Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/06/16
TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten. Dat blijkt uit onderzoek van GlobalWebIndex onder 200.000 internet gebruikers in 34 verschillende landen.

Meer dan 42% noemt TV-reclame de belangrijkste bron
GlobalWebIndex doet wereldwijd onderzoek naar 20 verschillende merk ‘touchpoints’, waaronder zowel online als offline mediakanalen. Ze vragen aan consumenten welke van deze kanalen volgens hun het belangrijkste zijn om nieuwe merken of nieuwe producten te ontdekken. Uit de antwoorden blijkt dat traditionele kanalen nog steeds het meest belangrijk zijn en dat met name reclames op TV en word of mouth aanbevelingen dominant zijn. Bovenaan staat TV-reclame, 42,7% van de ondervraagden noemt dit als belangrijkste bron. TV-content, shows & films, staat op de vijfde positie.

Screenforce Admap grafiek 1

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Consumenten hechten meer waarde aan offline bronnen
Volgens Jason Mander, chief research officer GlobalWebIndex, zijn deze resultaten indicatief voor de algemene trend dat consumenten meer waarde hechten een offline dan aan online bronnen. Er bestaat een overvloed aan online bronnen, review sites, expert blogs, consumenten forums en recensies en commentaren op social media. Maar wanneer je consumenten vraagt welke vorm van persoonlijke informatie (‘peer-to-peer discovery’) het meest belangrijk is dan blijkt dat word of mouth aanbevelingen van vrienden en/of familie veel hoger te scoren dan alle andere online kanalen.

Niet personalisering maar grote aantal online reclames leidt tot meer ad blocking
Ondanks dat big data de mogelijkheid biedt voor meer relevante en meer doelgroepgerichte reclames, blijven consumenten zich verzetten tegen personalisering. Slechts 10% van de ondervraagden geeft aan gepersonaliseerde aanbiedingen te willen ontvangen, gebaseerd op eerder surfgedrag. Volgens Mander is dit niet de belangrijkste reden voor consumenten om steeds vaker ad blockers te installeren. Afgezien van het personaliseren vindt men in de eerste plaats dat er te veel online reclames zijn en dat ze irritant zijn. Dat zal ertoe leiden dat de nadruk meer zal komen te liggen op vormen van online reclame die minder direct zijn dan alleen het tonen van een nieuwe merknaam of een nieuw product, zoals native content, vlogging en live-streaming.

Ook voor jongeren TV-reclame belangrijkste bron
Jongeren hechten meer waarde dan ouderen aan online bronnen, zoals aanbevelingen en commentaren op social media en vlogs. Maar ook onder jongeren scoort TV-reclame het hoogst, 38,4% van de ondervraagden van 16 tot en met 24 jaar noemt dit als belangrijkste bron.

Screenforce Admap grafiek 2

Bron: Jason Mander, How brands are found, Admap juni 2016

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door SPOT van het artikel van Jason Mander in Admap.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en