Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/10/15
Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de Nederlandse huishoudens is een tablet aanwezig en 31% van de huishoudens heeft internettoegang via het TV-toestel.


Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door TNS NIPO wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.550 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

86% Nederlandse huishoudens heeft digitale TV

86% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale TV op één of meer toestellen. In de tweede helft van 2014 lag het percentage digitale ontvangst op 84%, wat significant lager is. 55% van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 13% procent van de huishoudens heeft een IPTV-aansluiting. Dit percentage is significant toegenomen ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar (11%).

In 8% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 7% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 6% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan die van de tweede helft van vorig jaar. 36% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen. Dit percentage is vergelijkbaar met het percentage in de tweede helft van 2014. 23% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box.

13% heeft een DVD-speler met ingebouwde harddiskrecorder, 10% van de huishoudens heeft een DVD-recorder zonder harddisk. Deze percentages zijn vergelijkbaar aan de tweede helft van vorig jaar. Het percentage huishoudens met een DVD-speler is gedaald van 51% in de tweede helft van 2014 naar 47%. 73% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone. Het bezit van smartphones blijft significant toenemen: dit groeit nu naar 73%. In de tweede helft van 2014 was dit 63%.

60% van huishoudens heeft tablet

Tablet aanwezig in 60% van de huishoudens. Connected TV in 31%. In 92% van de huishoudens is een computer aanwezig, die ook toegang biedt tot internet. Wel daalt het aantal huishoudens met een desktop computer van 54% in de tweede helft van vorig jaar naar 48%. Internettoegang via de televisie groeit van 23% naar 31% van de huishoudens. Tablets (zoals bijv. iPad of Android PC tablet) zijn aanwezig in 60% van de huishoudens. In de tweede helft van 2014 was er een tablet aanwezig in 55% van de huishoudens.

In 11% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig. Dit is sinds de tweede helft van 2014 bijna verdubbeld (was 6%). Ook de aanwezigheid van mediaspelers in huishoudens is in die periode toegenomen van 19% naar 27%.

Over de MSS

Sinds 2011 voert TNS NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO en NOM. De doelstelling van het MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2015 werden er 3.016 huishoudens en 2.555 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Download het persbericht met een overzicht van alle cijfers.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/01/15

Verslag SPOT Expertsessie Synced Advertising

SPOT Expertsessie sync advertising

Inspiratie

Op 20 januari jl. organiseerde SPOT haar derde Expertsessie die in het teken stond van ‘synced advertising’. Een relatief nieuw begrip wat het gecombineerd en

Topics: 2nd screening, HbbTV, Synchronized advertising, Techniek

15/08/16

Premium content leidt tot betere online campagneresultaten

Screenforce Premium content leidt tot betere online campagneresultaten.

Onderzoek

Volgens onderzoek door comScore zijn de merkeffecten van online display en video-campagnes op websites met premium content beter dan die op websites met standaard content.

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect

09/11/14

Kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek

SPOT SKO Kijkcijfers

Onderzoek

De kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) vormen de graadmeter van het succes van zenders en programma’s. Iedere ochtend publiceert SKO cijfers over de aantallen kijkers

Topics: Kijkcijfers

18 september

Screenforce Meets DMEXCO

Op 18 en 19 september zullen de grote spelers en nieuwkomers uit de industrie samenkomen om

24 september

Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising

Maak je klaar voor een middag Future of TV Advertising tijdens Screenforce Day 2024! We hebben

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Head of Marketing

Als Head of Marketing Benelux & Nordics bij BBC Studios ben je verantwoordelijk voor het versterken van de aanwezigheid in de

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met