Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/03/20
TV-reclamemarkt groeit in 2019 naar €829 miljoen

De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2019 uitgekomen op € 829 miljoen. Hiermee groeit de markt met 0,9% ten opzichte van 2018. De groei liet zich gelden op zowel de TV-platforms van de broadcasters als op hun online video platforms. De kijktijd naar de TV-zenders (lineair en uitgesteld) was in 2019 gemiddeld 156 minuten per dag en is daarmee gelijk gebleven aan die van 2018. De TV-Schermtijd is met 4 minuten gestegen naar 192 minuten per dag. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2019 dat op 9 maart door Screenforce is gepubliceerd.

TV-reclamemarkt stijgt naar € 829 miljoen
De totale TV-reclamemarkt is in 2019 uitgekomen op € 829 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,9% ten opzichte van 2018, toen deze nog € 821 bedroeg. In 2019 hebben in totaal 1.067 adverteerders € 734 miljoen geïnvesteerd in spotcampagnes op de TV- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters. Hiermee is een groei gerealiseerd van 0,8% ten opzichte van 2018. De groei zat helemaal in de eerst helft van het jaar, welke met 2,3% steeg.
De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2019 € 95 miljoen. Dit is een stijging van 2,0% ten opzichte van 2018. De groei van de non-spotmarkt komt voor het grootste deel uit het digitale domein. Hier was de groei 23,6%.

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble grootste TV-adverteerder
Net als in de afgelopen twee jaren was Retail de grootste TV-branche, gevolgd door de branche Voedings- en Genotmiddelen. Volgens de tellingen van onderzoeksbureau Nielsen investeerde de Retail branche in totaal € 922 miljoen bruto in spotcampagnes op het TV-platform.

Adverteerders hebben in 2019 voor een bruto waarde van € 4.108 miljoen geïnvesteerd. Procter & Gamble was in 2019 net als in 2018 de grootste adverteerder met € 91,5 miljoen, gevolgd door Unilever (€ 85,3 miljoen) op de tweede plek en Albert Heijn (€ 75,5 miljoen) op de derde plek.

Kijktijd naar TV-zenders in 2019 gelijk aan 2018
Stichting KijkOnderzoek (SKO) hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe definitie van de kijktijd, genaamd TV ZenderTotaal. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. In 2019 is deze kijktijd met 156 minuten per dag gelijk gebleven aan 2018.
SKO rapporteert al enkele jaren ook de SchermTijd. Daarin zit naast het TV ZenderTotaal de kijktijd naar overige niet herkende content via het TV-scherm. Deze kijktijd gaat hoofdzakelijk naar VOD platforms als Netflix, Videoland, YouTube en sinds kort Disney+. Bij elkaar opgeteld was dit 36 minuten in 2019. De totale SchermTijd is in 2019 met 4 minuten gestegen naar 192 minuten gemiddeld per dag.

Eurovisie Songfestival realiseert grootste bereik in 2019
De kijkdichtheid geeft aan hoeveel mensen er gemiddeld kijken in elke minuut van een programma. De Luizenmoeder is in 2019 het TV-programma met de hoogste kijkdichtheid. De aflevering op 10 februari 2019 had gemiddeld 5,1 miljoen kijkers per minuut. Wanneer we naar het bereik van een programma kijken, dan tellen we het aantal mensen dat tenminste een minuut gekeken heeft. Vooral bij langere programma’s zien we dan dat het publiek nóg groter is dan bij kijkdichtheid. Met maar liefst 8,4 miljoen kijkers is de finale van het Eurovisie Songfestival het programma met het grootste bereik in 2019. De kijkdichtheid van het programma was 4,5 miljoen kijkers.

TV-toestel meest gebruikte apparaat voor het bekijken van video’s
Onderzoeksbureau GfK voert jaarlijks het Trends In Digitale Media onderzoek uit, onder meer in opdracht van Screenforce. Gevraagd wordt naar het bezit van apparaten en devices en het gebruik van websites en apps. Uit dit onderzoek blijkt dat het TV-toestel het meest gebruikte apparaat is voor het bekijken van video-platforms. Alleen YouTube wordt meer op de smartphone en laptop bekeken dan op het TV-toestel.

TV Jaarrapport 2019
Het TV Jaarrapport 2019 is hier beschikbaar.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/03/19

TV-reclamemarkt komt in 2018 uit op €821 miljoen

Nieuws Persberichten

De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017. De

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

08/03/16

Bestedingen TV-reclamemarkt gegroeid naar € 965 miljoen in 2015

Onderzoek

De TV-reclamemarkt is in 2015 uitgekomen op € 965 miljoen en dit is een lichte stijging ten opzichte van de netto bestedingen in 2014. In

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

18/08/20

TV-reclamemarkt komt uit op €307 miljoen in eerste helft 2020

Nieuws

Net als veel andere branches is ook de TV-industrie hard geraakt door de coronacrisis. Ten opzichte van de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Head of Marketing B2C

Als Head of Marketing leid jij de complete marketingorganisatie van RTL en werk je aan alle merken. Jij bent verantwoordelijk voor

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met