Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/12/16
TV-reclame zorgt voor hoogste ROI en enige break-even ROI op korte termijn

Voor elke Australische dollar die FMCG-merken investeren in TV-reclame krijgen ze 1,74 dollar omzet terug. En uit hetzelfde onderzoek blijkt dat TV daarin beter scoort dan alle andere mediumtypen.

TV is het enige medium dat op korte termijn winst oplevert
Deze conclusies zijn gebaseerd op een analyse van 200 miljoen Australische dollar aan advertentiebestedingen door negen grote FMCG-adverteerders, waaronder Unilever, Pfizer, Lindt, Kimberley-Clark, en McCain. Voor het Australische Payback-onderzoek gaven de deelnemende adverteerders marketinganalysebedrijf Ebiquity toegang tot drie jaar aan verkoop- en mediabestedingen-data. De ROI’s van print (A$ 0,79), video (A$ 0,72), radio (A$ 0,71), OOH (A$ 0,62) en online display (A$ 0,41) lagen allemaal beneden het break-even punt van een Australische dollar. TV is het enige medium dat op korte termijn winst oplevert.

screenforce-tv-leads-in-payback

Impact TV houdt langer stand
Bovendien blijkt uit het onderzoek dat de impact van TV veel langer duurt dan die van de andere media. Rond de 65% van de impact van TV uit de vorige week blijft de week erop nog in stand. Dat is tussen twee en drie maal zo veel als bij de andere mediumtypen. OOH houdt nog de meeste impact vast (28%), gevolgd door video (23%), online display (22%), print (19%) en radio (17%).

screenforce-tv-impact-lasts-longer

TV duidelijke winnaar volgens econometrische modellering
Volgens Richard Basil-Jones, CEO Ebiquity Australië & Nieuw Zeeland, is voor FMCG-adverteerders het gevecht voor elk procentpunt extra omzet zwaar. “Op grond van uitgebreide econometrische modellering blijkt dat TV-reclame, in vergelijking met de andere mediumtypen, de duidelijke winnaar is als het gaat om return on investment voor de FMCG-branche.”

Kritiek door IAB Australië
De voorzitter van IAB Australië, Vijay Solanka, was het niet eens met deze inschatting door Ebiquity. Volgens hem levert dit geen goede data aan marketeers omdat het mediamultiplier-effect er niet bij betrokken wordt en er alleen gefocust wordt op de korte termijn ROI. Volgens hem investeren goede marketeers niet in mediakanalen en strategieën indien deze niet werken.

Resultaten financiën en automative branches volgen nog
Het eerste deel van de Ebiquity ‘Payback Australia’ analyse over de FMCG-branche, is afgelopen november in Sydney gepresenteerd. In Q1 2017 worden ook het tweede en het derde deel gepubliceerd over respectievelijk de financiële en de automotive branche.

Meer over Payback ROI-onderzoeken
Deze tekst is een Nederlandse vertaling door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op warc.com aangevuld met de informatie over het onderzoek op bandt.com.au. Op de website van Screenforce vind je meer artikelen over ROI, onder meer de Engelse onderzoeken van Thinkbox en Ebiquity onder de noemer Payback.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/07/20

Onderzoek Karen Nelson-Field, Not all Reach is Equal, aangevuld met Duitse editie

Nieuws Onderzoek

Karen Nelson-Field heeft haar door haar onderzoeksbureau Amplified Intelligence ontwikkelde onderzoeksopzet ‘attentionTRACE’, na de VS, het VK en Australië, ook toegepast op videoreclames in drie

Topics: Reclame-effect, ROI

17/05/16

TV bevordert naamsbekendheid en vertrouwen in e-commercebedrijven

SPOT E-commerce

Onderzoek

Recent onderzoek van het betaalplatform PYMNTS wijst uit dat vertrouwen in een website de belangrijkste factor is voor consumenten om online aankopen te doen. Vertrouwen

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

20/03/25

Reclame en emotie onderzoek Utrecht University: het effect van een lach en een traan

Nieuws Onderzoek

Niet voor niets zijn verhalende commercials (storytelling in reclame) populair én effectief. Onderzoek laat keer op keer zien dat campagnes die inspelen op emoties tot

Topics: Reclame-effect, Effectiviteit

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met