Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/12/21
Screenforce publishers roepen markt op om nieuwe online luidheidsnorm te omarmen

De Nederlandse online publishers, aangesloten bij Screenforce, doen een oproep aan adverteerders en producenten van commercials om de nieuwe luidheidsnorm voor online commercials te omarmen. De introductie van de door de European Broadcast Union (EBU) ontwikkelde norm vormt de oplossing voor de grote verschillen in luidheid, die aanwezig kunnen zijn tussen online content en online commercials. De online kijkers hebben profijt van deze introductie: zij zullen geen verschil in luidheid meer ervaren tussen de content en de commercials. Dat komt omdat de content al uitgeserveerd wordt op deze EBU luidheidsnorm.

Bestaande norm voor TV uitgebreid naar online
De introductie van deze luidheidsnorm is in feite een uitbreiding van de bestaande EBU luidheidsnorm, beter bekend als de EBU R128. Hierin is een luidheidsnorm van -23 LUFS opgenomen. De uitbreiding voor online commercials heeft de EBU in juni gepubliceerd onder de naam R128 s2. De Nederlandse online publishers, die bij Screenforce zijn aangesloten, zullen in de nabije toekomst bij de intake van online commercials controleren of deze ook voldoen aan de norm. Hierop vooruitlopend roepen zij adverteerders en producenten van commercials nu al op om de luidheid van de commercials op de luidheidsnorm van -23 LUFS aan te leveren. Dit geldt voor alle online video campagnes, voor zowel direct buy als programmatic ingekochte campagnes en voor met VAST en met VPAID aangeleverde commercials.

Bij Screenforce aangesloten online publishers
In totaal zijn vijftien video platforms bij Screenforce aangesloten, hetzij rechtstreeks, hetzij via hun partnership met Ad Alliance. De vijftien merken zijn NPO Start, RTL XL, Videoland, DPG Media, Discovery, ESPN, Ziggo Sport, Eurosport, 24Kitchen, Comedy Central, MTV, Spike, National Geographic, XITE en KIJK.

Nieuwe norm reeds door VIA geaccepteerd
De nieuwe norm is een uitbreiding van de bestaande R128 norm, die de EBU al in 2011 voor TV heeft gepubliceerd. De nieuwe versie van de luidheidsnorm is opgenomen in de technische specificaties voor aanlevering van TV en online commercials op de website van Screenforce. Op 22 juni heeft de Taskforce Online Video van VIA Nederland haar derde editie van het Online Video Handboek gepubliceerd. Technische standaarden, waaronder de nieuwe luidheidsnorm, zijn opgenomen in dit handboek. Leden van VIA kunnen het handboek hier downloaden.

Consument krijgt een betere ervaring
De nieuwe luidheidsnorm zorgt ervoor dat er geen verschillen zitten in het luidheidniveau van verschillende commercials op de Nederlandse videoplatforms. De consument zal geen verschil meer ervaren tussen de luidheid van een commercial en van de content. Dit omdat de content wel al genormaliseerd is op de R128 norm.

Gesprekken over luidheidsproblemen veroorzaakt door online devices
Verschillende online devices kunnen nog wel verschillende geluidsbelevingen geven. Dit probleem heeft een technische oorzaak waar de online publishers geen rol in hebben. Voor het vinden van een oplossing lopen momenteel gesprekken tussen de fabrikanten van de devices en de European Broadcast Union.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/07/23

Nieuw onderzoek biedt inzicht in het kijkgedrag in de Europese huiskamers

Nieuws Onderzoek

Het ‘the new life of the living room’ onderzoek is internationaal gezien het grootste onderzoek naar kijkgedrag. Het is in februari 2023 door RTL Ad

Topics: HbbTV, Kijkcijfers, Targetted TV Advertising, Techniek

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Persberichten Nieuws Onderzoek

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

13/03/14

10 voorspellingen over de TV-toekomst

10 voorspellingen voor de toekomst

Inspiratie

Zachary Weiner, CEO bij het communicatie- en marketingbureau Emerging Insider Communications uit Chigaco, zet 10 voorspellingen over de TV-toekomst uiteen.

Topics: 2nd screening, Online Video, Techniek

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met