Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/04/17
Consumenten geven steeds meer geld uit aan TV-content

In plaats van dat consumenten hun betaalde TV-abonnementen opzeggen stellen ze hun eigen aanbod samen door hun TV-abonnement te combineren met aanvullende gratis en Subscription Video on Demand-diensten (SVOD). Daardoor geven ze volgens nieuw onderzoek van Ampere Analysis steeds meer geld uit aan TV-content.

Meeste consumenten houden hun TV-abonnement
Voor het onderzoek van marktonderzoekbureau Ampere Analysis werden in de afgelopen 18 maanden online 53.000 Europese en Amerikaanse consumenten ondervraagd. De resultaten laten zien dat voor de meeste consumenten het opzeggen van het TV-abonnement geen optie is.

Via elk apparaat en overal exclusieve content kijken
Richard Broughton, research director bij Ampere Analysis, waarschuwt wel voor de toekomst. TV-distribiteurs moeten alert blijven omdat er voor de Europese online TV-markt ook negatieve signalen zijn. In 2016 was de gemiddelde besteding per TV-kijker in Amerika gemiddeld $311, $30 meer dan in 2011. In West-Europa ligt dat gemiddelde bedrag veel lager, gemiddeld $95, onder meer vanwege de dominantie van de grote publieke zendorganisaties zoals de Britse BBC. Volgens Broughton moeten TV-distribiteurs hun betaalde VOD-content aanbieden via elk apparaat, altijd en overal. Ook moeten ze blijven investeren in exclusieve content. Zo niet dan zullen deze TV-distributeurs ingehaald worden door meer flexibele concurrenten.

Amazon en Netflix samen verantwoordelijk voor 50% van SVOD-markt
De katalysatoren voor de veranderingen in de TV- markt zijn volgens Broughton Amazon en Netflix. Deze zijn samen verantwoordelijk voor 50% van de subscription video on demand (SVOD) markt.

SVOD programmering kent weinig overlap
De belangrijkste reden waarom consumenten verschillende TV-diensten combineren is het gebrek aan overlap tussen de programma’s. Veel distributeurs hebben hun eigen TV-series en -programma’s. In Engeland en Duitsland bijvoorbeeld zijn 94% van alle SVOD-programma’s exclusief.

Hogere intentie om op te zeggen onder consument die meerdere diensten afneemt
Maar de aantrekkelijkheid van de SVOD-programma’s vormt een reële bedreiging. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten die naast hun reguliere betaalde TV-abonnement één of meer SVOD-abonnementen hebben, twee maal zo vaak van plan zijn om hun betaalde TV-abonnement in de komende zes maanden op te zeggen.

Algemene trend is het gebruik van meer TV-diensten
Het percentage consumenten dat alleen via SVOD kijkt blijft klein maar neemt wel langzaam toe. Het percentage huishoudens dat alleen SVOD gebruikt is gestegen van 5% in 2015 naar 13% in Q1 2017. Maar het percentage huishoudens dat kiest voor een betaald TV-abonnement, alleen of in combinatie met SVOD, blijft relatief stabiel in de verschillende regio’s met 70%. Richard Broughton: ‘Ondanks dat bij sommige consumenten het groeiende gebruik van SVOD leidt tot opzegging van het TV-abonnement is de algemene trend het combineren van meer, in plaats van minder, TV-diensten.’

Over dit artikel
Deze tekst is een vertaling van het artikel over dit onderzoek op warc.com aangevuld met de informatie op de Ampere Analysis site.

Ook Nederlandse consument combineert lineaire abonnement met SVOD
Uit het laatste Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat consumenten het gebruik van meerdere videodiensten combineren omdat deze diensten verschillende behoeften bevredigen. Voor YouTube en FOX Sports is ‘ontspanning’ de belangrijkste reden. Bij het kijken naar NPO Uitzending Gemist, RTL XL, KIJK en ZIGGO is makkelijke beschikbaarheid de belangrijkste reden voor gebruik. Er zijn ook verschillen in het apparaat waarmee consumenten de videodienst bekijken. Netflix en NPO Uitzending Gemist worden veel vaker gekeken via het TV-toestel terwijl dat voor YouTube veel vaker via de mobiele digitale devices gebeurt. En uit onderzoek van Viacom blijkt dat ondanks het enorm toegenomen aanbod ook voor Millenials reguliere TV nog steeds belangrijk is.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/01/22

WARC Marketer’s Toolkit 2022: de 5 belangrijkste trends in beeld

Nieuws

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de elfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het nieuwe jaar aan

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

29/10/15

Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de

Topics: 2nd screening, Kijkcijfers

12/03/15

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Onderzoek

Uit het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT uit 2013 bleek al dat de combinatie van TV en online video effectiever is dan deze

Topics: Online Video, Reclame-effect

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met