Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/07/20
Eerste half jaar Ster: TV en radio lopen terug, online in de lift

Door afnemende reclame-uitgaven vanwege de coronacrisis en wegvallende events heeft Ster in het eerste half jaar 25 miljoen euro moeten inleveren ten opzichte van de eerste helft van 2019. Online zit wel in de lift met een stijging van 37 procent. Vorig jaar waren de Ster-inkomsten op TV, radio en online in de eerste helft van het jaar goed voor 96,75 miljoen euro. Dit jaar is dat 71,5 miljoen euro, een daling van 26%.

Impact van corona
Sinds de coronacrisis in maart uitbrak hebben veel bedrijven hun campagnes on hold gezet. Branches als de reisindustrie en de horeca vonden het niet gepast om te adverteren. Ook grote adverteerders maakten een pas op de plaats. Ster heeft daarop een deel van de reclametijd die onbenut bleef, gratis beschikbaar gesteld aan brancheorganisaties en belangenvereniging. Insteek: ondernemend Nederland een steun in de rug geven. Hier werd massaal gehoor aan gegeven, tientallen organisaties hebben zich bij Ster gemeld.

Gecancelde events
Frank Volmer, algemeen directeur van Ster: ‘We keken uit naar een prachtig 2020 met topevenementen als het Eurovisie Songfestival, het EK en de Olympische Spelen. Volop kansen voor merken om via Ster het grote publiek te bereiken. Door de teruglopende campagnes en gecancelde evenementen vanwege corona liep het helaas heel anders.’ De sportzomer zou goed geweest zijn voor 10 à 15 miljoen euro additionele inkomsten, afhankelijk van het succes van Oranje.

Groei op online
De daling zit hem vooral op TV en radio, online zit juist in de lift ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar bracht online reclame in het eerste half jaar – in de vorm van banners en online video op alle online kanalen van de NPO – 2,2 miljoen euro in het laadje. Dit jaar is dat 3 miljoen euro, een groei van 37 procent. In januari 2020 is Ster volledig overgestapt op cookieloos adverteren, wat zowel nationaal als internationaal op enorm veel interesse heeft kunnen rekenen.

Tweede half jaar
In de loop van de maanden zijn bedrijven teruggekomen bij Ster. Ster heeft ook nieuwe klanten mogen verwelkomen. De scherpe tarieven maakten het juist nu voor hen mogelijk om een campagne bij Ster in te zetten. Voor de tweede helft van het jaar kijkt Ster uit naar een sterk presterende publieke omroep. Nederlanders kunnen weer gaan genieten van sport met de Tour die vooralsnog door lijkt te gaan, de Nations League en de Eredivisie. De Top 2000 van markleider NPO Radio 2 zal zoals elk jaar miljoenen luisteraars aan de radio gekluisterd houden. De verwachting is dat de NPO hiermee kan rekenen op zeker 30% van de kijk- en luistertijd in Nederland (doelgroep 25-67). Klanten die van september tot en met december dit jaar minimaal 25% van hun TV- en radiocampagnes bij Ster inzetten, ontvangen een beloning van 10%.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met