De grootste global players Facebook, Apple en Google/YouTube besteden € 1,7 miljard in offline media. Dit blijkt uit een analyse die Nielsen in opdracht van Screenforce heeft uitgevoerd in de 11 landen waar Nielsen de bruto mediabestedingen in kaart brengt. Het grootste deel van het offline mediabudget gaat naar TV, namelijk 84% ofwel € 1,5 miljard.
Verenigde Staten grootste markt
Uit de analyse door Nielsen op basis van de tariefkaart blijkt dat de global players het meest spenderen in de Verenigde Staten. In een belangrijke markt als China daarentegen wordt nog nauwelijks geadverteerd als gevolg van de blokkade door de overheid van platforms als Google en Facebook met de Great Firewall. Van de drie geanalyseerde global players is Apple veruit de grootste adverteerder.
TV belangrijkste medium voor global players
TV-content is premium content en heeft en massaal bereik. De cijfers laten zien dat ook deze partijen de
kracht van TV onderkennen en zetten TV-reclame groots in. TV is met een besteding van € 1,5 miljard goed voor een aandeel van 83,6% van het offline budget. Nummer 2 medium was outdoor met een aandeel van 6,9% van het offline budget.
Internetbedrijven grootste branche in UK
Al eerder zagen we dat de e-commercemarkt en internetbedrijven de grootste inkopers van TV-reclame op de commerciële zenders zijn in Engeland. Bedrijven als Amazon, Facebook, Google, Just Eat en Netflix gaven vorig jaar gezamenlijk 639 miljoen pond uit aan TV-reclame, een toename van 8% ten opzichte van 2015. Dit blijkt uit de jaarcijfers van Thinkbox, de Engelste TV-marketingorganisatie.
Ook in Nederland zien we al een paar jaar dat internetbedrijven een steeds belangrijkere branche aan het worden binnen de TV-industrie. In samenwerking met Nielsen heeft Screenforce een rapport gepubliceerd over de omvang van de e-commercebranche. Met de selectie door Nielsen van e-commerceadverteerders kwamen we tot 140 adverteerders, die met elkaar bruto € 212 miljoen investeerden in TV in 2016.
Ontwikkeling bruto TV-bestedingen top 25 e-commerceadverteerders in miljoenen euro’s