Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/01/25
Werken anti-reclames?

Merken durven steeds vaker te kiezen voor reclames die niet louter focussen op het ophemelen van hun eigen product. Goed idee of niet?

Vodafone introduceerde dit jaar een kerstcommercial die me aan het denken zette. Dat kwam deels door de nasynchronisatie (moet dat echt?), maar nog veel meer door de ‘anti-smartphone’-boodschap van de campagne: ‘Soms beleef je de mooiste momenten zonder telefoon’.

De Vodafone-campagne is niet uniek. Het past in een bredere trend van reclames die negatief of kritisch zijn over het eigen product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde campagnes van het Hans Brinker Budget Hotel. Het hotel positioneert zichzelf als het slechtste hotel ter wereld. Ze laten zien hoe fris en fruitig een gast eruitziet bij de check in, en hoe verschrikkelijk slecht die gast er uit ziet bij de check uit. Klinkt verre van aantrekkelijk, toch? Desondanks is het hotel sinds de lancering steevast volgeboekt en is de bezettingsgraad gestegen met 42 procent. Een zeer succesvolle campagne dus. Maar waarom? Werken alle anti-reclames zonder meer? Ik bekeek een aantal anti-reclames en hun werking.

Anti Den Bosch
In september van dit jaar startte de gemeente Den Bosch een campagne met als slogan: ‘Kom niet naar Den Bosch’. Uit onderzoek van Neurensics bleek dat die campagne heel succesvol is om mensen inderdaad niet naar Den Bosch te krijgen. De campagne zorgt ervoor dat mensen weinig ‘verlangen’ en ‘betrokkenheid’ voelen, en juist veel ‘afkeer’. Niet best, want het doel van de campagne was juist mensen wél naar de stad te trekken. Waar de campagne wél in slaagde, was in aandacht krijgen. Waarschijnlijk ook meer dan wanneer de slogan was geweest: ‘Kom naar Den Bosch’. Dus als aandacht ook een doel was, dan is de missie voor dat deel geslaagd.

Anti Amsterdam
Ook Amsterdam maakte een campagne met de oproep om niet te komen: ‘Stay Away’. Deze campagne was ook echt bedoeld om Britse toeristen te ontmoedigen. Hoogleraar communicatie aan de UVA Ivana Busljeta Banks was niet enthousiast: de campagne liet het slechte voorbeeld zien en zou als een uitdaging overkomen om je te misdragen zonder gepakt te worden. Ze verwachtte dus dat de campagne geen succes zou zijn.

De resultaten van de campagne zijn gemengd. Aanvankelijk leek het percentage Britse toeristen met 22 procent te dalen ten opzichte van een paar jaar eerder. Deze daling kan echter niet alleen worden verklaard door de campagne, want de kosten voor een trip naar Amsterdam stegen ook. Daarnaast geeft burgemeester Femke Halsema in een brief aan de gemeenteraad aan dat de campagne er niet toe heeft geleid dat feesttoeristen Amsterdam minder aantrekkelijk vinden.

Wat de campagne in ieder geval wel goed heeft gedaan, is aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. De campagnevideo’s werden namelijk getoond zodra mensen online zochten op zoektermen zoals ‘stag party Amsterdam’, ‘pub crawl Amsterdam’ en ‘cheap hotel Amsterdam’. Zodoende werd de doelgroep heel specifiek bereikt. Daar gaat de stad mee door, maar niet meer onder de vlag van ‘Stay Away’. De campagne wordt nu aangescherpt met de focus op de website over de regels in Amsterdam. Al met al was ‘Stay Away’ dus niet succesvol (genoeg).

Anti Oslo
Oslo pakte het delicater aan. Ze maakten een video waarin een inwoner zeer negatief allerlei ‘minpunten’ aankaart van de stad: ‘Is it even a city?’. Maar direct blijkt dat die ‘minpunten’ Oslo juist zo aantrekkelijk maken. De oproep van de video aan het einde is dan ook ‘Visit Oslo’. Niet helemaal anti dus, maar ook zeker geen standaard promocampagne. En dat loont: de video werd op de eerste dag al één miljoen keer bekeken en kreeg bijna alleen maar positieve reacties. Daarnaast steeg het percentage internationale bezoekers met 26 procent! Wederom een succesvolle campagne dus. Dat lijkt vooral verklaard te worden door de opvallendheid van de campagne, de humor én de heldere call to action.

