Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/06/15
Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

Nielsen heeft haar voorpublicatie op het jaarrapport netto mediabestedingen 2014 gepubliceerd. Hierin staan de belangrijkste cijfers uit het jaarrapport dat zij binnenkort publiceert. De omvang van de totale netto mediamarkt was in 2014 netto € 4.627 miljoen groot en realiseerde daarmee een groei van 1,9%.

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2014 uitgekomen op €964 miljoen, een stijging van 3,3% in vergelijking met 2013. Hiermee komt TV op een marktaandeel van 20,8% is zij daarmee het grootste medium.

TV bouwt leidend marktaandeel verder uit en online media stijgen het hardst

TV doet het goed. Nielsen constateert in haar voorpublicatie dat TV in 2014 haar leidende positie heeft uitgebouwd met 1,4% naar een marktaandeel van 20,8%. Naast TV zijn ook de mediumtypen radio, Out Of Home en folders gestegen in aandeel. De online media Search, Display en Classified Ads, die door Nielsen apart gerapporteerd worden, zien zo zowel in netto omzet als in marktaandeel de grootste groei van alle media. De media bioscoop, dagbladen, h-a-h bladen, tijdschriften, vakbladen en sponsoring zijn in marktaandeel gedaald. Vooral de print media hadden het in 2014 opnieuw moeilijk en zagen in totaal netto €104 miljoen wegvloeien naar andere media. De totale netto media markt was in 2014 netto € 4.627 miljoen groot en realiseerde daarmee een groei van 1,9%.

Figuur 1: marktaandelen netto mediabestedingen 2013-2014

Bron: Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 2 : groei netto mediabestedingen 2014 vs 2014

Bron: Nielsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwachtingen voor TV-bestedingen in 2015 positief

Tijdens de SPOT Jaarcijfers publicatie in maart 2015 werden de TV-cijfers voor verschillende jaren naast elkaar gezet en werden de TV-bestedingen per jaar uitgesplitst in spot en non-spot. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2015 verder zal verbeteren, verwacht SPOT dit jaar een groei van de TV-bestedingen tussen de 2% en 3%.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/03/18

De 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Field

De 16 lessen van ROI-goeroes Les Binet en Peter Field

Nieuws Kennis

Tom Roach, Strategy Director en Managing Partner BBH Londen, heeft een selectie gemaakt van de belangrijkste onderzoeksresultaten en grafieken van Les Binet en Peter Field,

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

20/03/18

Ritson: ‘Krant en TV zijn veel minder dood dan Facebook en Google ons doen geloven’

Mark Ritson: ‘Krant en TV zijn veel minder dood dan Facebook en Google ons doen geloven’

Nieuws

Op dinsdag 6 maart was Mark Ritson in Nederland om te spreken op een bijeenkomst van vakblad Adformatie. Screenforce heeft samen met RAB de komst

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

03/04/18

TV-reclame voldoet beter aan de eisen van adverteerders dan online-reclame

TV-reclame voldoet beter aan de eisen van adverteerders dan online-reclame

Nieuws

De media- en marketingwereld wordt de afgelopen 12 maanden gekenmerkt door een periode van onzekerheid. De complexiteit van het online inkoopmodel, de vele reclame fraudegevallen

Topics: ROI, Reclame-effect

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met