Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/06/16
TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten. Dat blijkt uit onderzoek van GlobalWebIndex onder 200.000 internet gebruikers in 34 verschillende landen.

Meer dan 42% noemt TV-reclame de belangrijkste bron
GlobalWebIndex doet wereldwijd onderzoek naar 20 verschillende merk ‘touchpoints’, waaronder zowel online als offline mediakanalen. Ze vragen aan consumenten welke van deze kanalen volgens hun het belangrijkste zijn om nieuwe merken of nieuwe producten te ontdekken. Uit de antwoorden blijkt dat traditionele kanalen nog steeds het meest belangrijk zijn en dat met name reclames op TV en word of mouth aanbevelingen dominant zijn. Bovenaan staat TV-reclame, 42,7% van de ondervraagden noemt dit als belangrijkste bron. TV-content, shows & films, staat op de vijfde positie.

Screenforce Admap grafiek 1

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Consumenten hechten meer waarde aan offline bronnen
Volgens Jason Mander, chief research officer GlobalWebIndex, zijn deze resultaten indicatief voor de algemene trend dat consumenten meer waarde hechten een offline dan aan online bronnen. Er bestaat een overvloed aan online bronnen, review sites, expert blogs, consumenten forums en recensies en commentaren op social media. Maar wanneer je consumenten vraagt welke vorm van persoonlijke informatie (‘peer-to-peer discovery’) het meest belangrijk is dan blijkt dat word of mouth aanbevelingen van vrienden en/of familie veel hoger te scoren dan alle andere online kanalen.

Niet personalisering maar grote aantal online reclames leidt tot meer ad blocking
Ondanks dat big data de mogelijkheid biedt voor meer relevante en meer doelgroepgerichte reclames, blijven consumenten zich verzetten tegen personalisering. Slechts 10% van de ondervraagden geeft aan gepersonaliseerde aanbiedingen te willen ontvangen, gebaseerd op eerder surfgedrag. Volgens Mander is dit niet de belangrijkste reden voor consumenten om steeds vaker ad blockers te installeren. Afgezien van het personaliseren vindt men in de eerste plaats dat er te veel online reclames zijn en dat ze irritant zijn. Dat zal ertoe leiden dat de nadruk meer zal komen te liggen op vormen van online reclame die minder direct zijn dan alleen het tonen van een nieuwe merknaam of een nieuw product, zoals native content, vlogging en live-streaming.

Ook voor jongeren TV-reclame belangrijkste bron
Jongeren hechten meer waarde dan ouderen aan online bronnen, zoals aanbevelingen en commentaren op social media en vlogs. Maar ook onder jongeren scoort TV-reclame het hoogst, 38,4% van de ondervraagden van 16 tot en met 24 jaar noemt dit als belangrijkste bron.

Screenforce Admap grafiek 2

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door SPOT van het artikel van Jason Mander in Admap.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

31/12/19

Geen alcoholreclame in 2020 op twee televisiezenders

Nieuws Kennis

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

08/12/23

Peter Field: Marketeers investeren te weinig in TV-reclames

Nieuws Onderzoek

Volgens marketingeffectiviteit goeroe Peter Field is TV een van de sterkste media om een reclameboodschap effectief over te brengen. Maar het, in zijn woorden, ‘verdomd

Topics: Reclame-effect, ROI

10 oktober

Ster focus op 2025

Natuurlijk wordt er ieder jaar uitgekeken naar de zomervakantie, maar vooral ook naar komend kalenderjaar. En

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met