Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/02/17
Jongeren zien 63 procent minder alcoholreclames

Uit gegevens van Stichting Kijkonderzoek geanalyseerd in samenwerking met Screenforce blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar bijna tweederde minder alcoholreclames zien in vergelijking met 2003. Gemiddeld ziet deze leeftijdsgroep 7 seconden per dag alcoholreclame op televisie.

Alcoholreclame op TV niet bedoeld voor minderjarigen
De alcoholbranche heeft door middel van zelfregulering afgesproken dat reclame voor alcoholhoudende drank niet mag worden uitgezonden op televisie voor, tijdens of na programma’s waar teveel jongeren naar kijken. Als grens wordt hierbij 25% gebruikt; als meer dan 25% van de kijkers jonger is dan 18 jaar, mag rond die programma’s geen alcoholreclame uitgezonden worden.

In 2003 zagen jongeren van 12 t/m 17 jaar nog ruim 22 televisiecommercials per maand. Dat is in 2016 gedaald naar iets meer dan 8. Dit betekent dat jongeren op een dag slechts 7 seconden aan alcoholreclame op televisie zien. Een gemiddelde televisiecommercial duurt 25 seconden.

Screenforce Alcoholreclame en jongeren

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “We zijn verheugd dat we er via een combinatie van wetgeving en zelfregulering in geslaagd zijn om jongeren nauwelijks alcoholreclame op televisie te laten zien. Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Het is prima dat alcoholmerken volwassen consumenten willen bereiken op televisie in het kader van de beïnvloeding van hun merkvoorkeur. Daarbij is het prettig om te constateren dat de televisiereclames steeds vaker aan jongeren voorbijgaan.”

Inhoudelijk moeten de commercials ook aan allerlei regels voldoen. Zo moeten de modellen minimaal 25 jaar oud zijn en lijken. Daarnaast is het laten zien van overmatige alcoholconsumptie taboe.
De Wolf: “Alle commercials worden vooraf getoetst door een commissie van deskundigen enerzijds en een panel van jongeren (tussen de 18 en 22 jaar) anderzijds. Zo zorgen we ervoor dat we niets missen als het gaat om elementen van een commercial die specifiek zouden kunnen zijn gericht op minderjarigen.”

Social media
Ook op social media is het onwenselijk dat jongeren in aanraking komen met alcoholreclames. Daarom gelden ook voor dit medium specifieke regels, waardoor jongeren onder de 18 deze reclames niet te zien krijgen. Ook hier blijken de regels effectief te zijn; onlangs heeft STIVA onderzoek laten uitvoeren naar alcoholreclame op social media waaruit bleek dat marketinguitingen van alcoholmerken voor een overgrote meerderheid van 98,5% worden gezien door 18-plussers.

Zelfregulering effectief
Peter de Wolf, directeur STIVA: “De Nederlandse alcoholsector is gemotiveerd om jongeren onder de 18 jaar zo min mogelijk in aanraking te laten komen met alcoholreclame. Gelukkig zijn er steeds betere mogelijkheden om te voorkomen dat jongeren met alcoholreclame geconfronteerd worden. Zelfregulering is de perfecte manier om dit te verankeren.”

Over STIVA
Verenigd in de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) leveren de Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de bedrijfssectoren realiseren.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/11/24

Het directe verband tussen aandacht en extra winst

Onderzoek Kennis

Revolutionair onderzoek van Ebiquity en Lumen Eerder onderzoek uit het Verenigd Koninkrijk heeft aangetoond dat aandacht onder meer online resultaten zoals clicks en conversies voorspelt.

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame, Aandacht

24/04/23

De impact van crossmedia op merkherinnering

Onderzoek Kennis

Veel merken kiezen voor een crossmediastrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat consumenten meer

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

12/12/16

TV-reclame zorgt voor hoogste ROI en enige break-even ROI op korte termijn

Screenforce TV-reclame zorgt voor hoogste ROI

Onderzoek

Voor elke Australische dollar die FMCG-merken investeren in TV-reclame krijgen ze 1,74 dollar omzet terug. En uit hetzelfde onderzoek blijkt dat TV daarin beter scoort

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met