Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/10/15
Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de Nederlandse huishoudens is een tablet aanwezig en 31% van de huishoudens heeft internettoegang via het TV-toestel.


Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door TNS NIPO wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.550 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

86% Nederlandse huishoudens heeft digitale TV

86% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale TV op één of meer toestellen. In de tweede helft van 2014 lag het percentage digitale ontvangst op 84%, wat significant lager is. 55% van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 13% procent van de huishoudens heeft een IPTV-aansluiting. Dit percentage is significant toegenomen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar (11%).

In 8% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 7% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 6% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan die van de tweede helft van vorig jaar. 36% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen. Dit percentage is vergelijkbaar met het percentage in de tweede helft van 2014. 23% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box.

13% heeft een DVD-speler met ingebouwde harddiskrecorder, 10% van de huishoudens heeft een DVD-recorder zonder harddisk. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan de tweede helft van vorig jaar. Het percentage huishoudens met een DVD-speler is gedaald van 51% in de tweede helft van 2014 naar 47%. 73% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone. Het bezit van smartphones blijft significant toenemen: dit groeit nu naar 73%. In de tweede helft van 2014 was dit 63%.

60% van huishoudens heeft tablet

Tablet aanwezig in 60% van de huishoudens. Connected TV in 31%. In 92% van de huishoudens is een computer aanwezig, die ook toegang biedt tot internet. Wel daalt het aantal huishoudens met een desktop computer van 54% in de tweede helft van vorig jaar naar 48%. Internettoegang via de televisie groeit van 23% naar 31% van de huishoudens. Tablets (zoals bijv. iPad of Android PC tablet) zijn aanwezig in 60% van de huishoudens. In de tweede helft van 2014 was er een tablet aanwezig in 55% van de huishoudens.

In 11% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig. Dit is sinds de tweede helft van 2014 bijna verdubbeld (was 6%). Ook de aanwezigheid van mediaspelers in huishoudens is in die periode toegenomen van 19% naar 27%.

Over de MSS

Sinds 2011 voert TNS NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO en NOM. De doelstelling van het MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.555 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Download het persbericht met een overzicht van alle cijfers.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/02/17

Fox Sports zendt Feyenoord-PSV uit in Virtual Reality

Nieuws

Tv-zender Fox Sports zendt de wedstrijd Feyenoord-PSV aanstaande zondag in Virtual Reality uit. Dat staat meerdere cameraperspectieven toe, maar ook VR-replays en bijzondere data-analyses. Naast

Topics: 2nd screening, Techniek

14/07/16

Euro 2016 trekt massaal kijkers naar TV-toestel, vooral jongeren

Nieuws

Terwijl Cristiano Ronaldo de Euro 2016 trofee zondagavond omhoog hield, behaalden Europese TV-zenders uitstekende kijkcijfers tijdens het toernooi. Hoewel de officiële cijfers van de finale

Topics: Kijkcijfers

30/06/15

TV-rechten Olympische Spelen naar Discovery & Eurosport

Nieuws

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft de Europese uitzendrechten voor de volgende vier Olympische Spelen verkocht aan Discovery Communications, voor een bedrag van 1,3 miljard

Topics: Kijkcijfers

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met