Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/10/19
TV-reclamemarkt groeit met 1,4% over eerste drie kwartalen 2019

De TV-reclamemarkt is over de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 % in vergelijking met dezelfde periode in 2018. De groei zit in alle vormen van TV-reclame: in spot- en non-spotreclame, via het TV-platform als ook via de online videoplatforms van de Screenforce broadcasters. De TV-SchermTijd is toegenomen met 2,7% naar 188 minuten in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, is deze kijktijd gestegen in alle belangrijke doelgroepen. Het TV-toestel bereikt wekelijks 14,4 miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder. Het bereik ligt hiermee op 91 %.

Stijging TV-reclamebestedingen
De bestedingen aan TV-reclame worden verdeeld tussen spot- en non-spotbestedingen. De TV-reclamemarkt is in de eerste drie kwartalen van 2019 uitgekomen op € 567 miljoen, na aftrek van bureaucommissie. Hiermee is de markt gestegen met 1,4 % in vergelijking met de eerste drie kwartalen van 2018.

De spotbestedingen groeiden met 1,3% en kwamen uit op € 508 miljoen. De non-spotbestedingen groeiden met 2,2% naar €59 miljoen. Voor beide categorieën geldt dat het grootste deel van deze groei komt uit de online video platforms van de Screenforce zenders.


De groei in bestedingen voor TV-spot is niet gerealiseerd door een toename in volume. Het aantal adverteerders en campagnes lag in de eerste drie kwartalen lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dientengevolge lag ook het aantal gerealiseerde GRP’s op de doelgroep 25-59 jaar lager dan in 2018.

Kijktijd naar TV-zenders stijgt in de eerste drie kwartalen
Begin dit jaar heeft SKO twee nieuwe metrics geïntroduceerd: TV-ZenderTotaal en TV-SchermTijd. TV- ZenderTotaal is de tijd die gekeken is naar content van de TV-zenders en is opgebouwd uit live (lineair) kijken en uitgesteld (non-lineair) kijken. In de eerste drie kwartalen van dit jaar werd er gemiddeld 154 minuten per dag gekeken naar content van de TV-zenders, een stijging van 2 minuten ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018.

Het TV-toestel wordt in meerdere mate ook gebruikt voor het bekijken van andere content dan die van de TV-zenders. Denk aan het bekijken van videobanden of DVD’s en content van videoplatforms zoals Netflix, Videoland en YouTube. Bij elkaar werd in de eerste drie kwartalen van dit jaar 35 minuten per dag gekeken naar andere video content, verdeeld over de categorieën Video-DVD-HDR en Overig. In dezelfde periode in 2018 waren dit nog 31 minuten.

TV-SchermTijd stijgt bijna alle doelgroepen
In de eerste drie kwartalen van 2019 is de TV-SchermTijd gestegen met 2,7 % ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2018 en bedraagt 188 minuten onder Nederlanders van 6 jaar en ouder. Als wordt gekeken naar de verschillende leeftijdsgroepen is de TV-SchermTijd, met uitzondering van de leeftijdsgroep 20-34 jaar, overal gestegen in de eerste drie kwartalen. De sterkste stijgers waren de doelgroepen Man 13+ en 25-59 jarigen.

Ook het weekbereik neemt toe
Ons land kent 15,9 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder. Deze leeftijdsgroep is de standaard (currency) waar SKO op rapporteert in haar publicaties. Van deze 15,9 miljoen Nederlanders zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar wekelijks 14,4 miljoen personen bereikt via het TV-scherm. Hiermee ligt het bereik in procenten op 91%. Ter vergelijk, in de eerste drie kwartalen van 2018 lag dit percentage op 89%.

In vergelijking met vorig jaar is het weekbereik van het TV-scherm in aantal bereikten personen bij de meesten doelgroepen toegenomen. Alleen de doelgroepen Vrouw 13+ en 35-49 lieten een gelijk weekbereik zien ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/03/19

Presentatie Screenforce TV Jaarrapport 2018

Kennis Nieuws

Op 26 maart vond de presentatie van het TV Jaarrapport 2018 plaats in De Hallen Studio’s in Amsterdam. Een geslaagde dag waarbij Michel van der

Topics: TV Jaarrapport

07/08/18

3% groei voor TV-reclamemarkt in eerste helft 2018

Kennis Nieuws Persberichten

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0% in

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport

19/10/15

Nielsen halfjaarrapport netto mediabestedingen 2015

Onderzoek

Ondanks het economisch herstel zijn de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9% tot € 1,78 miljard. Internet,

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en