Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/04/23
Het effect van TV op de marketing funnel

Nieuw Amerikaans onderzoek heeft de invloed van TV op de verschillende stadia van de marketing funnel in kaart gebracht. Van alle media heeft TV de meeste invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten. Lokaal broadcast TV-nieuws wordt het meeste vertrouwd door de kijkers. Gemiddeld over de acht verschillende branches geeft 86% van de ondervraagden aan dat TV-reclames invloed hebben op hun online search gedrag. TVB, de Amerikaanse marketingorganisatie van lokale TV-zenders, heeft dit eerder al in 2017 laten onderzoeken door GfK. In deze nieuwe editie onderzoekt GfK het effect van meer dan twintig verschillende media voor acht verschillende branches zoals automotive, financiële diensten en retail.

De invloed van reclame op het koopgedrag
De doelstelling voor de ‘2023 Purchase Funnel study’ is ‘om in kaart te brengen in welke mate consumenten beïnvloed worden tijdens het aankoopbeslissingsproces door de verschillende media’. Ook deze keer is het onderzoek weer uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Het onderzoeksbureau onderzocht voor acht verschillende branches het effect van meer dan twintig verschillende media. Nu er steeds meer mediakanalen worden gebruikt door consumenten is het essentieel dat de impact van deze verschillende mediakanalen wordt gemeten.

De onderzochte media

GfK TVB Purchase Funnel 2023 Adults 18+

 

De belangrijkste insights
TV heeft de meeste invloed op alle stadia van de marketing funnel, merkbekendheid, interesse, oriëntatie, aankoopvoorkeur en aankoop. Dit geldt voor alle branches, demografische categorieën, etnische groepen en ook voor opinieleiders. 43% van de ondervraagden geeft aan dat TV (broadcast- en kabelzenders) het belangrijkste is voor de bekendheid. Binnen deze groep kiest twee derde broadcast- versus kabelzenders.

Bron: GfK TVB Purchase Funnel 2023 Adults 18+

Lokaal broadcast TV-nieuws wordt het meeste vertrouwd door de kijkers. 73% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de uitspraak ‘Ik heb vertrouwen in het nieuws dat ik hoor/zie van dit medium.’ Van de online platforms wordt nieuws van de lokale broadcast TV-stations het meest vertrouwd. Social media worden het minst vertrouwd.

Bron: GfK TVB Purchase Funnel 2023 Adults 18+

Gemiddeld over de acht verschillende branches geeft 86% van de ondervraagden aan dat TV-reclames (veel/enige) invloed hebben op hun online search gedrag. Dat is het hoogste voor de branche woninginrichting (91%) en het laagste voor de branche bankieren (77%).

Bron: GfK TVB Purchase Funnel 2023 Adults 18+


Conclusie
Op basis van de resultaten van het onderzoek door GfK concludeert TVB dat ‘Hoe meer TV-commercials consumenten zien voor een bepaald merk hoe meer actie er voor dit merk wordt ondernomen, hoe belangrijker het merk wordt gevonden, en hoe meer vertrouwen en aankoopvoorkeur er is voor dit merk.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het TVB Purchase Funnel Study 2023 onderzoek.

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/04/23

De kracht van nieuws en actualiteiten als TV-content

Nieuws Onderzoek

Nieuws en actualiteiten zijn onlosmakelijk verbonden met de functie en populariteit van media. Dat is ooit begonnen met de eerste kranten en vervolgens met tijdschriften,

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

29/11/21

Consument heeft veel vertrouwen in advertenties op TV

Nieuws Onderzoek

Volgens het Nielsen Global Trust in Advertising onderzoek zijn ‘aanbevelingen van mensen die ik ken’ met 89% veruit de meest vertrouwde vorm van informatie voor

Topics: Reclame-effect, ROI

18/09/17

Bereik en effectiviteit TV onmisbaar in digitale wereld

Afstandbediening

Onderzoek Nieuws

Het is onmiskenbaar dat beeldschermen een integraal onderdeel zijn van het leven van de consument, variërend van smartphones en social media tot TV en streaming

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

26/08/15

TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

05/10/15

Programmatic TV: een introductie

SPOT Expertsessie-Targetted-TV-Advertising

Nieuws

Addressable TV, Targetted TV, Dynamic Ad Insertion en Programmatic TV zijn de meest gebruikte termen op dit moment in de TV-industrie en dus trending topics. Maar

Topics: Reclame-effect, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising

28/02/22

Accenture onderzoekt lange termijn ROI in Canadese markt

Onderzoek Kennis

Accenture heeft in opdracht van de Canadese TV-marketingorganisatie ThinkTV meer dan 3 miljard Canadese dollars aan mediabestedingen en de verkoopresultaten geanalyseerd van 105 verschillende adverteerders

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met