De nieuwe Jeugd Reclamewijzer is vandaag aangeboden aan alle reclamemakers van Nederland. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames.
De informatie in de Jeugd Reclamewijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek. Met het publiceren van de Jeugd Reclamewijzer levert Stichting Media Rakkers een Reclamewijzer belangrijke bijdrage aan de creatie van een veilige en verantwoorde commerciële omgeving voor kinderen. Het is daarbij namelijk van belang dat reclamemakers goed op de hoogte zijn van de zelfregulering en dat zij deze ook toepassen.
Liesbeth Hop, directeur Stichting Media Rakkers: “Het is niet voldoende om alleen de aanbodzijde, de reclamemakers, te informeren over de kinderreclameregels, maar het is ook belangrijk om kinderen door educatie te helpen om slim met reclame om te gaan. Daarom hebben wij al eerder dit jaar, samen met de Radboud Universiteit Nijmegen, het nieuwe lesmateriaal ‘Reclame Masters’ voor basisscholen gelanceerd.”
De Jeugd Reclamewijzer kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij.