Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/03/17
McCafé: als het aan McDonalds ligt de beste plek om over je favoriete TV-programma te praten

Een van de unieke eigenschappen van TV is het vermogen van het medium om onderwerp van gesprek te worden. Er is altijd wel een programma dat op een bepaald moment het gesprek van de dag is. Een slim bedrijf weet dat potentieel in te zetten om de consument te triggeren. Deze week bespreken we een interessant recent voorbeeld:
McCafé Moments.

Achtergrond
Inderdaad, McDonalds zit sinds kort in de koffie. McCafé heet de nieuwe formule. En de fastfood-grootmacht heft heel goed in de gaten dat ‘zullen we een kop koffie gaan drinken?’ eigenlijk ‘zullen we binnenkort even bijpraten?’ betekent. Vanuit die benadering zocht het bedrijf de samenwerking op met reclamebureau OMD. Het resultaat: de ‘McCafé Moments’, waarin echte mensen in een echte situatie praten over TV-programma’s. Uiteraard onder het genot van een McCafé-koffie.

Concept
OMD en McDonalds sloegen de handen ineen met het Britse Channel 4 voor de ontwikkeling van relevante contextuele reclameboodschappen en deze uit te zenden tijdens de meestbesproken programma’s van het kanaal: Made in Chelsea, First Dates, The Island en One Born Every Minute. Samen met Channel 4 bedacht OMD reclamedialogen die pasten in de context van de programma’s en die relevant waren voor de belangrijkste personages en thema’s. Door het uitgekiende uitzendschema ontstond naadloze integratie tussen de reclamespots en de meest opzienbarende momenten in de programma’s van Channel4.

De 30 seconden lange spots werden geproduceerd door The Outfit. Kijkers zagen in de spots echte mensen die bespraken wat er net te zien was geweest in het Channel4-programma dat op dat moment werd uitgezonden. Plaats van handeling: een McDonald’s-vestiging. En uiteraard hadden de personages in de spot een McCafé in hun handen. Om de overgang van programma naar spot nog naadlozer te laten verlopen, stemde Channel4 erin toe dat andere reclames achterwege bleven. Het programma liep dus meteen over in de McCafé-reclame.

De campagne werd ook uitgezonden op All4. Daar konden kijkers hun eigen ‘Moments’ kiezen via ‘Ad Elect’. OMD paste geo targeting toe om de kijkers en passant meteen naar een McDonald’s te lokken voor een McCafé; er verscheen een persoonlijke link in beeld om je de weg te wijzen naar de meest dichtbijzijnde McDonald’s.

Resultaten
McDonalds verkocht als gevolg van de campagne 10 miljoen extra koppen koffie. Door de campagne veranderde ook de perceptie van de consument. Het aantal ondervraagden dat een statement als ‘McDonald’s lijkt tegenwoordig meer op een hippe koffietent’ onderschreef groeide met 40%. De groep die zou overwegen om een McCafé te kopen groeide met 20%.

McDonald’s is blij met het resultaat, zegt Marketing Manager Michelle Graham-Clare: “McCafé Moments heeft onze verwachtingen overtroffen. Toen we de markt betraden kwamen we binnen op de vierde plek. Inmiddels staan we tweede en hebben we uitzicht op de koppositie.”

Een voorbeeld als McCafé Moments bewijst eens te meer dat TV het potentieel heeft om te innoveren op een manier die past bij de wensen van de adverteerder. De campagne toont aan dat TV het gesprek van de dag kan bepalen, maar ook in staat is om de flexibiliteit en creativiteit van reclamemakers te ondersteunen. McCafé Moments laat zien dat het mogelijk is om de muur tussen programma en reclame af te breken en dat reclames echt een toegevoegde waarde kunnen hebben voor de beleving van de klant. Een reclamecampagne als deze is daarmee bovendien in staat om een flinke bijdrage te leveren aan het bedrijfsresultaat.

Lees het originele artikel bij egta.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/03/18

Case: RTL | Filemon On Tour

Inspiratie Nieuws

In de zomer van 2017 wilde ŠKODA het wielrendomein opnieuw op een relevante manier claimen. Tijdens de drie grootste Europese wielerrondes van het jaar wilde

Topics: Case studies

26/06/23

Addressable TV-reclames zijn aantrekkelijker en effectiever

Kennis Onderzoek

De emotionele snaar die addressable TV-reclame raakt bij de consument, zorgt voor de creatieve opleving die de reclame-industrie nodig heeft Kijkers worden voelen zich meer

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

23/02/15

Beste TV-reclames combineren creativiteit, emotie en muziek

Inspiratie

TV wordt steeds vaker ingezet in combinatie met online en social media waardoor de effectiviteit van TV toeneemt. Volgens Phil Shaw, Global Digital Director bij Ipsos

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met