Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/11/19
World Television Day 2019 viert diversiteit van TV over de hele wereld

Wereldwijd wordt op 21 november aandacht besteed aan de kracht en veelzijdigheid van TV tijdens World Television Day. Tegenwoordig is TV zoveel meer dan alleen lineair kijken. Dit jaar staat ‘diversiteit’ centraal. Zowel in het aanbod van programma’s, zenders en platforms als ook in het kijkerspubliek dat dagelijks op grote schaal getrokken wordt.

Diversiteit van TV entertaint, informeert en inspireert
Het onderwerp van de 23e editie van World Television Day is diversiteit. TV biedt een ongeëvenaarde variëteit aan premium films en series, nieuws, informatieve documentaires, shows en nog veel meer voor kijkers over de hele wereld. Deze premium content, beschikbaar op een groot aantal platforms waar en wanneer je maar wilt, wekt de nieuwsgierigheid, interesse en loyaliteit van kijkers.

Diversiteit is een belangrijk maatschappelijk vraagstuk dat steeds vaker wordt behandeld in TV-programma’s en reclamecampagnes. Met het enorme aanbod aan content levert TV een belangrijke, positieve bijdrage aan het maatschappelijke debat. Door diversiteit een podium te bieden met inspirerende, kwalitatief hoogstaande programma’s, stimuleert TV de kijkers hun blik te verbreden en voorbij hun eigen dagelijks leven te kijken.

Diversiteit is een belangrijk onderdeel van een positieve en levendige samenleving en moet worden gezien als een rijkdom in plaats van een bedreiging. Elke poging om iedereen te betrekken en niemand uit te sluiten draagt bij aan een betere wereld”, stelt Caroline Petit, adjunct-directeur van het Regionaal Informatiecentrum van de Verenigde Naties.

574.000 TV-programma’s per jaar in Nederland
Diversiteit komt onder meer tot uiting in het enorm aantal TV-programma’s dat jaarlijks uitgezonden en bekeken wordt. In de periode van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2019 waren dat maar liefst 574.000 programma’s, uitgezonden door de 36 full audit zenders die meelopen in het kijkonderzoek van SKO. De genres met de meeste programma’s zijn de kinderseries en tekenfilms, gevolgd door sportprogramma’s en op de derde plek nieuws (Bron: SKO).

Diversiteit zit zowel in het aanbod van TV-programma’s als in het publiek dat naar deze programma’s kijkt. Wekelijks worden 90% van alle personen ouder dan 6 jaar bereikt met één van de TV-programma’s. Onder de doelgroep tuiniers ligt dit weekbereik zelfs op 96%, terwijl de inwoners uit de drie grote steden minder kijken en een weekbereik van 88% hebben (Bron: SKO).

In Nederland wordt het 2019 thema van World Television Day ondersteund met een video die geproduceerd is in samenwerking met de Europese Omroepunie (EBU), de Associatie voor Commerciële Televisie in Europa (ACT) en Egta, de associatie voor TV-broadcasters. Kijk voor meer informatie over World Television Day op www.worldtelevisionday.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en