Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/06/16
TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten. Dat blijkt uit onderzoek van GlobalWebIndex onder 200.000 internet gebruikers in 34 verschillende landen.

Meer dan 42% noemt TV-reclame de belangrijkste bron
GlobalWebIndex doet wereldwijd onderzoek naar 20 verschillende merk ‘touchpoints’, waaronder zowel online als offline mediakanalen. Ze vragen aan consumenten welke van deze kanalen volgens hun het belangrijkste zijn om nieuwe merken of nieuwe producten te ontdekken. Uit de antwoorden blijkt dat traditionele kanalen nog steeds het meest belangrijk zijn en dat met name reclames op TV en word of mouth aanbevelingen dominant zijn. Bovenaan staat TV-reclame, 42,7% van de ondervraagden noemt dit als belangrijkste bron. TV-content, shows & films, staat op de vijfde positie.

Screenforce Admap grafiek 1

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Consumenten hechten meer waarde aan offline bronnen
Volgens Jason Mander, chief research officer GlobalWebIndex, zijn deze resultaten indicatief voor de algemene trend dat consumenten meer waarde hechten een offline dan aan online bronnen. Er bestaat een overvloed aan online bronnen, review sites, expert blogs, consumenten forums en recensies en commentaren op social media. Maar wanneer je consumenten vraagt welke vorm van persoonlijke informatie (‘peer-to-peer discovery’) het meest belangrijk is dan blijkt dat word of mouth aanbevelingen van vrienden en/of familie veel hoger te scoren dan alle andere online kanalen.

Niet personalisering maar grote aantal online reclames leidt tot meer ad blocking
Ondanks dat big data de mogelijkheid biedt voor meer relevante en meer doelgroepgerichte reclames, blijven consumenten zich verzetten tegen personalisering. Slechts 10% van de ondervraagden geeft aan gepersonaliseerde aanbiedingen te willen ontvangen, gebaseerd op eerder surfgedrag. Volgens Mander is dit niet de belangrijkste reden voor consumenten om steeds vaker ad blockers te installeren. Afgezien van het personaliseren vindt men in de eerste plaats dat er te veel online reclames zijn en dat ze irritant zijn. Dat zal ertoe leiden dat de nadruk meer zal komen te liggen op vormen van online reclame die minder direct zijn dan alleen het tonen van een nieuwe merknaam of een nieuw product, zoals native content, vlogging en live-streaming.

Ook voor jongeren TV-reclame belangrijkste bron
Jongeren hechten meer waarde dan ouderen aan online bronnen, zoals aanbevelingen en commentaren op social media en vlogs. Maar ook onder jongeren scoort TV-reclame het hoogst, 38,4% van de ondervraagden van 16 tot en met 24 jaar noemt dit als belangrijkste bron.

Screenforce Admap grafiek 2

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door SPOT van het artikel van Jason Mander in Admap.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en