Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/04/21
Is het geluid van je TV harder tijdens een reclameblok?

Heb jij weleens naar de afstandsbediening moeten grijpen op het moment dat een reclameblok begon, omdat je snel de televisie zachter wilde zetten? Mensen hebben het idee dat het geluid uit de televisie harder wordt zodra een programma eindigt en de reclames beginnen, maar klopt dit wel? Radar.avrotros.nl heeft hier onderstaand artikel over geschreven. 

‘Wij ergeren ons weer mateloos dat het geluid tijdens de reclame en andere onderbrekingen van programma’s harder is dan het programma zelf’, stuurt een consument naar Radar. Reden voor ons om uit te zoeken hoe dit precies zit.

Europese normen moeten geluid ‘gelijktrekken’
Sinds 2012 geldt voor televisieprogramma’s en reclames de zogenaamde R128 norm. Dit is een geluidheidsnorm die bepaald is door de European Broadcasting Union (EBU), een samenwerking tussen Europese omroepen. ‘Met deze norm wordt bewerkstelligd dat de luidheidsverschillen tussen programmaonderdelen en tussen zenders onderling worden geminimaliseerd‘, zegt een woordvoerder van Screenforce, de Nederlandse organisatie voor televisiemarketing.

De woordvoerder legt uit dat alle commercials bij aanlevering gecheckt en eventueel aangepast worden als ze te luid zijn. Ze mogen hierbij niet boven een bepaald gemiddeld geluidsniveau uitkomen. Hierdoor wordt het geluid van de reclame gereguleerd, en dus ook hoe het volume zich verhoudt tot dat van de programma’s. Ze legt uit dat iets niet langer dan drie seconden luider mag zijn dan de vastgestelde geluidheidsnorm. ‘Over het algemeen is er dus geen verschil tussen het volume van de soorten content‘, stelt de woordvoerder.

Hoe kan het dan dat mensen dit zo ervaren?
Er zijn dus regels voor hoe luid het volume van programma’s en reclames mag zijn. Toch zijn mensen niet gek en ervaren ze een duidelijk verschil in volume tussen programma’s en reclames. Hoe kan dat?

Volgens Jan de Laat, klinisch fysicus en audioloog van het LUMC, spelen hier meerdere factoren een rol. ‘Allereerst is het geluid van de televisie niet optimaal, doordat het is gecomprimeerd.‘ Hij legt uit dat de reikwijdte van ons gehoor tussen de 0 en 140 decibel ligt, terwijl het geluid uit een tv is gecomprimeerd tot een reikwijdte van 40 à 50 decibel. ‘Dit zorgt ervoor dat je bepaalde kleine veranderingen in volume als veel harder kunt opvangen. En dat valt eerder op in een korte commercial dan een lang programma.

Bepaalde geluiden klinken harder dan andere
Een tweede element is dat sommige geluiden als harder ervaren worden dan andere. ‘Op hetzelfde gemiddelde luidheidsniveau kan een gesprek veel aangenamer zijn dan muziek‘, geeft De Laat als voorbeeld.

Het kan dus zijn dat je naar een praatprogramma zit te kijken en er vervolgens een drukke reclame met muziek achteraan komt, waardoor je het idee hebt dat het harder staat. Qua decibellen is het dan gelijk, alleen wordt het soort geluid als harder ervaren. ‘Mocht je een rustige film kijken met ‘zacht’ geluid, dan lijkt het reclameblok in verhouding een stuk harder dan de film‘, noemt de woordvoerder van Screenforce nog als voorbeeld. Als je een film kijkt met bijvoorbeeld veel schietgeluiden, is de kans kleiner dat je de daaropvolgende reclame als luider ervaart.

Daarbij is een commercial vaak beter afgemixt dan bijvoorbeeld een live-programma, waardoor het geluid is geoptimaliseerd. Dit houdt onder andere in dat er technieken worden gebruikt om het geluid zo hard mogelijk te krijgen, zonder dat het de vastgestelde luidheidsnorm overschrijdt. Bij (live-)programma’s is er minder belang om het geluid zo hard mogelijk te krijgen, en is er vaak ook geen tijd om dit te doen, waardoor niet ‘het maximale’ eruit wordt gehaald. Dit kan ertoe leiden dat je het volume tijdens het programma harder zet en als dan de reclame (met geoptimaliseerd geluid) begint, je de reclame als nóg harder kunt ervaren.

Ervaring kan per persoon verschillen
Verder zegt De Laat dat het persoonsafhankelijk is hoe sommige geluiden bij je binnenkomen. Zo kan het dat iemand een talkshow of het journaal harder zet om het te kunnen verstaan. ‘En als dan vervolgens de reclames starten, dan kan dat weer als te hard worden ervaren omdat het volume hoger staat. Dit effect wordt versterkt door het verschijnsel dat je eerder het geluid als te hard ervaart als je je ergert aan wat je ziet. Dit doet zich vaker voor bij een commercial dan bij een tv-programma waar je bewust voor hebt gekozen.’

Mensen die minder goed horen hebben eerder last van deze verschijnselen volgens De Laat, omdat hun hoorspan beperkter is en er dus ook overgevoeligheid optreedt bij een wat lager geluidsniveau. ‘En dit probleem zal zich dan ook eerder bij oudere mensen voordoen‘, zegt hij.

Het daadwerkelijke volume tussen een programma en een reclame verschilt dus vaak niet zoveel, maar het geluid kan door bepaalde factoren wel degelijk harder klinken. Tot slot stelt De Laat dat er sprake is van een optelsom: de afzonderlijke effecten maken weinig verschil, maar als ze tegelijkertijd optreden wordt de ervaring versterkt.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/12/19

CvdM: Hoogste rapportcijfer voor TV-aanbieders (7.7) sinds begin meting in 2014

Nieuws Onderzoek

Het medium TV speelt nog altijd een belangrijke rol voor consumenten, concludeert het Commissariaat voor de Media in het ‘onderzoek Televisiepakketten en kijkgedrag’. Er is

Topics: Regelgeving TV-reclame

06/01/22

Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Nieuws Kennis

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

23/10/19

TV-industrie committeert zich aan hoge standaard voor bereiksonderzoek

Nieuws

Egta, de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, heeft een paper samengesteld waarin de visie van TV-broadcasters op een toekomstgericht TV-bereiksonderzoek is uitgewerkt. Dit

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

24 september

Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising

Maak je klaar voor een middag Future of TV Advertising tijdens Screenforce Day 2024! We hebben

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

10 oktober

Ster focus op 2025

Natuurlijk wordt er ieder jaar uitgekeken naar de zomervakantie, maar vooral ook naar komend kalenderjaar. En

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met