De data voor het reserveren van TV-reclamezendtijd in 2026 zijn vastgesteld en gepubliceerd. In dit publicatiedata overzicht wordt per maand inzichtelijk gemaakt binnen welke termijn adverteerders in Nederland hun aanvragen voor TV-campagnes moeten indienen bij de Screenforce broadcasters: Ster, Ad Alliance en Talpa Network.
De broadcasters verwerken de aanvragen maandelijks. Het overzicht is daarmee een belangrijk hulpmiddel bij de planning van de marketingkalender. Het schema biedt adverteerders een duidelijk overzicht van de aanvraagperiodes die gelden voor hun geplande campagnes.
Uitleg schema
Start inkoop
Onder ‘publicatie’ staat de datum waarop de broadcasters hun tarieven en nieuwe programmering bekend maken. Dit is de eerste dag waarop mediabureaus en adverteerders in de gelegenheid worden gesteld om TV-campagnes aan te vragen.
Einde inkoop
‘Einde inkoop’ is de allerlaatste dag waarop adverteerders de aanvraag kunnen insturen. Voor de broadcasters is het belangrijk dat de aanvraag voor de desbetreffende maand tijdig – binnen deze periode – wordt ingediend. Na de sluitingsdatum verwerken de broadcasters alle campagneaanvragen in het TV-uitzendschema voor de adverteerders.
Ontvangen orderbevestigingen
De aanvraag wordt definitief vastgesteld op de datum vermeld onder ‘ontvangen orderbevestigingen’. De algemene voorwaarden van de broadcasters gelden vanaf deze datum.
Facturatiedatum
Op deze datum wordt de factuur verstuurd. Dit zijn echter streefdata en kunnen per broadcaster verschillen.
Kijk voor alle publicatiedata over 2025 én 2026 op de inkoop pagina van onze website.
TV-reclamezendtijd inkopen via TIP
TIP – TV Informatie Punt – wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan reclamebureaus, mediabureaus, adverteerders die rechtstreeks inkopen bij Ster, Talpa Network en Ad Alliance. Via TIP kun je eenvoudig een TV-campagne aanvragen. De campagne aanvraag wordt samengesteld door voor elke exploitant de periode te kiezen en de juiste pakketten en doelgroepen te selecteren. Na het invullen van het budget worden de GRP’s berekend voor de gekozen doelgroep. Aanvragen worden automatisch doorgezet naar de betreffende exploitant. Na verwerking van de aanvraag is de campagne in TIP terug te zien.
Een verzoek tot het verkrijgen van een TIP login kan aan Screenforce verstuurd worden via dit formulier.