Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/09/22
Bestedingen TV-reclamemarkt komen uit op € 460 miljoen (+13%)

De markt voor spot- en non-spotbestedingen is uitgekomen op een record van € 460 miljoen, een groei van 13%. Screenforce is positief over de verwachtingen voor de spotmarkt voor de tweede helft van 2022 en voorspelt een groei van 6% tot 8% voor het gehele jaar. De kijkersmarkt laat een ander beeld zien. De TV-schermtijd is in de eerste helft van dit jaar afgenomen tot 186 minuten. Dit is een daling van 12%. Het uitgestelde kijken is de enige vorm van kijken die is toegenomen (+15%). Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2022 dat op 1 september is gepubliceerd.

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2022 uitgekomen op een niveau van € 460 miljoen aan investeringen in spot- en non-spotcampagnes. Een groei van +13%. De groei was met name sterk in het eerste kwartaal (+27%), wat nog een herstel was van de lockdown in het eerste kwartaal van 2021.

Spotreclamemarkt groeit op alle platforms

De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 413 miljoen in de eerste helft van 2022. De bestedingen groeiden ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar met 14%. De groei van de spotreclamemarkt zat vooral in het eerste kwartaal, dat met 29% groeide. De groei vond zowel op de TV-platforms als op de online video platforms plaats.

De non-spotbestedingen zijn in het eerste halfjaar uitgekomen op € 47 miljoen. Dit onderdeel laat een groei van 9% zien ten opzichte van de eerste helft van 2021. De belangrijkste driver voor de groei is de toenemende populariteit van billboard advertising. Net als voor de spotbestedingen geldt ook voor de non-spotbestedingen dat de groei in het eerste kwartaal beduidend sterker was dan in het tweede kwartaal.

Afname TV-schermtijd naar 186 minuten per dag

In de eerste helft van 2022 hebben we dagelijks gemiddeld 3 uur en 6 minuten content op het TV-toestel gekeken. Dit is een daling van 12%, waarmee wordt bevestigd dat de records in 2020 en 2021 een duidelijk gevolg waren van de lockdowns waarin veel TV gekeken werd.

Van de totale schermtijd keken we dagelijks 2 uur en 22 minuten naar de TV-zenders, waarvan 112 minuten live en 30 minuten uitgesteld. Het uitgestelde kijken is de enige vorm van kijken die toegenomen is in het eerste halfjaar (+15%). Dit is een aandeel van 21% van de totale tijd die we naar TV-zenders kijken. Vorig jaar was dit nog 16%.

Met 44 minuten per dag keken we dit eerst half jaar ook minder naar overige video content (-8%). Dit betreft vooral Video On Demand (VOD) platforms, die steeds makkelijker toegankelijk worden via de set top box, smart-TV apps of streaming devices (Google TV, Apple TV).

Verwachting voor heel 2022

Ondanks de energiecrisis en het dalende consumentenvertrouwen voorspelde het CPB onlangs nog een economische groei van 3,6% voor dit jaar. De ontwikkeling van de TV-bestedingen in het derde kwartaal zien er ook positief uit. Screenforce is dan ook positief gestemd over de verwachtingen voor de tweede helft van dit jaar. Naar haar verwachting zal de markt voor TV-spot advertising uitkomen op een groei tussen de 6% en 8% voor heel 2022.

Michel van der Voort, directeur Screenforce, over de resultaten over het eerste halfjaar:

De ontwikkeling van de TV-bestedingen in de eerste helft van dit jaar laten zien hoe veerkrachtig onze economie is en hoeveel positieve energie er door ondernemers gestopt wordt in het herstel na twee dramatische jaren. De groei in de TV-bestedingen is iets om trots op te zijn, maar niet voor lang. De dalende kijktijd heeft alle aandacht van de TV-exploitanten. De strijd om de kijker wordt niet alleen meer gevoerd via de traditionele kanalen maar ook via de online video platforms. Naast een goede balans tussen kwaliteit en prijs willen de TV-exploitanten ook op andere vlakken de effectiviteit en kracht van TV inzichtelijk maken. Bijvoorbeeld met het nieuwe TV-kijkonderzoek dat onderdeel is van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO).”

TV Halfjaarrapport 2022

Download het TV Halfjaarrapport hier.

Begrippenlijst

In het TV Halfjaarrapport is een begrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/03/15

TV Jaarrapport 2014

Onderzoek

SPOT heeft de jaarcijfers TV gepresenteerd. De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in 2014  € 964 miljoen, een stijging van 3,3%. Er  werd € 850 miljoen besteed

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport

26/08/15

TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

27/08/14

TV-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

V-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2014 uitgekomen op € 476 miljoen, een stijging van 6,7% ten opzichte van de

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met