Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/11/19
World Television Day 2019 viert diversiteit van TV over de hele wereld

Wereldwijd wordt op 21 november aandacht besteed aan de kracht en veelzijdigheid van TV tijdens World Television Day. Tegenwoordig is TV zoveel meer dan alleen lineair kijken. Dit jaar staat ‘diversiteit’ centraal. Zowel in het aanbod van programma’s, zenders en platforms als ook in het kijkerspubliek dat dagelijks op grote schaal getrokken wordt.

Diversiteit van TV entertaint, informeert en inspireert
Het onderwerp van de 23e editie van World Television Day is diversiteit. TV biedt een ongeëvenaarde variëteit aan premium films en series, nieuws, informatieve documentaires, shows en nog veel meer voor kijkers over de hele wereld. Deze premium content, beschikbaar op een groot aantal platforms waar en wanneer je maar wilt, wekt de nieuwsgierigheid, interesse en loyaliteit van kijkers.

Diversiteit is een belangrijk maatschappelijk vraagstuk dat steeds vaker wordt behandeld in TV-programma’s en reclamecampagnes. Met het enorme aanbod aan content levert TV een belangrijke, positieve bijdrage aan het maatschappelijke debat. Door diversiteit een podium te bieden met inspirerende, kwalitatief hoogstaande programma’s, stimuleert TV de kijkers hun blik te verbreden en voorbij hun eigen dagelijks leven te kijken.

Diversiteit is een belangrijk onderdeel van een positieve en levendige samenleving en moet worden gezien als een rijkdom in plaats van een bedreiging. Elke poging om iedereen te betrekken en niemand uit te sluiten draagt bij aan een betere wereld”, stelt Caroline Petit, adjunct-directeur van het Regionaal Informatiecentrum van de Verenigde Naties.

574.000 TV-programma’s per jaar in Nederland
Diversiteit komt onder meer tot uiting in het enorm aantal TV-programma’s dat jaarlijks uitgezonden en bekeken wordt. In de periode van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2019 waren dat maar liefst 574.000 programma’s, uitgezonden door de 36 full audit zenders die meelopen in het kijkonderzoek van SKO. De genres met de meeste programma’s zijn de kinderseries en tekenfilms, gevolgd door sportprogramma’s en op de derde plek nieuws (Bron: SKO).

Diversiteit zit zowel in het aanbod van TV-programma’s als in het publiek dat naar deze programma’s kijkt. Wekelijks worden 90% van alle personen ouder dan 6 jaar bereikt met één van de TV-programma’s. Onder de doelgroep tuiniers ligt dit weekbereik zelfs op 96%, terwijl de inwoners uit de drie grote steden minder kijken en een weekbereik van 88% hebben (Bron: SKO).

In Nederland wordt het 2019 thema van World Television Day ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met de Europese Omroepunie (EBU), de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters. Kijk voor meer informatie over World Television Day op www.worldtelevisionday.com.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met