Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/02/17
Jongeren zien 63 procent minder alcoholreclames

Uit gegevens van Stichting Kijkonderzoek geanalyseerd in samenwerking met Screenforce blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar bijna tweederde minder alcoholreclames zien in vergelijking met 2003. Gemiddeld ziet deze leeftijdsgroep 7 seconden per dag alcoholreclame op televisie.

Alcoholreclame op TV niet bedoeld voor minderjarigen
De alcoholbranche heeft door middel van zelfregulering afgesproken dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op televisie voor, tijdens of na programma’s waar teveel jongeren naar kijken. Als grens wordt hierbij 25% gebruikt; als meer dan 25% van de kijkers jonger is dan 18 jaar, mag rond die programma’s geen alcoholreclame uitgezonden worden.

In 2003 zagen jongeren van 12 t/m 17 jaar nog ruim 22 televisiecommercials per maand. Dat is in 2016 gedaald naar iets meer dan 8. Dit betekent dat jongeren op een dag slechts 7 seconden aan alcoholreclame op televisie zien. Een gemiddelde televisiecommercial duurt 25 seconden.

Screenforce Alcoholreclame en jongeren

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “We zijn verheugd dat we er via een combinatie van wetgeving en zelfregulering in geslaagd zijn om jongeren nauwelijks alcoholreclame op televisie te laten zien. Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Het is prima dat alcoholmerken volwassen consumenten willen bereiken op televisie in het kader van de beïnvloeding van hun merkvoorkeur. Daarbij is het prettig om te constateren dat de televisiereclames steeds vaker aan jongeren voorbijgaan.”

Inhoudelijk moeten de commercials ook aan allerlei regels voldoen. Zo moeten de modellen minimaal 25 jaar oud zijn en lijken. Daarnaast is het laten zien van overmatige alcoholconsumptie taboe.
De Wolf: “Alle commercials worden vooraf getoetst door een commissie van deskundigen enerzijds en een panel van jongeren (tussen de 18 en 22 jaar) anderzijds. Zo zorgen we ervoor dat we niets missen als het gaat om elementen van een commercial die specifiek zouden kunnen zijn gericht op minderjarigen.”

Social media
Ook op social media is het onwenselijk dat jongeren in aanraking komen met alcoholreclames. Daarom gelden ook voor dit medium specifieke regels, waardoor jongeren onder de 18 deze reclames niet te zien krijgen. Ook hier blijken de regels effectief te zijn; onlangs heeft STIVA onderzoek laten uitvoeren naar alcoholreclame op social media waaruit bleek dat marketinguitingen van alcoholmerken voor een overgrote meerderheid van 98,5% worden gezien door 18-plussers.

Zelfregulering effectief
Peter de Wolf, directeur STIVA: “De Nederlandse alcoholsector is gemotiveerd om jongeren onder de 18 jaar zo min mogelijk in aanraking te laten komen met alcoholreclame. Gelukkig zijn er steeds betere mogelijkheden om te voorkomen dat jongeren met alcoholreclame geconfronteerd worden. Zelfregulering is de perfecte manier om dit te verankeren.”

Over STIVA
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/09/18

Nieuwe ROI analyse Les Binet: verhouding brand building versus sales activation

Nieuwe ROI analyse Les Binet (3)

Nieuws Onderzoek Kennis

De gelauwerde marketingexpert Les Binet deelt in een interview zijn laatste bevindingen over de optimale balans tussen brand building en sales activation reclames. Ook vertelt

Topics: Reclame-effect, ROI

16/10/24

Onderzoek Commissariaat voor de Media over hoe jongeren nieuws consumeren

Nieuws Onderzoek

Het gegeven dat het mediagebruik van jongeren steeds meer richting social media verschuift, was voor het Commissariaat voor de Media aanleiding om te onderzoeken wat

Topics: Jongeren en media

08/09/25

VAB brengt strategische prioriteiten van grote en kleine adverteerders in kaart

Nieuws Onderzoek Kennis

Met de voortdurende discussies in de reclame-industrie over investeringen in branding en performance marketing, heeft VAB, de Amerikaanse zusterorganisatie van Screenforce, onderzoek gedaan om inzichtelijk

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame, Effectiviteit, Mediabestedingen

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met