Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/09/16
Aandacht op YouTube leidt tot meer live TV-kijkers

De groeiende populariteit van het kijken naar online video kijken leidt tot een positieve relatie tussen het kijken naar TV-content op YouTube en de kijkcijfers van de lineaire TV-programma’s. Dit is de belangrijkste conclusie uit een nieuw onderzoek van Nielsen in de Verenigde Staten.

TV-content vaker bekeken via mobiele platformen
Het onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van Google’s online video divisie, brengt de veranderingen in het kijkgedrag van de Amerikaanse consument in kaart. Net zoals in Europa worden digitale videoplatforms steeds populairder. Amerikanen kijken steeds vaker naar TV-content op PC’s, smartphones en tablets.

Aandacht op YouTube levert hoger TV-bereik
Het belangrijkste resultaat uit het onderzoek is de, volgens Nielsen significante, relatie tussen het bereik van TV-programma’s en de aandacht voor deze content op YouTube onder personen van 18 jaar en ouder. Hoe vaker personen de content van een TV-programma bekijken op YouTube, des te groter is de kans dat ze ook live naar dat TV-programma kijken. En andersom constateert Nielsen dat wanneer een TV-programma live veel kijkers heeft er ook veel kijkers op YouTube zijn voor deze TV-content.

Groei in aandacht voor TV-content op YouTube biedt adverteerders kansen
Volgens de onderzoekers biedt de groei van het online video kijken kansen voor adverteerders, bureaus en TV-producenten, om gebruik te maken van de band tussen online en live-kijkgedrag. TV-kijkers zijn betrokken bij een TV-programma door middel van het kijken en uploaden van content van dit programma via YouTube. Zij zullen meer live naar het TV-programma gaan kijken en blijven meer betrokken bij het TV-programma.

Merk kan meeliften op hoge betrokkenheid kijker bij TV-programma
Volgens Jonathan Zepp, hoofd content partnerships Noord Amerika van YouTube, kunnen merken meeliften op de sterke betrokkenheid van TV-kijkers bij hun programma’s. “Terwijl het online kijken naar video content alleen maar toeneemt, toont het onderzoek van Nielsen aan dat platforms zoals YouTube een rol spelen om kijkers bij TV-programma’s te betrekken. De relatie tussen YouTube views en live TV-kijken is sterk waardoor adverteerders en bureaus de kans hebben om hun merkbetrokkenheid te vergroten met behulp van campagnes die inspelen op de hoge betrokkenheid bij TV-programma’s”.

Situatie in Nederland
Ook plaatsen broadcasters en omroepen steeds meer TV-content op YouTube. Op deze wijze wordt enerzijds vooral de jonge kijker bereikt. Anderzijds worden kijkers juist warm gemaakt voor de uitzending op TV door het plaatsen van een kort fragment of samenvattingen van het programma. In beide gevallen kunnen zenders zelf ook de commerciële ruimte rond de content aanbieden via hun eigen netwerk.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van een oude publicatie over dit onderzoek op rapidtvnews.com.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/04/17

SKO start met fusie van TV en online kijkcijfers

Nieuws

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd.

Topics: Kijkcijfers, Online Video

14/10/19

Bundeling van krachten noodzakelijk in snelgroeiende VOD-markt

Nieuws

De Video on Demand-markt groeit snel – steeds meer consumenten kijken on demand, ten koste van lineaire televisie. Dit biedt mogelijkheden voor video- en contentmakers,

Topics: Online Video

28/09/20

Verslag webinar Mark Ritson: Investeren tijdens recessie

Nieuws

Op dinsdag 22 september liet Mark Ritson in een webinar zijn licht schijnen over de corona-crisis en adviseerde over het wel of niet extra investeren

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met