Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

31/12/19
Geen alcoholreclame in 2020 op twee televisiezenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor het komende jaar (1 januari 2020 tot en met 31 december 2020) zijn de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel uitgesloten van alcoholreclame. Geen enkele radiozender is aan te merken als jongerenzender.

Nationaal Preventieakkoord

In het Nationaal Preventieakkoord zijn afspraken gemaakt om problematisch alcoholgebruik tegen te gaan. STIVA steunt de keuze om problematisch alcoholgebruik in samenwerking aan te pakken en draagt actief bij aan het behalen van de doelstellingen die zijn geformuleerd. Niet adverteren op zenders waar veel jongeren naar kijken en luisteren past daarbij. STIVA-directeur Peter de Wolf: “Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Dit brengt een plicht voor adverteerders met zich mee minderjarigen te beschermen. Daarom checken we wat jongerenzenders zijn en geldt de afspraak dat op die zenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.”

Ook online en social media

Uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde leeftijd van kijkers en luisteraars steeds verder opschuift. De Wolf: “Het is bekend dat jongeren steeds minder tv kijken en radio luisteren. Daarom vinden we het belangrijk om naast de kijk- en luistercijfers van het lineaire televisie- en radioaanbod, ook te kijken naar wat er online en op social media gebeurt. Ook daar zijn we in het kader van het Nationaal Preventieakkoord commitments aangegaan. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat jongeren op social media helemaal geen alcoholreclame meer te zien krijgen”.

Jongerenzenders in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA)

Voor 21.00 uur mag helemaal geen alcoholreclame worden uitgezonden. Daarnaast mag reclame voor alcoholhoudende drank zich niet specifiek richten op minderjarigen. Dit geldt zowel voor de inhoud als de platforms waar de reclame wordt vertoond. Daarom laat STIVA elk jaar vaststellen welke zenders als jongerenzender kunnen worden aangemerkt. Een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25% van het totale kijk- en luisterpubliek bestaat uit minderjarigen. Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen in het kijk- en luisterpubliek wordt uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- of luistercijfers, afgezet tegen het gehele programma- aanbod van een zender. Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en Stichting Kijk Onderzoek (SKO) hebben de onderzoeken uitgevoerd. Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma’s die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.

Over STIVA

Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier (Nederlandse Brouwers), wijn (KVNW) en gedistilleerde dranken (SpiritsNL) een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RvA.)

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/11/23

World Television Day 2023 in het teken van toegankelijkheid van TV platforms en content

Nieuws Persberichten

Ook dit jaar is het op 21 november weer World Television Day. Een dag waarop we stil staan bij de kracht van TV. Dit jaar

Topics: Online Video, TV-reclame

01/07/24

Bereid je nu vast voor op je kerstcommercial van 2024

Onderzoek Inspiratie Kennis

Terwijl de zomer net begonnen is, zijn de voorbereidingen voor de kerstcampagnes van veel adverteerders al in volle gang. Reden voor System1 om in hun

Topics: TV-reclame, Cases, Online Video, Reclame-effect

01/10/21

Reclameregels publieke omroepen

SPOT reclamecode Publieke Omroepen

Kennis

Regels voor reclame in de Mediawet die alleen voor de publieke omroepen gelden.

Topics: Regelgeving TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met