Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/10/19
TV-reclamemarkt groeit met 1,4% over eerste drie kwartalen 2019

De TV-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 % in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van TV-reclame: in spot- en non-spotreclame, via het TV-platform als ook via de online videoplatforms van de Screenforce broadcasters. De TV-SchermTijd is toegenomen met 2,7% naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. Het TV-toestel bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op 91 %.

Stijging TV-reclamebestedingen
De bestedingen aan TV-reclame worden verdeeld tussen spot- en non-spotbestedingen. De TV-reclamemarkt is in de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen, na aftrek van bureaucommissie. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 % in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2018.

De spotbestedingen groeiden met 1,3% en kwamen uit op € 508 miljoen. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2% naar €59 miljoen. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms van de Screenforce zenders.


De groei in bestedingen voor TV-spot is niet gerealiseerd door een toename in volume. Het aantal adverteerders en campagnes lag in de eerste drie kwartalen lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dientengevolge lag ook het aantal gerealiseerde GRP’s op de doelgroep 25-59 jaar lager dan in 2018.

Kijktijd naar TV-zenders stijgt in de eerste drie kwartalen
Begin dit jaar heeft SKO twee nieuwe metrics geïntroduceerd: TV-ZenderTotaal en TV-SchermTijd. TV- ZenderTotaal is de tijd die gekeken is naar content van de TV-zenders en is opgebouwd uit live (lineair) kijken en uitgesteld (non-lineair) kijken. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er gemiddeld 154 minuten per dag gekeken naar content van de TV-zenders, een stijging van 2 minuten ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018.

Het TV-toestel wordt in meerdere mate ook gebruikt voor het bekijken van andere content dan die van de TV-zenders. Denk aan het bekijken van videobanden of DVD’s en content van videoplatforms zoals Netflix, Videoland en YouTube. Bij elkaar werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar 35 minuten per dag gekeken naar andere video content, verdeeld over de categorieën Video-DVD-HDR en Overig. In dezelfde periode in 2018 waren dit nog 31 minuten.

TV-SchermTijd stijgt bijna alle doelgroepen
In de eerste drie kwartalen van 2019 is de TV-SchermTijd gestegen met 2,7 % ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018 en bedraagt 188 minuten onder Nederlanders van 6 jaar en ouder. Als wordt gekeken naar de verschillende leeftijdsgroepen is de TV-SchermTijd, met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, overal gestegen in de eerste drie kwartalen. De sterkste stijgers waren de doelgroepen Man 13+ en 25-59 jarigen.

Ook het weekbereik neemt toe
Ons land kent 15,9 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder. Deze leeftijdsgroep is de standaard (currency) waar SKO op rapporteert in haar publicaties. Van deze 15,9 miljoen Nederlanders zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar wekelijks 14,4 miljoen personen bereikt via het TV-scherm. Hiermee ligt het bereik in procenten op 91%. Ter vergelijk, in de eerste drie kwartalen van 2018 lag dit percentage op 89%.

In vergelijking met vorig jaar is het weekbereik van het TV-scherm in aantal bereikten personen bij de meesten doelgroepen toegenomen. Alleen de doelgroepen Vrouw 13+ en 35-49 lieten een gelijk weekbereik zien ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/03/19

Presentatie Screenforce TV Jaarrapport 2018

Nieuws Kennis

Op 26 maart vond de presentatie van het TV Jaarrapport 2018 plaats in De Hallen Studio’s in Amsterdam. Een geslaagde dag waarbij Michel van der

Topics: TV Jaarrapport

07/08/18

3% groei voor TV-reclamemarkt in eerste helft 2018

Nieuws Kennis Persberichten

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0% in

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport

19/10/15

Nielsen halfjaarrapport netto mediabestedingen 2015

SPOT Mediabestedingen 1e helft 2015 Nielsen

Onderzoek

Ondanks het economisch herstel zijn de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9% tot € 1,78 miljard. Internet,

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

16/01/17

Jaarbericht online kijkcijfers 2016

Screenforce SKO Jaarcijfers online

Nieuws Onderzoek

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar televisieprogramma’s. In eerste instantie van de zendergroepen NPO,

Topics: Kijkcijfers, Online Video

02/12/19

Denk bij het inzetten van TV-reclames zowel aan bereik als aan performance

Nieuws Onderzoek

Voor adverteerders die een zo groot mogelijk bereik nastreven is TV een goed medium. Maar bereik alleen is niet genoeg. De prestaties van TV-reclames zijn

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

11/06/15

Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

SPOT Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

Onderzoek

Nielsen heeft haar voorpublicatie op het jaarrapport netto mediabestedingen 2014 gepubliceerd. Hierin staan de belangrijkste cijfers uit het jaarrapport dat zij binnenkort publiceert. De omvang

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Mediabestedingen

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met