Anti jassen kopen
De bekendste anti-reclame heeft echter een call to action waar dan weer juist niet naar werd geluisterd: ‘Don’t buy this jacket’ van Patagonia. De campagne was bedoeld om bewustzijn te creëren over de impact van overconsumptie op het milieu. Uit onderzoek bleek echter dat deze anti-consumptiereclame van Patagonia zou leiden tot een minder positieve houding en lagere koopintentie dan traditionele reclame. Echter, uit de evaluatie van de campagne bleek juist dat na de campagne de verkoop en de omzet steeg met 30 procent! Daarnaast bleek dat Patagonia na de advertentie meer gezien werd als een merk dat zich inzet voor duurzaamheid dan daarvoor. Heel anders dus dan wat er uit het eerste onderzoek kwam. Waarschijnlijk ging dat eerste onderzoek te kort door de bocht. Daaraan deden slechts studenten mee, wat het lastig maakt om de uitkomsten te generaliseren over de hele bevolking. Het lijkt me daarom veilig om te concluderen dat deze reclame uitstekend heeft gewerkt.

Drie factoren die het succes verklaren
Als we deze voorbeelden op een rij zetten, lijken er drie factoren naar voren te komen die het succes (deels) kunnen verklaren:

  1. Onverwacht: anti-reclame verwachten we niet

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat consumenten wereldwijd steeds minder vertrouwen hebben in traditionele advertenties en steeds kritischer worden over de hoeveelheid reclame waaraan ze worden blootgesteld. Waar traditionele reclames producten en diensten zo aantrekkelijk mogelijk maken, tonen anti-reclames een heel ander beeld. Daarmee doen anti-reclames iets wat we niet verwachten en dat valt op.

2. Emotie: humor en ironie geven een boost

Reclame werkt pas goed als het mensen raakt. In de meeste anti-reclames zit een flinke portie humor verwerkt. Dat is een goed ingrediënt voor succes, want humor verlaagt de weerstand tegen een boodschap, waardoor een campagne minder kritisch wordt beoordeeld en de inhoud beter wordt onthouden.

3. Herkenbaar: een doelgroep kennen loont

Dit punt geldt voor alle succesvolle campagnes: ze spelen in op een herkenbaar probleem of gevoel bij de doelgroep. Voor de doelgroep van Patagonia had dat te maken met de overconsumptie rondom black Friday. De doelgroep van de Stay Away-campagne van Amsterdam werd precies goed bereikt door zichtbaar te zijn rondom hun zoektermen zoals ‘pub crawl Amsterdam’. De stad liet zien geen ‘feeststad’ te zijn en gaf duidelijk het gevoel dat feesttoeristen niet welkom zijn. Voor Oslo werd ingespeeld op mensen die graag een stad ontdekken die nog niet door massa’s toeristen wordt bezocht. Den Bosch probeerde in te spelen op datzelfde gevoel. Dat lukte helaas niet, waarschijnlijk door de ironie van de regel: ‘Kom niet naar Den Bosch’, niet goed overkwam.

Conclusie: een frisse uitdaging voor 2025
Een anti-reclame kan dus zeker succesvol zijn. Of dat voor de commercial van Vodafone geldt, blijf ik lastig vinden om in te schatten. Positief is dat Vodafone inspeelt op een probleem van de doelgroep: 56 procent van de jongeren heeft weleens ruzie met hun ouders over het gebruik van hun telefoon. Het is dus herkenbaar. Dat zorgt er echter ook voor dat het niet zo onverwacht is. Ja, een telecombedrijf dat kritiek levert op smartphonegebruik is onverwacht, maar de boodschap eigenlijk niet. Tot slot zit er zeker emotie in de commercial, maar niet de humor of ironie die anti-reclames vaak een boost geeft.

Desondanks toont de reclame wel aan dat merken durven te kiezen voor reclames die niet louter focussen op het ophemelen van hun eigen product. Dat is geen garantie voor succesvolle reclame, maar wel een uitdaging die reclames een frisse nieuwe dynamiek kunnen geven. Daarmee experimenteren lijkt me een prachtig voornemen voor het komende jaar!

Dit is een artikel van Adformatie geschreven door Floor Busch, strateeg bij Roorda Reclamebureau.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/02/19

Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Nieuws Onderzoek Kennis

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van

Topics: Reclame-effect, ROI

21/07/14

Tien tips voor versterken TV-commercial

SPOT Aanleveren TV-commercials

Inspiratie

MediaTest publiceerde onlangs tien tips om de kracht van een TV-commercial te versterken. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

11/05/21

Reclame in het brein: Wat werkt wel en wat werkt niet

Nieuws Onderzoek

In maart hebben Beeckestijn Business School en Neurensics een online clinic georganiseerd over de learnings voor reclames uit neuro-onderzoek onder consumenten. Omdat het overgrote deel

Topics: Reclame-effect

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met