellende economie. De kijktijd is in de eerste helft van 2014 toegenomen naar 204 minuten. Dat blijkt uit het halfjaarrapport 2014 van SPOT.

Mede als gevolg van het economische herstel zet de positieve trend, die in de tweede helft van 2013 is ingezet, onverminderd door. In de eerste helft van 2014 is de TV-markt met 6,7% gegroeid naar € 476 miljoen. De spot bestedingen groeiden met 6,7% tot € 422 miljoen. De non-spot bestedingen groeiden nog sterker met 7,5% tot € 54 miljoen.

Excessieve groei online video advertising

In navolging op een sterke groei van 40% in 2013 lijkt 2014 het jaar te worden waarin online video advertising haar definitieve doorbraak kent. Over de eerste helft van 2014 rapporteren de SPOT zenders een netto omzet van € 10 miljoen voor online video. Dit is een groei van maar liefst 66%.

Record aantal adverteerders in de eerst helft

TV is het medium dat adverteerders weer massaal inschakelen wanneer een economisch herstel zich aftekent. Dat blijkt niet alleen uit de groei van de TV markt, die veel sterker is dan die van de economie. Het blijkt ook uit het aantal adverteerders dat TV in schakelt. In de eerste helft van 2014 hebben 816 adverteerders het medium TV ingezet. Sinds de start van deze rapportage in 2000 hebben we nog nooit zoveel TV adverteerders in een eerste half jaar gehad.

Kijktijd stijgt naar 204 minuten per dag

Nederlanders keken in de eerste helft van 2014 gemiddeld 204 minuten per dag TV (doelgroep 6+). In dezelfde periode in 2013 was de kijktijd 201 minuten. De uitzendingen van de Olympische Spelen en het Wereld Kampioenschap voetbal hebben een versterkend effect op de kijktijd gehad. De stijging in kijktijd is het meest opvallend onder jongeren van 13-19 jaar. Binnen deze doelgroep is 4% meer TV gekeken. Ook 35-49 en 65 plussers kijken in het eerste half jaar meer TV.

Positieve verwachtingen voor 2014

In maart van dit jaar spraken wij in ons jaarrapport 2013 de verwachting uit dat de TV reclamemarkt in 2014 op een groei kan rekenen tussen 3% en 4%. Op basis van de cijfers over het eerste half jaar en herstel van de economie, die zich sterker manifesteert, verwachten wij dat de TV reclamemarkt uit zal komen op een groei tussen de 5% en 7% voor het hele jaar 2014.

Bekijk SPOT Halfjaarrapport 2014.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/07/16

Omzet uit OTT TV en video naar 65 miljard in 2021

Screenforce Omzet uit OTT tv video naar 65 mld in 2021

Onderzoek

Wereldwijd zal in 2021 de omzet voor OTT TV en video zo’n 64,78 miljard dollar bedragen. Dit is een enorme toename ten opzichte van de

Topics: Online Video, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met