Sven Sauvé, CEO RTL Nederland over de jaarcijfers 2021
“Het was een bewogen jaar voor RTL, maar we hebben met elkaar een financieel resultaat gerealiseerd waar we meer dan trots op mogen zijn. De advertentiemarkt is na de dip in 2020 snel weer opgekrabbeld en heeft onze verwachtingen overtroffen. De inkomsten zijn nu op een hoger niveau dan voor de coronacrisis.
Onze content presteert sterk, zowel op onze zenders als op ons streaming platform Videoland. In het lineaire domein steeg ons zenderaandeel in onze kerndoelgroep spectaculair van 31.7 % in 2020 naar 34,2 % in 2021. Dit hebben we mede te danken aan een flink aantal sterke formats en een uitstekende performance van RTL 4, waar naast amusementsprogramma’s als ‘De Verraders’ en ‘The Masked Singer’ ook onze nieuws- en actualiteitenprogramma’s het continu goed hebben gedaan. Het aantal abonnees bij Videoland groeit gestaag door, de stand op 31 december 2021 is 1.092.000 betalende abonnees, mede dankzij succesvolle titels als ‘Mocro Maffia’, ‘Forca Koeman’ en ‘Special Forces VIPS’.
Het belang van onafhankelijke journalistiek en het vrije woord is vorig jaar door de moord op onze collega Peter R. de Vries en dit jaar door de situatie in Oekraïne opnieuw onderstreept. Wij blijven ons daarom onverminderd hard maken voor een kwalitatief hoogwaardige en objectieve nieuwsvoorziening.”