Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/05/16
Sreenforce-zenders blij met meer flexibiliteit Europese reclameregels

De Europese Commissie heeft op 25 mei jl. haar voorstel voor een aangepaste audiovisuele richtlijn (AVMSD) gepubliceerd. De aanpassingen in het voorstel zorgen voor flexibilisering en liberalisering van de radio- en TV-reclamemarkt in Europa. De aanpassingen die worden voorgesteld op de huidige richtlijn hebben onder andere te maken met reclame via sponsoring en product placement. Ook wordt het mogelijk om flexibeler met de planning van reclameblokken om te gaan.

In het voorstel dat de Commissie heeft gepubliceerd, blijft het Country of Origin-principe gehandhaafd. Dit houdt in dat zenders moeten voldoen aan de regels van het land van waar zij uitzenden en niet het land waarin zij bekeken worden. Vooral grote pan-Europese broadcasters hebben hiermee te maken.

In de huidige AVMSD is sprake van een hourly limit. Dit betekent dat een zender niet meer dan 12 minuten per uur reclame mag uitzenden. Verruiming van de hourly limit naar de daily limit geeft zenders de ruimte hun planning van de reclameblokken verder te optimaliseren. Bij een daily limit mogen zenders tussen 07.00 en 23.00 uur maximaal 20% van hun zendtijd naar eigen inzicht gebruiken voor het uitzenden van reclame. Versoepeling van de regels voor sponsoring en product placement geeft zenders de ruimte om deze vormen van reclame meer in te zetten in hun programma’s dan tot nu toe het geval is.

De AVMSD is een richtlijn en geeft daarmee de randvoorwaarden waaraan de lidstaten moeten voldoen. Het is aan de lidstaten om deze randvoorwaarden verder in te vullen. Sreenforce heeft er het volste vertrouwen in dat de Nederlandse wetgever de ingezette flexibilisering en liberalisering door dit voorstel zal overnemen in haar voorstellen.

Inzet Screenforce
Screenforce heeft samen met Egta, het Europese vertegenwoordigingsorgaan van TV-zenders, zich sterk gemaakt voor een AVMSD die toekomstbestendig is. SPOT is tevreden met de tot nu behaalde resultaten. Michel van der Voort, directeur Screenforce: “Flexibilisering en liberalisering van reclameregels is nodig in de sterk veranderende TV-markt. Wij zijn dan ook zeer verheugd met de voorstellen die de Europese Commissie op dit gebied doet. SPOT-zenders hebben al langere tijd de wens om van de klemmende 12 minutenregel voor reclame bevrijd te worden”.

Download voorstel.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/08/20

TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020

Nieuws

Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

26/10/12

TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag

SPOT TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag

Onderzoek

TV-reclame beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Op afstand gevolgd door internetreclame met 10% en dagbladreclame met 9%. Dit blijkt uit online onderzoek van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

04/02/15

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

SPOT Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Onderzoek

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

4 juli

NMO Summer Update 2024

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) draait ook in de zomermaanden op volle kracht. Samen met alle

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met