Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/22
Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers in Nederland zullen dit najaar live gaan. 

Deze nieuwste mijlpaal binnen de opzet van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO), volgt op een opbouw- en testfase van 18 maanden die voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaarden. In deze periode heeft onder andere de werving en installatie van een geheel nieuw een representatief huishoudpanel plaatsgevonden. Dit panel is uitgerust met de nieuwste technologie om alle TV- en video-content te meten.

Door de coronagolf van afgelopen winter waarin het helaas niet altijd mogelijk om alle uitgenodigde huishoudens te bezoeken, is de opbouw van het panel vertraagd. Momenteel vindt gelijktijdig de uitvoering van beide onderzoeken plaats om een naadloze overgang tussen het oude en nieuwe onderzoek te garanderen. De markt kan zich nu gaan voorbereiden op de laatste fasen van de overgang naar het nieuwe kijkonderzoek.

Gefaseerde introductie
Het nieuwe kijkonderzoek bevat een aantal belangrijke verbeteringen die gefaseerd worden geïntroduceerd. In de eerste fase zullen de data uit de nieuwe kijkmeter aan de markt gepresenteerd worden. De nieuwe kijkmeter, de Kantar People Meter 7, meet fijnmaziger dan de huidige meter en maakt het aanmelden van panelleden makkelijker en aantrekkelijker.

In de tweede fase zal het online kijkgedrag aan het onderzoek toegevoegd worden. Dit geeft inzicht in het kijken dat plaatsvindt via de apps en websites van operators en broadcasters. Op basis van de data uit de Kantar Focal Meter meten we daarnaast het gebruik van video on demand en video sharing diensten op zowel de TV als de andere schermen in huis.

Tot slot zullen we de meting met de Kantar kijkmeter combineren met de kijkmeting die plaatsvindt in het MultiMediapanel dat ook voor het nieuwe luisteronderzoek gebruikt wordt. Hiermee wordt de omvang van het panel meer dan verdubbeld en wordt een meting van het buitenshuis kijken toegevoegd.

Momenteel wordt er hard gewerkt om alle onderdelen van het nieuwe kijkonderzoek gereed en getest te krijgen. De exacte introductiedatum zal op een later moment bekend worden gemaakt.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/07/22

NMO-update: nieuwe TV-cijfers worden uitgerold in drie fasen

Nieuws

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Tijdens de webinar op donderdag 7 juli onthulden de vier initiatiefnemers NLO, NOM, SKO

12/07/22

NMO start tender voor NMO Cross Media

Persberichten

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om

14/03/22

NMO publiceert eerste editie NMO Mediatrends

Nieuws

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft afgelopen week voor het eerst de ‘NMO Mediatrends’ gepubliceerd. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard

14/03/16

TV Jaarrapport 2015 Thinkbox: TV realiseert record omzet van £ 5,3 miljard

SPOT TV Jaarrapport Thinkbox

Onderzoek

Gemiddeld kijkt een Engelse TV-kijker in 2015 3 uur en 51 minuten TV per dag. Dat is 1% minder dan in 2014 maar 5% meer

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV-reclame

05/03/15

Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Onderzoek

Sinds de opkomst van breedbandinternet en mobiele devices als de smartphone en de tablet hebben Nederlanders meer mogelijkheden om naar TV-programma’s en andere TV-content te

Topics: 2nd screening, Jongeren en media, Kijkcijfers, Online Video

11/01/23

SKO Jaaroverzicht 2022

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021.

Topics: Kijkcijfers

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

10 oktober

Ster focus op 2025

Natuurlijk wordt er ieder jaar uitgekeken naar de zomervakantie, maar vooral ook naar komend kalenderjaar. En

14 november

MarketingLive!

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op MarketingLive! op 14 november 2024 in Amsterdam! Hét marketingevenement

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Radio- en TV Planner

Ben jij goed in het optimaliseren van reclamezendtijd op televisie en radio? Wil jij verantwoordelijk zijn voor het succes van reclamecampagnes

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met