Door afnemende reclame-uitgaven vanwege de coronacrisis en wegvallende events heeft Ster in het eerste half jaar 25 miljoen euro moeten inleveren ten opzichte van de eerste helft van 2019. Online zit wel in de lift met een stijging van 37 procent. Vorig jaar waren de Ster-inkomsten op TV, radio en online in de eerste helft van het jaar goed voor 96,75 miljoen euro. Dit jaar is dat 71,5 miljoen euro, een daling van 26%.
Impact van corona
Sinds de coronacrisis in maart uitbrak hebben veel bedrijven hun campagnes on hold gezet. Branches als de reisindustrie en de horeca vonden het niet gepast om te adverteren. Ook grote adverteerders maakten een pas op de plaats. Ster heeft daarop een deel van de reclametijd die onbenut bleef, gratis beschikbaar gesteld aan brancheorganisaties en belangenvereniging. Insteek: ondernemend Nederland een steun in de rug geven. Hier werd massaal gehoor aan gegeven, tientallen organisaties hebben zich bij Ster gemeld.
Gecancelde events
Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: ‘We keken uit naar een prachtig 2020 met topevenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK en de Olympische Spelen. Volop kansen voor merken om via Ster het grote publiek te bereiken. Door de teruglopende campagnes en gecancelde evenementen vanwege corona liep het helaas heel anders.’ De sportzomer zou goed geweest zijn voor 10 à 15 miljoen euro additionele inkomsten, afhankelijk van het succes van Oranje.
Groei op online
De daling zit hem vooral op TV en radio, online zit juist in de lift ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar bracht online reclame in het eerste half jaar – in de vorm van banners en online video op alle online kanalen van de NPO – 2,2 miljoen euro in het laadje. Dit jaar is dat 3 miljoen euro, een groei van 37 procent. In januari 2020 is Ster volledig overgestapt op cookieloos adverteren, wat zowel nationaal als internationaal op enorm veel interesse heeft kunnen rekenen.
Tweede half jaar
In de loop van de maanden zijn bedrijven teruggekomen bij Ster. Ster heeft ook nieuwe klanten mogen verwelkomen. De scherpe tarieven maakten het juist nu voor hen mogelijk om een campagne bij Ster in te zetten. Voor de tweede helft van het jaar kijkt Ster uit naar een sterk presterende publieke omroep. Nederlanders kunnen weer gaan genieten van sport met de Tour die vooralsnog door lijkt te gaan, de Nations League en de Eredivisie. De Top 2000 van markleider NPO Radio 2 zal zoals elk jaar miljoenen luisteraars aan de radio gekluisterd houden. De verwachting is dat de NPO hiermee kan rekenen op zeker 30% van de kijk- en luistertijd in Nederland (doelgroep 25-67). Klanten die van september tot en met december dit jaar minimaal 25% van hun TV- en radiocampagnes bij Ster inzetten, ontvangen een beloning van 10%.