Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/01/18
Smart-TV vindt steeds meer zijn plek in Nederlandse huishoudens

Video Highlights Trends In Digitale Media 2017 onderzoek

 

Steeds meer Nederlanders kijken TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 21% en 27%. Van alle mobiele devices wordt het meest TV gekeken via de good old laptop: 30%. De Smart-TV vindt zowel in bezit als in gebruik een vaste plek in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt 42% over een smart-TV en de helft maakt wekelijks gebruik van de apps die hierop staan. Daarnaast blijkt dat de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt een belangrijke motivator te zijn voor het gebruik van Video On Demand platforms. Dit zijn enkele uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights.

Tablets en smartphones meest gebruikt op de bank
Van alle Nederlanders beschikt 70% over een tablet. Dit percentage is in 2017 ligt gestegen. YouTube is de meest geïnstalleerde media-app. NOS is de broadcaster waarvan de meest apps zijn gedownload. Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 81%. Dit geldt ook voor de smartphone. 76% gebruikt dit toestel op de bank gevolgd en 56% buitenshuis. De tablet wordt iets meer gebruikt voor het kijken van TV, 27% van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone ligt dit percentage op 21%. Via de laptop wordt het meeste TV gekeken, namelijk gemiddeld 38 minuten per week.

YouTube, Netflix, Spotify, NU.nl, en Ziggo GO grootste media apps
Videodiensten spelen een grote rol in de app stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Local player Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. De apps van RTL en NOS volgen op de voet. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 24 apps op hun tablet en 28 op hun smartphone.

 

Bron: GfK Trends In Digitale Media 2017

 

Hoe langer de content hoe groter het scherm
Het is een adagium dat al bestaat zolang we online video kennen. Uit de 2017 editie van Trends In Digitale Media blijkt dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NPO Start, Netflix Videoland meer bekeken worden op de Smart-TV.

Ontspanning, groot aanbod en kijken waar en wanneer je wilt
De belangrijkste redenen voor Nederlanders om gebruik te maken van betaalde videodiensten zijn ontspanning, de mogelijk om te kijken waar en wanneer je wilt, toegang tot een groot aanbod en de mogelijkheid om te kijken als er niets op TV is. Ontspanning is een belangrijke reden om gebruikt te maken van RTL XL, YouTube en Fox Sports. Binge watching is belangrijk voor Netflix en Videoland. Opvallend is dat Nederlanders de mogelijkheid om vooruit te kijken niet heel belangrijk vinden voor KIJK, RTL XL en Videoland.

Driekwart bezitters Smart-TV gebruikt apps
Van alle Nederlanders bezit inmiddels 42% een Smart-TV. Ruim driekwart – 76% – van de Smart-TV bezitters maakt daadwerkelijk gebruik van de extra functies van dit apparaat, door middel van de verschillende apps op de Smart-TV. Hiervan doet 51% dit één of meerdere keren per week.

Michel van der Voort, Directeur Screenforce over de resultaten: “De groei van het bezit van online devices vlakt af. Het gebruik daarentegen groeit stevig door. Zeker het gebruik van videodiensten zoals Ziggo Go, KPN iTV en sinds kort NLZiet. Deze apps toveren je smartphone of tablet om in een TV toestel. Dat is goed nieuws voor de broadcasters. Tegelijkertijd zien we dat online video content steeds meer de huiskamer binnen komt via de Smart-TV. Dit leidt tot een breder aanbod voor de consument en een mogelijkheid tot personalised advertising voor de adverteerder.”

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22/03/23

NMO publiceert Mediatrends 2022

Onderzoek Persberichten

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Dit onderzoek is een belangrijke bron van informatie als het gaat

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

07/12/23

Ad Alliance sluit exclusieve samenwerking met Fremantle voor advertentieverkoop YouTube-inventory in Nederland

Nieuws Persberichten

Vanaf heden sluiten media saleshuis Ad Alliance en content productiemaatschappij Fremantle een exclusief partnership. Hierbij gaat Ad Alliance de advertentieverkoop verzorgen van de hele Youtube-inventory

Topics: Online Video, TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met