Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/09/25
Publicatiedata aanvraag TV-reclamezendtijd 2026 gepubliceerd

De data voor het reserveren van TV-reclamezendtijd in 2026 zijn vastgesteld en gepubliceerd. In dit publicatiedata overzicht wordt per maand inzichtelijk gemaakt binnen welke termijn adverteerders in Nederland hun aanvragen voor TV-campagnes moeten indienen bij de Screenforce broadcasters: Ster, Ad Alliance en Talpa Network.

De broadcasters verwerken de aanvragen maandelijks. Het overzicht is daarmee een belangrijk hulpmiddel bij de planning van de marketingkalender. Het schema biedt adverteerders een duidelijk overzicht van de aanvraagperiodes die gelden voor hun geplande campagnes.


Uitleg schema

Start inkoop
Onder ‘publicatie’ staat de datum waarop de broadcasters hun tarieven en nieuwe programmering bekend maken. Dit is de eerste dag waarop mediabureaus en adverteerders in de gelegenheid worden gesteld om TV-campagnes aan te vragen.

Einde inkoop
‘Einde inkoop’ is de allerlaatste dag waarop adverteerders de aanvraag kunnen insturen. Voor de broadcasters is het belangrijk dat de aanvraag voor de desbetreffende maand tijdig – binnen deze periode – wordt ingediend. Na de sluitingsdatum verwerken de broadcasters alle campagneaanvragen in het TV-uitzendschema voor de adverteerders.

Ontvangen orderbevestigingen
De aanvraag wordt definitief vastgesteld op de datum vermeld onder ‘ontvangen orderbevestigingen’. De algemene voorwaarden van de broadcasters gelden vanaf deze datum.

Facturatiedatum
Op deze datum wordt de factuur verstuurd. Dit zijn echter streefdata en kunnen per broadcaster verschillen.

Kijk voor alle publicatiedata over 2025 én 2026 op de inkoop pagina van onze website.

TV-reclamezendtijd inkopen via TIP
TIP – TV Informatie Punt – wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan reclamebureaus, mediabureaus, adverteerders die rechtstreeks inkopen bij Ster, Talpa Network en Ad Alliance. Via TIP kun je eenvoudig een TV-campagne aanvragen. De campagne aanvraag wordt samengesteld door voor elke exploitant de periode te kiezen en de juiste pakketten en doelgroepen te selecteren. Na het invullen van het budget worden de GRP’s berekend voor de gekozen doelgroep. Aanvragen worden automatisch doorgezet naar de betreffende exploitant. Na verwerking van de aanvraag is de campagne in TIP terug te zien.

Een verzoek tot het verkrijgen van een TIP login kan aan Screenforce verstuurd worden via dit formulier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/11/20

Het her-evalueren van reclame-effectiviteit gebaseerd op aandacht als nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

De aandacht van de consument, als een maat voor effectiviteit, wordt in een rap tempo een meetcriterium voor media-inkoop. Uit media-effectiviteitsonderzoek blijkt steeds vaker dat

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

13/04/16

Emoties zijn drijvende kracht achter TV-reclames

SPOT Emoties drijvende kracht achter reclames

Onderzoek

Emoties zijn drijvende kracht achter TV-reclames. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek van Nielsen onder 100 recente TV-reclames voor 25 verschillende FMCG-merken gecombineerd met marketingmixanalyses van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

23/10/23

Hoe gebruik je aandacht als de nieuwe media-currency

Onderzoek Kennis

Het media ecosysteem is de afgelopen jaren op een disruptieve manier geëvolueerd. Volgens mediabureau Dentsu heeft de media-industrie te langzaam gereageerd om het mediaplanning proces

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met