Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/01/21
SKO Jaarrapport TV 2020: Nederlander kijkt 160 minuten per dag TV

De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar TV-zenders (2 uur en 40 minuten); dit is 4 minuten meer dan in 2019. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit nog 20 minuten per dag. Dit blijkt uit het jaarrapport TV van Stichting KijkOnderzoek (SKO). 

De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht was in 2020 206 minuten (3 uur en 26 minuten). Dit is 14 minuten meer dan in 2019. Naast het kijken naar TV-zenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).

Meest bekeken programma’s in 2020
De top-25 meest bekeken programma’s in 2020 wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO1 van 14 december 2020. Deze toespraak van premier Rutte (met daarin de aankondiging van de tweede lockdown) had gemiddeld 6.035.000 kijkers. De voetbalwedstrijd Nederland – Bosnië en Herzegovina van 15 november 2020 is met gemiddeld 2.782.000 kijkers de meest bekeken sportuitzending van 2020. Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was de Nationale Dodenherdenking van 4 mei 2020. Het totaal aantal kijkers dat dit programma bereikte was 7.874.000.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2020
Wie is de Mol van 11 januari 2020 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2020 met gemiddeld 1.889.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 37,2% naar 37,7%. RTL Nederland stijgt van 26,3% naar 27,9% en het marktaandeel van Talpa TV daalt van 20,5% naar 19,6%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (24,1%) als de avond (25,0%).
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,5% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2020 uitgekomen op 2,9%.

Met ingang van 17 augustus 2020 zijn de rapportages over programma’s uitgebreid. Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van programma’s (GEM) is daarom in dit jaaroverzicht ook het totaal aantal bereikte kijkers van programma’s (TOT) vermeld. Het gaat hier om het aantal mensen van 6 jaar en ouder dat minimaal 1 minuut aaneengesloten naar een programma heeft gekeken. Het rangschikken van programma’s, zoals in onze toplijsten gebeurt, vindt nog steeds plaats op basis van het gemiddeld aantal kijkers over de gehele duur van het programma.

SKO jaarrapport TV
Op maandag 18 januari is het SKO jaarrapport TV gepubliceerd. Het jaarrapport bevat uitgebreide TV kijkcijferresultaten over 2020, waaronder cijfers op doelgroepniveau. Download hier het rapport.

Kijkgedrag en coronacrisis
Ook op het kijkgedrag heeft de coronacrisis een aanzienlijke impact gehad. SKO heeft daarom een factsheet gemaakt met een aantal belangrijke kijkcijfers in het licht van de coronacrisis. Deze factsheet bevat ook een top 10 van de meest bekeken extra journaaluitzendingen, waaronder persconferenties. Bekijk de PDF hier.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/09/17

TV-reclamemarkt naar €447 miljoen in eerste helft 2017

Nieuws

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9%

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

28/08/23

Alles over het vernieuwde Kijkonderzoek

Nieuws Onderzoek

Het nieuwe NMO Kijkonderzoek beweegt mee met hoe Nederland anno 2023 televisiekijkt Op maandag 28 augustus is de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO

Topics: Kijkcijfers

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Nieuws Persberichten

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met