Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/06/16
TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten. Dat blijkt uit onderzoek van GlobalWebIndex onder 200.000 internet gebruikers in 34 verschillende landen.

Meer dan 42% noemt TV-reclame de belangrijkste bron
GlobalWebIndex doet wereldwijd onderzoek naar 20 verschillende merk ‘touchpoints’, waaronder zowel online als offline mediakanalen. Ze vragen aan consumenten welke van deze kanalen volgens hun het belangrijkste zijn om nieuwe merken of nieuwe producten te ontdekken. Uit de antwoorden blijkt dat traditionele kanalen nog steeds het meest belangrijk zijn en dat met name reclames op TV en word of mouth aanbevelingen dominant zijn. Bovenaan staat TV-reclame, 42,7% van de ondervraagden noemt dit als belangrijkste bron. TV-content, shows & films, staat op de vijfde positie.

Screenforce Admap grafiek 1

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Consumenten hechten meer waarde aan offline bronnen
Volgens Jason Mander, chief research officer GlobalWebIndex, zijn deze resultaten indicatief voor de algemene trend dat consumenten meer waarde hechten een offline dan aan online bronnen. Er bestaat een overvloed aan online bronnen, review sites, expert blogs, consumenten forums en recensies en commentaren op social media. Maar wanneer je consumenten vraagt welke vorm van persoonlijke informatie (‘peer-to-peer discovery’) het meest belangrijk is dan blijkt dat word of mouth aanbevelingen van vrienden en/of familie veel hoger te scoren dan alle andere online kanalen.

Niet personalisering maar grote aantal online reclames leidt tot meer ad blocking
Ondanks dat big data de mogelijkheid biedt voor meer relevante en meer doelgroepgerichte reclames, blijven consumenten zich verzetten tegen personalisering. Slechts 10% van de ondervraagden geeft aan gepersonaliseerde aanbiedingen te willen ontvangen, gebaseerd op eerder surfgedrag. Volgens Mander is dit niet de belangrijkste reden voor consumenten om steeds vaker ad blockers te installeren. Afgezien van het personaliseren vindt men in de eerste plaats dat er te veel online reclames zijn en dat ze irritant zijn. Dat zal ertoe leiden dat de nadruk meer zal komen te liggen op vormen van online reclame die minder direct zijn dan alleen het tonen van een nieuwe merknaam of een nieuw product, zoals native content, vlogging en live-streaming.

Ook voor jongeren TV-reclame belangrijkste bron
Jongeren hechten meer waarde dan ouderen aan online bronnen, zoals aanbevelingen en commentaren op social media en vlogs. Maar ook onder jongeren scoort TV-reclame het hoogst, 38,4% van de ondervraagden van 16 tot en met 24 jaar noemt dit als belangrijkste bron.

Screenforce Admap grafiek 2

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door SPOT van het artikel van Jason Mander in Admap.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22/07/13

Goede muziek verhoogt effect TV-commercials

Onderzoek

Volgens onderzoekers van de Hogeschool van Utrecht maken adverteerders te weinig gebruik van de kracht van muziek. Vaak sluit de muziek niet aan bij het

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

22/10/18

TV-spotmarkt groeit met 2,3% in derde kwartaal 2018

Nieuws Persberichten

Voor het derde kwartaal op rij laat de TV-markt in 2018 een stijging zien. De TV-spotmarkt is in het derde kwartaal uitgekomen op €146 miljoen.

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

06/03/23

Ster onderzoek De kracht van muziek in reclame

Nieuws Onderzoek

Brenda Kompier, projectleider research bij Ster, deelt praktische inzichten over de impact van muziek voor je merk. Hoe trek je de aandacht met muziek? Wat

Topics: Reclame-effect

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

16 november

MARKETING EN EFFIE LIVE

Marketing en Effie Live (voorheen 24Festival) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het jaarlijkse moment

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met