Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/11/16
GroupM-bestuursvoorzitter hoe TV budget kan terugpakken van trade marketing

Televisie was altijd al merkbekendheid gedreven. Het medium leidt de consument naar de van de beroemde marketingfunnel ook wel bekend als de consumer journey of path to purchase. Die rol is nog lang niet uitgespeeld, zegt Irwin Gotlieb, bestuursvoorzitter van GroupM Global. Integendeel; adverteerders die zich hebben gestort op micro-targeting en die het bredere merkbewustzijn van de consument laten varen, zien hun marktaandeel dalen.

De wijze marketeer weet dat hij de bovenkant van de funnel niet moet verwaarlozen. De rol van TV wordt steeds breder; ze kan de marketeer terzijde staan in de rest van de consumer journey, door merkoverwegingen te identificeren en te beïnvloeden. Sterker nog, TV kan mensen een duwtje geven richting aankoop.

Gotlieb definieert TV als professioneel geproduceerde content die via verschillende (on-demand en lineaire) devices wordt verspreid. Hij benadrukt dat we de TV niet langer moeten beschouwen als een meubelstuk of als iets dat we aan onze muur hangen. Hij merkt ook op dat de data, waarover we kunnen beschikken in het laatste decennium, een veel hoger detailniveau heeft bereikt wat marketeers in staat stelt om beter te bepalen waar hun doelgroep zich bevindt in elke fase van de marketingfunnel.

Met dit in het achterhoofd zegt Gotlieb het volgende: “Adresseerbaarheid en grotere interactie zijn voor ons als industrie de grootste mogelijkheden om de consument beter te targeten. Gerichte inzet van interactieve media beïnvloedt en faciliteert het aankoopgedrag van de consument. Zo leidt een advertentie regelrecht tot een transactie. Dit is waar de omzetgroei vandaan gaat komen.”

TV zou aanwezig moeten zijn in elk deel van de marketingfunnel. “We ruilen de bovenkant niet in voor het midden van de trechter of de onderkant. Grote marketing aan de bovenkant van de funnel blijft nodig; dat is goed nieuws voor de marketeers en de media en voor de TV in het bijzonder. TV kan zich nu ontwikkelen van een simpele merkbekendheid-generator naar een medium dat sales creëert en het aanschafproces van producten ondersteunt”,  zegt Gotlieb.

Gotlieb, die zal spreken tijdens het Future TV Advertising Forum eind november, voorspelt dat er een flink deel van het marketingbudget schuift naar TV, zo gauw televisie in staat is om activiteiten aan de onderkant van de funnel te ondersteunen. Hij signaleert dat een steeds kleiner aandeel van het totale marketingbudget wordt uitgegeven aan de media. Het leeuwendeel van de marketingeuro’s gaat op aan trade marketing.

Met trade marketing wordt in deze context bedoeld de marketingactiviteiten van fabrikanten en retailers en hun directe samenwerking op dit vlak. Bekende voorbeelden zijn prijs promotie, demonstraties en Point Of Sale acties op de winkelvloer. Maar ook: inkoopvoordelen voor retailers die zich aan een bepaald merk verbinden. “Als de media in staat zijn om te targeten in elk fase van de funnel, zal men meer trade marketing budget richting media schuiven”, voorspelt Gotlieb.

Dat vooruitzicht wordt des te realistischer als een nieuw soort thuisbezorg c.q. subscription retailers de strijd aan gaat met de supermarkt en andere fysieke retailers die onze portemonnee beheersen. Het Amerikaanse Parasol is een goed voorbeeld. Dat biedt een ‘luierabonnement’ aan. Voor $70 of $85 per maand krijg je luiers thuis bezorgd die je nergens anders kunt krijgen. Ook Amazon Family biedt zo’n abonnement aan voor Pampers en Huggies, uiteraard met de belofte dat je dan niet langer naar de winkel hoeft.

Voor een bedrijf, dat zich richt op subscription based thuis bezorgen, is winkelruimte minder of helemaal niet relevant. “In die context wordt targeting erg belangrijk. De rol van de media groeit dan juist weer,” zegt Gotlieb.

De huidige beschikbaarheid van nauwkeurige censusdata maakt het voor marketeers mogelijk om te bepalen waar hun doelgroep zich bevind in elke fase van de marketingfunnel. TV (en media in het algemeen) heeft de mogelijkheid om een groot bereik te leveren onder een nauwkeurig ingezoomde doelgroep – waar zich dat ook moge bevinden in de funnel.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/02/17

Retail voor het eerst grootste branche op TV

Onderzoek

Deze week publiceert Nielsen de nieuwe editie van het Jaarboek Bruto Mediabestedingen. Hierin geeft het bureau een overzicht van de bestedingen media per adverteerder, merk,

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

11/09/23

De impact van reclame op de economie is toegenomen

Onderzoek Kennis

La Filière Communication, het onderzoeksinstituut van het Franse Ministerie van Economie, heeft deze zomer tijdens Cannes Lions een internationale analyse gepresenteerd naar de relatie tussen

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met