Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/22
Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers in Nederland zullen dit najaar live gaan. 

Deze nieuwste mijlpaal binnen de opzet van het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO), volgt op een opbouw- en testfase van 18 maanden die voldoet aan de hoogste kwaliteitsstandaarden. In deze periode heeft onder andere de werving en installatie van een geheel nieuw een representatief huishoudpanel plaatsgevonden. Dit panel is uitgerust met de nieuwste technologie om alle TV- en video-content te meten.

Door de coronagolf van afgelopen winter waarin het helaas niet altijd mogelijk om alle uitgenodigde huishoudens te bezoeken, is de opbouw van het panel vertraagd. Momenteel vindt gelijktijdig de uitvoering van beide onderzoeken plaats om een naadloze overgang tussen het oude en nieuwe onderzoek te garanderen. De markt kan zich nu gaan voorbereiden op de laatste fasen van de overgang naar het nieuwe kijkonderzoek.

Gefaseerde introductie
Het nieuwe kijkonderzoek bevat een aantal belangrijke verbeteringen die gefaseerd worden geïntroduceerd. In de eerste fase zullen de data uit de nieuwe kijkmeter aan de markt gepresenteerd worden. De nieuwe kijkmeter, de Kantar People Meter 7, meet fijnmaziger dan de huidige meter en maakt het aanmelden van panelleden makkelijker en aantrekkelijker.

In de tweede fase zal het online kijkgedrag aan het onderzoek toegevoegd worden. Dit geeft inzicht in het kijken dat plaatsvindt via de apps en websites van operators en broadcasters. Op basis van de data uit de Kantar Focal Meter meten we daarnaast het gebruik van video on demand en video sharing diensten op zowel de TV als de andere schermen in huis.

Tot slot zullen we de meting met de Kantar kijkmeter combineren met de kijkmeting die plaatsvindt in het MultiMediapanel dat ook voor het nieuwe luisteronderzoek gebruikt wordt. Hiermee wordt de omvang van het panel meer dan verdubbeld en wordt een meting van het buitenshuis kijken toegevoegd.

Momenteel wordt er hard gewerkt om alle onderdelen van het nieuwe kijkonderzoek gereed en getest te krijgen. De exacte introductiedatum zal op een later moment bekend worden gemaakt.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/07/22

NMO-update: nieuwe TV-cijfers worden uitgerold in drie fasen

Nieuws

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Tijdens de webinar op donderdag 7 juli onthulden de vier initiatiefnemers NLO, NOM, SKO

12/07/22

NMO start tender voor NMO Cross Media

Persberichten

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) bevindt zich in de opbouwfase. In eerste instantie worden alle afzonderlijke bereiksonderzoeken vernieuwd en verbeterd. Daarna is het doel om

14/03/22

NMO publiceert eerste editie NMO Mediatrends

Nieuws

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft afgelopen week voor het eerst de ‘NMO Mediatrends’ gepubliceerd. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard

10/01/22

SKO Jaaroverzicht 2021

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020.

Topics: Kijkcijfers

21/06/16

Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

SPOT Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

Onderzoek

Van alle media besteden Nederlanders de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

02/05/17

Fusiedata TV en online kijkcijfers SKO ook in Mediaview beschikbaar

Fusiedata TV online Mediaview - tablet

Nieuws

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd.

Topics: Kijkcijfers, Online Video

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met