Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/09/16
Aandacht op YouTube leidt tot meer live TV-kijkers

De groeiende populariteit van het kijken naar online video kijken leidt tot een positieve relatie tussen het kijken naar TV-content op YouTube en de kijkcijfers van de lineaire TV-programma’s. Dit is de belangrijkste conclusie uit een nieuw onderzoek van Nielsen in de Verenigde Staten.

TV-content vaker bekeken via mobiele platformen
Het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Google’s online video divisie, brengt de veranderingen in het kijkgedrag van de Amerikaanse consument in kaart. Net zoals in Europa worden digitale videoplatforms steeds populairder. Amerikanen kijken steeds vaker naar TV-content op PC’s, smartphones en tablets.

Aandacht op YouTube levert hoger TV-bereik
Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek is de, volgens Nielsen significante, relatie tussen het bereik van TV-programma’s en de aandacht voor deze content op YouTube onder personen van 18 jaar en ouder. Hoe vaker personen de content van een TV-programma bekijken op YouTube, des te groter is de kans dat ze ook live naar dat TV-programma kijken. En andersom constateert Nielsen dat wanneer een TV-programma live veel kijkers heeft er ook veel kijkers op YouTube zijn voor deze TV-content.

Groei in aandacht voor TV-content op YouTube biedt adverteerders kansen
Volgens de onderzoekers biedt de groei van het online video kijken kansen voor adverteerders, bureaus en TV-producenten, om gebruik te maken van de band tussen online en live-kijkgedrag. TV-kijkers zijn betrokken bij een TV-programma door middel van het kijken en uploaden van content van dit programma via YouTube. Zij zullen meer live naar het TV-programma gaan kijken en blijven meer betrokken bij het TV-programma.

Merk kan meeliften op hoge betrokkenheid kijker bij TV-programma
Volgens Jonathan Zepp, hoofd content partnerships Noord Amerika van YouTube, kunnen merken meeliften op de sterke betrokkenheid van TV-kijkers bij hun programma’s. “Terwijl het online kijken naar video content alleen maar toeneemt, toont het onderzoek van Nielsen aan dat platforms zoals YouTube een rol spelen om kijkers bij TV-programma’s te betrekken. De relatie tussen YouTube views en live TV-kijken is sterk waardoor adverteerders en bureaus de kans hebben om hun merkbetrokkenheid te vergroten met behulp van campagnes die inspelen op de hoge betrokkenheid bij TV-programma’s”.

Situatie in Nederland
Ook plaatsen broadcasters en omroepen steeds meer TV-content op YouTube. Op deze wijze wordt enerzijds vooral de jonge kijker bereikt. Anderzijds worden kijkers juist warm gemaakt voor de uitzending op TV door het plaatsen van een kort fragment of samenvattingen van het programma. In beide gevallen kunnen zenders zelf ook de commerciële ruimte rond de content aanbieden via hun eigen netwerk.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van de publicatie over dit onderzoek op rapidtvnews.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en