Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft afgelopen week voor het eerst de ‘NMO Mediatrends’ gepubliceerd. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard Survey (MSS) dat tussen 2014 en 2018 werd uitgevoerd in opdracht van SKO, NLO, NOM en VINEX. NMO Mediatrends is een online onderzoek onder 8.000 Nederlanders. Voor het nieuwe NMO vormt het de bron als het gaat om de samenstelling van bevolking en het bezit en gebruik van devices. Ook vormen de gegevens uit het NMO Mediatrends onderzoek de basis voor de verschillende wegingen binnen NMO.
Gemiddeld zes schermen per huishouden om videocontent te kijken
Het aantal videoapparaten waarmee videocontent wordt geconsumeerd is inmiddels opgelopen tot ruim zes per huishouden. In de grotere huishoudens van drie personen of meer loopt dat aantal op tot ruim negen.
Hoogste penetratiegraad TV-toestel
Het TV-toestel kent gemiddeld gezien nog de grootste penetratiegraad, maar de smartphone is in de grotere huishoudens qua aantallen inmiddels het populairste apparaat. In deze huishoudens worden ook de meeste videodiensten afgenomen. NMO Mediatrends telde er gemiddeld 2,2 per huishouden van drie personen of meer. Bij eenpersoonshuishoudens is dit gemiddeld slechts 1,1. Als gevraagd wordt naar welke streamingdiensten men kijkt is Netflix hierbij veruit favoriet, gevolgd door Videoland. Een derde van de Nederlanders kijkt dagelijks naar een of meerdere online videodiensten. Vooral in de doelgroepen 13-19 en 20-34 jaar is de consumptie van online videodiensten bovengemiddeld.
72% van alle TV-toestellen is verbonden met internet
Inmiddels heeft 63% van de Nederlandse huishoudens een smart TV, die direct toegang geeft tot het internet en online videodiensten. Ook worden losse apparaten gebruikt om de TV-toestellen smart te maken zoals een Apple TV of Chromecast. In totaal zijn 72% van alle TV-toestellen op de een of andere manier ‘smart’ (verbonden met internet).
Glasvezel is bezig met een opmars
Het TV-signaal komt in het grootste deel van de huishoudens (46%) via de kabel binnen. Op een goede tweede plaats staat glasvezel met 23%. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden toen in de MSS van 2017 nog iets meer dan 11% werd gemeten. Vooral KPN zet in op een verdere verglazing van Nederland terwijl concurrent VodafoneZiggo de huidige infrastructuur verbetert met gigabit-verbindingen. Schotel en Digitenne lijken hun langste tijd te hebben gehad. In 2017 lagen de percentages nog op 3% en 5%. Daar is nu voor beide ontvangstmogelijkheden nog iets meer dan 1% van over. Internet/ADSL tenslotte geeft in 14% van de huishoudens het TV-signaal door.
Meeste huishoudens hebben zelfde provider voor TV als voor internet
Voor de distributie van het TV- en internetsignaal tekenen vooral VodafoneZiggo en KPN. KPN heeft hierbij een kleiner aandeel ten opzichte van VodafoneZiggo. Dat geldt zowel voor het TV-signaal als het internetsignaal. De twee partijen hebben een gezamenlijk aandeel van 74% in beide domeinen. De rest van de markt gaat naar de kleinere aanbieders zoals T-Mobile, Caiway, Tele2 of XS4ALL. Ruim 80% van de huishoudens heeft dezelfde provider voor TV als voor internet.
Mediaconsumptie enorm aan verandering onderhevig
De uitkomsten van NMO Mediatrends geven volgens SKO directeur Sjoerd Pennekamp de noodzaak van het nieuwe mediabereiksonderzoek NMO aan: “De manier waarop we media tot ons nemen is enorm aan verandering onderhevig. Dat maakt dat de huidige bereiksonderzoeken een slag gaan maken, vooral op het gebied van crossmedia consumptie. NMO Mediatrends voedt het Nationaal Media Onderzoek met belangrijke data voor de inrichting van het onderzoek en de samenstelling van de panels.”
Deze eerste publicatie van NMO Mediatrends, uitgevoerd door Ipsos, kent een steekproefomvang van 8.726 personen van 13 jaar of ouder. Voor de steekproeftrekking is gebruik gemaakt van postcode afgiftepunten, waardoor elk huishouden een gelijke kans heeft op deelname aan het onderzoek. Het veldwerk heeft online, telefonisch en face-to-face plaatsgevonden in heel 2021.
Mediagebruik en media imperatives
Het rapport bevat onder andere de volgende resultaten:
- Mediadevices (aantallen en signaal)
- Mediagebruik (video, audio, online mediagebruik, onlineactiviteiten, sitebezoek, adblockers)
- Media imperatives naar leeftijd en naar mediumtype
Het rapport NMO Mediatrends 2021 is hier te downloaden.
Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het persbericht van NMO over het eerste NMO Mediatrends rapport aangevuld met informatie uit het rapport zelf.
Over NMO
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Onder de vlag van NMO wordt in de loop van 2022/2023 het bereik van TV, radio, print en online gemeten en zal het op termijn de huidige standaarden vervangen. Elk afzonderlijk bereiksonderzoek wordt daarbij vernieuwd en sterk verbeterd en zal het crossmediale karakter van mediaconsumptie verder worden doorgevoerd. NMO wordt uitgevoerd door Kantar en Ipsos.