Nieuw Amerikaans onderzoek heeft de invloed van TV op de verschillende stadia van de marketing funnel in kaart gebracht. Van alle media heeft TV de meeste invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten. Lokaal broadcast TV-nieuws wordt het meeste vertrouwd door de kijkers. Gemiddeld over de acht verschillende branches geeft 86% van de ondervraagden aan dat TV-reclames invloed hebben op hun online search gedrag. TVB, de Amerikaanse marketingorganisatie van lokale TV-zenders, heeft dit eerder al in 2017 laten onderzoeken door GfK. In deze nieuwe editie onderzoekt GfK het effect van meer dan twintig verschillende media voor acht verschillende branches zoals automotive, financiële diensten en retail.
De invloed van reclame op het koopgedrag
De doelstelling voor de ‘2023 Purchase Funnel study’ is ‘om in kaart te brengen in welke mate consumenten beïnvloed worden tijdens het aankoopbeslissingsproces door de verschillende media’. Ook deze keer is het onderzoek weer uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK. Het onderzoeksbureau onderzocht voor acht verschillende branches het effect van meer dan twintig verschillende media. Nu er steeds meer mediakanalen worden gebruikt door consumenten is het essentieel dat de impact van deze verschillende mediakanalen wordt gemeten.
De onderzochte media

De belangrijkste insights
TV heeft de meeste invloed op alle stadia van de marketing funnel, merkbekendheid, interesse, oriëntatie, aankoopvoorkeur en aankoop. Dit geldt voor alle branches, demografische categorieën, etnische groepen en ook voor opinieleiders. 43% van de ondervraagden geeft aan dat TV (broadcast- en kabelzenders) het belangrijkste is voor de bekendheid. Binnen deze groep kiest twee derde broadcast- versus kabelzenders.

Lokaal broadcast TV-nieuws wordt het meeste vertrouwd door de kijkers. 73% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de uitspraak ‘Ik heb vertrouwen in het nieuws dat ik hoor/zie van dit medium.’ Van de online platforms wordt nieuws van de lokale broadcast TV-stations het meest vertrouwd. Social media worden het minst vertrouwd.

Gemiddeld over de acht verschillende branches geeft 86% van de ondervraagden aan dat TV-reclames (veel/enige) invloed hebben op hun online search gedrag. Dat is het hoogste voor de branche woninginrichting (91%) en het laagste voor de branche bankieren (77%).

Conclusie
Op basis van de resultaten van het onderzoek door GfK concludeert TVB dat ‘Hoe meer TV-commercials consumenten zien voor een bepaald merk hoe meer actie er voor dit merk wordt ondernomen, hoe belangrijker het merk wordt gevonden, en hoe meer vertrouwen en aankoopvoorkeur er is voor dit merk.
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het TVB Purchase Funnel Study 2023 onderzoek.