Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

07/08/18
3% groei voor TV-reclamemarkt in eerste helft 2018

In de eerste helft van 2018 is de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0% in vergelijking met de eerste helft van 2017. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 350 miljoen, een groei van 4,0%. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV halfjaarrapport dat op 7 augustus is gepubliceerd.

Nieuwe definitie TV-reclamebestedingen
Vanaf 2018 worden de bestedingscijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd. Het is noodzakelijk geworden om over te stappen naar een nieuwe definitie van reclamebestedingen omdat de Screenforce broadcasters in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Ook het stopzetten van de bureaucommissie door Ster maakt deze wijziging nodig.

Groei spotmarkt 4%
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. De spotmarkt is in de eerste helft van 2018 uitgekomen op € 350 miljoen. Ten opzichte van 2017 laat de eerste helft hiermee een groei van 4,0% zien. De groei van de omzet op het TV-platform zat vooral in het eerste kwartaal. De groei op de online video platforms was in beide kwartalen sterk.

De omzet van de non-spotmarkt is licht gedaald naar €42 miljoen. Deze daling heeft zich alleen gemanifesteerd op het TV-platform. De non-spotinvesteringen op de online platforms stegen sterk door de verdere groei via de social influencers.

Retail is grootste adverteerdersbranche
Net als in de afgelopen twee jaar was Retail ook in de eerste helft van 2018 de grootste adverteerders-branche. De Retailbranche zag haar bruto bestedingen op TV met 1,4% groeien naar € 379 miljoen. Deze branche was echter niet de sterkste groeier: dit is de branche Voedings- en Genotmiddelen met een groei van maar liefst 5,8% naar € 355 miljoen. Unilever was de grootste bron voor deze stijging. Met een groei van 31% komt Unilever op een investering van € 64,8 miljoen in de eerste helft van 2018.

Lichte daling Kijktijd
We keken in Nederland in de eerste helft van 2018 gemiddeld maar liefst 174 minuten per dag TV via het TV-toestel. Dit is een daling van 6 minuten, oftewel 3%, ten opzichte van de eerste helft van 2017. Deze daling wordt volledig verklaard door het feit dat we minder live (lineair) TV-kijken. In de eerste helft van 2018 zijn we opnieuw meer uitgesteld gaan kijken via het TV-toestel: in totaal 16 minuten, goed voor 9% van de totale Kijktijd.

Binnen de 174 minuten Kijktijd vallen ook de 17 minuten die per dag aan het kijken van andere content via aangesloten apparaten wordt besteed. Uit analyses van SKO blijkt dat er nog eens 15 minuten per dag gekeken wordt naar content via andere aangesloten apparaten, die niet in de standaard Kijktijd zit. Opgeteld kijken we 32 minuten per dag naar andere content dan die van de TV-zenders. Het grootste deel van deze tijd gaat naar OTT-platforms als Netflix en Videoland en naar online platforms als YouTube.

Infographic en rapport
Download hier het TV halfjaarrapport 2018. De belangrijkste resultaten uit het rapport zijn samengevat in een infographic.

Infographic TV Halfjaarrapport 2018

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/03/20

TV-reclamemarkt groeit in 2019 naar €829 miljoen

Nieuws

De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2019 uitgekomen op € 829 miljoen. Hiermee groeit de markt met 0,9% ten opzichte van 2018. De

Topics: TV Jaarrapport

27/03/15

Landelijke verkoop AT5 bij Triade Media

POT advertentieverkoop AT5 bij Triade Media

Nieuws

AT5 brengt haar landelijke reclameverkoop vanaf mei 2015 onder bij Triade Media. De reclameverkoop in de regio blijft AT5 zelf doen. Triade Media is een

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

12/02/24

Bruto TV-bestedingen e-commerce in 2023 voor het eerst gedaald

Nieuws Onderzoek

Nederlandse consument van plan om in 2024 online meer geld uit te geven. In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen heeft Screenforce een analyse gemaakt van de

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met