Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/02/18
Bezit van mobiele devices en het gebruik daarvan om te internetten groeit door

Rapportage Media Standaard Survey 2017 beschikbaar

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de zevende keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media Standaard Survey uitgebracht.

In de rapportage komen de belangrijkste resultaten van mediagebruik op diverse locaties en platformen aan de orde, zoals:

  • Vrijwel iedereen in Nederland (94%) maakt gebruik van internet, 65 plussers en laag opgeleiden gaan verder met hun inhaalslag
  • Het bezit en gebruik van mobiele devices is significant toegenomen, 80% van de Nederlanders gebruikt de smartphone om te internetten en 60% gebruikt een tablet om te internetten
  • Het radio luisteren via de smartphone (21%) en audiostreamer (6%) is significant gestegen
  • Radio heeft met 146 minuten per dag het grootste aandeel in de totale audioconsumptie (gemiddeld 197 minuten per dag). Driekwart van de luistertijd gaat naar radio en dat aandeel is sinds 2015 stabiel gebleven
  • 46% van de 20-34 jarigen leest weleens een dagblad/krant via de smartphone
  • 24% van de 20-34 jarigen leest weleens een tijdschrift/magazine via de smartphone
  • Het aantal huishoudens met een connected/Smart TV (directe toegang tot internet via TV-toestel) is verder significant gestegen naar 44% in 2017
  • Nederlanders van 20-34 jaar kijken het meest buitenshuis TV (56%)

Media Standard Survey 2017 - infographic kijken

Media Standaard Survey
De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door KANTAR TNS, in opdracht van de Nederlandse mediabereiksonderzoeken. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik.

De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In 2017 zijn 6.087 huishoudens en 5.113 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

TV in Nederland
Stichting KijkOnderzoek baseert de trendrapporten ‘TV in Nederland’ op de resultaten van de Media Standaard Survey. Sjoerd Pennekamp (directeur SKO): ‘Voor SKO is de stijging van het aantal televisies dat verbonden is met het internet en het aantal mobiele devices een zeer relevant gegeven. Nieuwe apparaten maken ander kijkgedrag mogelijk en het is voor het KijkOnderzoek van belang om een zo goed mogelijk beeld te hebben van al het kijkgedrag. MSS is voor ons de belangrijkste bron om het bezit van TV-apparatuur en connected devives te monitoren.

Screenforce publiceert regelmatig onderzoeken naar mediagebruik op haar website. Recentelijk zijn de uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK gepubliceerd.

Download de 2017 rapportage, in de vorm van een infographic hier en de infographic over kijken hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en