Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/08/20
SKO rapporteert totaal aantal kijkers van programma voor meer inzicht kijkgedrag

Met ingang van 17 augustus zullen de rapportages van SKO over programma’s worden uitgebreid. Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van een programma, zullen we vanaf dat moment ook inzicht geven in het totaal aantal kijkers van een programma (het bereik). Hiermee verrijken we het inzicht in het kijkgedrag.

Beter inzicht in prestatie van programma’s
De prestatie van een programma wordt traditioneel gerapporteerd op basis van het gemiddeld aantal kijkers naar een programma (de kijkdichtheid). Het totaal aantal kijkers (het bereik) ligt echter vaak veel hoger omdat niet alle mensen het hele programma kijken, maar een deel daarvan. Door het totaal aantal kijkers ook te rapporteren, vergroten we het inzicht in de prestatie van programma’s. Het totaal aantal kijkers wordt gebaseerd op het bereik van een programma, oftewel hoeveel mensen er minimaal 1 minuut aaneengesloten naar een programma hebben gekeken.


Voorbeeldweergave gemiddeld en totaal aantal kijkers. De bekende cijfers over het gemiddeld aantal kijkers over de uitzending zullen vanaf 17 augustus worden aangeduid met “GEM”, het totaal aantal kijkers wordt aangeduid met “TOT”.

Nieuwe programmarapportages
De totale aantallen kijkers worden alleen toegevoegd bij programmarapportages op onze website en in onze app, evenals aan onze wekelijkse en maandelijkse persberichten. Dit betreft bijvoorbeeld onze Top 25. Voor zenders en tijdvakken zal nog steeds het gemiddeld aantal kijkers worden gerapporteerd.
Het rangschikken van programma’s, zoals in onze toplijsten gebeurt, zal nog steeds plaatsvinden op basis van het gemiddeld aantal kijkers.

Sjoerd Pennekamp, directeur SKO: “We zien dat er veel behoefte is bij de gebruikers van de kijkcijfers om ook inzicht te krijgen in het totaal aantal mensen dat een programma heeft bekeken. Het aantal kijkers dat we nu vermelden in bijvoorbeeld onze dagelijkse Top 25 wordt soms al geïnterpreteerd als het totaal aantal kijkers van een programma. De Top 25 gaf tot voor kort echter alleen het gemiddeld aantal kijkers van een programma weer. We breiden onze rapportages daarom graag uit en voegen nu het daadwerkelijke totaal aantal kijkers toe. Zo ontstaat een nog completer beeld van het kijkgedrag.

Bron: Stichting KijkOnderzoek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

28/06/19

De waarheden en onwaarheden over ontwikkeling lineaire kijktijd

Meeste vrije tijd wordt besteed aan TV-kijken

Nieuws

Vorige week stuurde Multiscope een persbericht de deur uit met de mededeling dat video on demand inmiddels groter is dan lineair TV-kijken. Naar aanleiding van

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

30/08/16

TV-reclamemarkt komt uit op € 482 mio in eerste helft 2016

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is uitgekomen op € 482 mio in de eerste helft van 2016. Een groei van 5,6% ten opzichte van 2015. Een deel van

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

18/08/20

TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020

Nieuws

Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt

Topics: TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met