Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/10/15
Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de Nederlandse huishoudens is een tablet aanwezig en 31% van de huishoudens heeft internettoegang via het TV-toestel.


Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door TNS NIPO wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.550 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

86% Nederlandse huishoudens heeft digitale TV

86% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale TV op één of meer toestellen. In de tweede helft van 2014 lag het percentage digitale ontvangst op 84%, wat significant lager is. 55% van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 13% procent van de huishoudens heeft een IPTV-aansluiting. Dit percentage is significant toegenomen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar (11%).

In 8% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 7% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 6% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan die van de tweede helft van vorig jaar. 36% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen. Dit percentage is vergelijkbaar met het percentage in de tweede helft van 2014. 23% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box.

13% heeft een DVD-speler met ingebouwde harddiskrecorder, 10% van de huishoudens heeft een DVD-recorder zonder harddisk. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan de tweede helft van vorig jaar. Het percentage huishoudens met een DVD-speler is gedaald van 51% in de tweede helft van 2014 naar 47%. 73% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone. Het bezit van smartphones blijft significant toenemen: dit groeit nu naar 73%. In de tweede helft van 2014 was dit 63%.

60% van huishoudens heeft tablet

Tablet aanwezig in 60% van de huishoudens. Connected TV in 31%. In 92% van de huishoudens is een computer aanwezig, die ook toegang biedt tot internet. Wel daalt het aantal huishoudens met een desktop computer van 54% in de tweede helft van vorig jaar naar 48%. Internettoegang via de televisie groeit van 23% naar 31% van de huishoudens. Tablets (zoals bijv. iPad of Android PC tablet) zijn aanwezig in 60% van de huishoudens. In de tweede helft van 2014 was er een tablet aanwezig in 55% van de huishoudens.

In 11% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig. Dit is sinds de tweede helft van 2014 bijna verdubbeld (was 6%). Ook de aanwezigheid van mediaspelers in huishoudens is in die periode toegenomen van 19% naar 27%.

Over de MSS

Sinds 2011 voert TNS NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO en NOM. De doelstelling van het MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.555 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Download het persbericht met een overzicht van alle cijfers.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/01/23

SKO Jaaroverzicht 2022

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021.

Topics: Kijkcijfers

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

16 maart

TV Jaarrapport 2020 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en