Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/03/15
Twitter vergroot betrokkenheid TV-programma en reclame

Er is al veel gepubliceerd over de positieve relatie tussen social media zoals Facebook en Twitter en TV. Veel Tweets over een TV programma leiden tot een hogere kijkdichtheid maar andersom leidt een hogere kijkdichtheid ook tot meer tweets.


Nielsen heeft in de VS onderzocht wat de relatie is tussen social media en de betrokkenheid van kijkers bij TV programma’s. Met behulp van hersenonderzoek wordt duidelijk dat TV kijkers een hogere betrokkenheid hebben bij programma onderdelen waarover veel getweet wordt. Goed nieuws voor adverteerders is dat deze verhoging van betrokkenheid leidt tot een grotere reclameherinnering en uiteindelijk een grotere product aankoop.

Relatie tussen Twitter activiteit en betrokkenheid bij TV-programma bijna 80%

Uit de analyses van Nielsen blijkt dat hoe meer er in een minuut over een TV  programma wordt getwitterd hoe groter de betrokkenheid van de kijkers is bij dat TV programma. De gevonden correlatie tussen Twitter activiteit en betrokkenheid was maar liefst 80%. De betrokkenheid werd in kaart gebracht door bij de respondenten de activiteit in de belangrijkste hersenlocaties voor emoties, het geheugen en aandacht te meten. Volgens Nielsen geeft social media activiteit, hier de specifieke Twitter data, inzicht in de betrokkenheid van de kijkers bij het TV programma.

Hogere betrokkenheid leidt tot een grotere reclameherinnering en grotere product verkoop

Volgens Nielsen is een hoge betrokkenheid bij TV-programma’s om drie redenen belangrijk. Ten eerste maakt het ons duidelijk dat goede TV-content verschillende belangrijke psychologische processen in het brein van TV-kijkers stimuleert. Ten tweede hangen deze psychologische processen positief samen met aankoopgedrag. Te derde leidt een hoge betrokkenheid bij een TV programma tot een grotere reclameherinnering en een grotere product verkoop.

Resultaten zijn ook belangrijk voor adverteerders en mediabureaus

Het onderzoek heeft drie praktische implicaties:
1. Voor TV exploitanten geven minuut tot minuut analyses van het twitter gedrag inzicht in de betrokkenheid van de TV kijker per scene of programma onderdeel van het TV programma
2. Adverteerders en mediabureaus kunnen twitter data gebruiken om in hun mediaplanning de betrokkenheid van de TV kijkers mee te wegen, immers hogere betrokkenheid leidt tot een grotere reclameherinnering en productverkoop
3. TV exploitanten en productiebedrijven kunnen hersenonderzoek, zoals de door Nielsen toegepaste ‘neuro science technology’, gebruiken om hun programmering te optimaliseren

Onderzoeksopzet

Voor het onderzoek heeft Nielsen een steekproef van 300 Amerikanen van 21-54 jaar oud naar acht verschillende prime time TV programma’s laten kijken. De steekproef was representatief voor de Amerikaanse bevolking in deze leeftijdsgroep. Terwijl de respondenten live naar de TV programma’s keken werd tegelijkertijd van minuut tot minuut hun hersenactiviteit gemeten. Naderhand werden de hersenactiviteit data afgezet tegen een database met het totale aantal tweets dat per minuut per bekeken TV programma werd verstuurd.

De Engelse tekst met de resultaten van dit Nielsen onderzoek, getiteld ‘Social TV: a bellwether for TV audience engagement’, zijn na te lezen op de Nielsen-site.

Meer Twitter TV analyses

SPOT heeft eerder onderzoek met als onderwerp Twitter en TV gepubliceerd van onderzoeksbureau Kantar. Dat onderzoek toont aan dat er een positief verband is tussen het aantal tweets en het aantal kijkers naar een TV programma. In een eerder onderzoek bracht Nielsen in kaart brengt dat de relatie tussen het aantal tweets en de kijkdichtheid tweerichtingsverkeer is. Niet alleen leiden meer tweets tot een hogere kijkdichtheid maar andersom leidt een hogere kijkdichtheid ook vaak tot meer tweets.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/10/20

Egta whitepaper: inzage in hybride metingen van TV op alle schermen

Nieuws Onderzoek

Alle stakeholders in de reclame-industrie zijn het met elkaar eens dat de TV-bereiksmeting technieken aangepast moeten worden aan de huidige realiteit. In 2019 hebben Egta

Topics: Online Video, Reclame-effect, Techniek

05/09/16

Aandacht op YouTube leidt tot meer live TV-kijkers

Screenforce DanceDanceDance

Onderzoek

De groeiende populariteit van het kijken naar online video kijken leidt tot een positieve relatie tussen het kijken naar TV-content op YouTube en de kijkcijfers

Topics: Jongeren en media, Online Video, Reclame-effect

02/04/15

Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

SPOT Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

Onderzoek

Steeds vaker gebruiken consumenten tijdens het TV-kijken een second screen zoals een smartphone of  tablet. Dit kan voor adverteerders een risico inhouden alsn de aandacht voor

Topics: 2nd screening, Reclame-effect, TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met