Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/03/16
Bestedingen TV-reclamemarkt gegroeid naar € 965 miljoen in 2015

De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op € 965 miljoen en dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In het afgelopen werd € 854 miljoen besteed aan spot advertising en € 111 miljoen aan non-spot advertising. Dit blijkt uit het TV Jaarrapport van SPOT.

Herstel TV-reclamemarkt in tweede helft 2015
De TV-reclamemarkt herstelde zichzelf goed in de tweede helft van 2015. In de eerste helft van het jaar kwamen de netto bestedingen voor TV-reclame nog uit op € 456 miljoen. De spotmarkt is uitgekomen op € 854 miljoen (+0,5%) terwijl de non-spotmarkt een omzet van € 111 miljoen (-2,7%) realiseerde. In 2014 groeide de TV-markt nog met 3,3% onder impuls van de Olympische Winterspelen in en het WK voetbal. Dat 2015 hetzelfde niveau bereikt, toont eens te meer aan dat de markt een blijvend vertrouwen heeft in de kracht van TV om grote groepen mensen te bereiken.

SPOT TV Jaarrapport 2015 bestedingen

Meer adverteerders en merken op TV
De belangrijkste kerncijfers van de TV-reclame laten zien dat het aantal adverteerders op TV is wederom gestegen. Dat is goed nieuws. Ook het aantal merken waarvoor TV-reclame wordt gemaakt, nam toe. Beide stegen met respectievelijk 7% (adverteerders) en 3% (merken).

Verwachte groei tussen de 1% en 3%
Volgens het CPB zal de Nederlandse economie in 2016 nog iets sneller groeien dan in 2015. Consumenten krijgen door hogere lonen en de lage inflatie meer te besteden en voeren hun bestedingen naar verwachting met 2% op. Verder nemen de investeringen van bedrijven toe, dankzij het (voorzichtige) herstel van de economie en een stijgende winstgevendheid. De economische groei en het toenemende consumentenvertrouwen zullen ook zichtbaar worden in de TV-bestedingen.

Kijktijd daalt met 4,8%
De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dat is 4,8% lager dan in 2014 waarin de kijktijd een recordhoogte haalde met gemiddeld 3 uur en 20 minuten. In de doelgroep 50-64 jarigen is de kijktijd gelijk gebleven aan 2014. In de andere doelgroepen is de kijktijd ten opzichte van 2014 gedaald. De daling van de kijktijd heeft te maken met het ontbreken van grote sportevenementen in 2015. Ook het vaker bekijken van TV-programma’s en andere videocontent op andere schermen zorgt voor een daling van de kijktijd.

SPOT TV Jaarrapport 2015 kijktijd

De nieuwe online videoplatforms zorgen voor een nieuwe realiteit, waarin TV-content een factor van belang houdt. De nieuwe mogelijkheden leidt ook tot een ander gebruik van het TV-scherm en dragen eraan bij dat de totale schermtijd (via TV-toestel, smartphone, tablet of PC) zal groeien. Om deze reden is SKO op 1 januari gestart met het meten van online video.

Videoanimatie TV Jaarrapport 2015
Net zoals als vorig jaar zijn de belangrijkste resultaten samengevat in een videoanimatie. Daarnaast is een pdf-versie beschikbaar van het TV Jaarrapport.

Presentaties
De videopresentaties van de sprekers zijn te bekijken via ons Youtube-kanaal.

Presentatie SPOT-directeur Michel van der Voort over de jaarcijfers

Interview Mathijs Bouman met SPOT-voorzitter Peter Mulder

Presentatie Mathijs Bouman over de economische toestand in de wereld

Presentatie keynote speaker Jonathan Lewis van Channel 4

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24/05/22

Netto mediabestedingen in 2021 gestegen met 22% tot € 5,34 miljard

Nieuws

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2021 met 22% gestegen tot € 5,34 miljard. Waar COVID-19 in 2020 nog een negatieve impact had op

Topics: Mediabestedingen

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en