Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/09/19
Het nieuwe TV-seizoen is van start. Screenforce maakt ook een overzicht

Het nieuwe seizoen is begonnen. De transfermarkt heeft z’n werk gedaan en belangrijke spelers van het ene team naar het andere team gebracht. De opstellingen zijn inmiddels bekend en de drang om te scoren is net als vorig seizoen onmetelijk groot. De eerste uitslagen zijn inmiddels ook al binnen, maar van een echte koploper is nog geen sprake. Daarvoor is het nog te vroeg in het seizoen.

Competitie is van start gegaan
De parallellen tussen de TV- en de voetbalwereld dringen zich op aan het begin van het nieuwe TV-seizoen. De competitie is van start gegaan nadat NPO, RTL en Talpa vorige week hun najaarsprogrammering bekend hebben gemaakt. De diverse media hebben dit inmiddels breed opgepakt. Zie onder dit artikel een greep uit de berichtgeving van afgelopen week.

De meeste aandacht gaat misschien wel uit naar Talpa met SBS6 als vlaggenschip. Het nieuwe management, voor een deel ook aangekocht op de transfermarkt, wil op SBS6 positieve verhalen vertellen aan heel Nederland. Dus niet alleen de Randstad, maar ook de regio. Herkenbaarheid is daarbij cruciaal, aldus Paul Römer ex-NTR en aangesteld als nieuwe radio- en TV-directeur bij Talpa.


Emotie
Herkenbaarheid is ook voor RTL4 een belangrijke waarde. Vorige week tijdens de presentatie in de Suikerfabriek in Halfweg positioneerde RTL’s contentbaas Peter van der Vorst RTL4 als persoonlijk, herkenbaar en dichtbij. De opvolger van Erland Galjaard, die inmiddels z’n intrek bij Talpa heeft genomen, presenteerde een reeks nieuwe programma’s waarbij kosten nog moeite werden gespaard. De hele Suikerfabriek was omgetoverd tot een TV-playground, waarbij emotie de boventoon voerde. TV is natuurlijk als geen ander in staat om emotie over te brengen. Dat bevestigde ook Caroline Tensen (terug op het RTL-nest), die aangaf dat zij in de nieuwe serie van Het Spijt Me niet op zoek is naar de ‘platte ruzie’, maar juist naar de emoties die daarbij loskomen.

Vrijheid
NPO vertelt volgens Shula Rijxman net als SBS6 ook verhalen, maar dan in alle vrijheid. Tijdens de presentatie van het nieuwe seizoen werd stilgestaan bij het feit dat we volgend jaar 75 jaar in vrijheid leven. De NPO zal in een reeks programma’s hier aandacht aan besteden, maar kijkt ook reikhalzend uit naar het Eurovisie Songfestival, dat mei volgend jaar in Rotterdam zal plaatsvinden. Daarnaast zullen het EK Voetbal en de Olympische Spelen weer garant staan voor grote kijkvolumes in de zomer van 2020.

Half uur eerder
Uiteraard heeft NPO net als Talpa en RTL zekerheden in het schema ingebouwd. Dagelijkse hits als DWDD, Pauw en Jinek staan op vaste plekken, zij het dat de latenight-shows vanaf januari een half uur eerder beginnen. Dit op uitdrukkelijk verzoek van de kijker. Tegelijkertijd zal ook Nieuwsuur op NPO 2 een half uur eerder beginnen. Frans Klein, directeur Video bij NPO: “We weten dat veel kijkers de latenight-talkshow graag iets eerder willen zien. Met het eveneens vervroegen van Nieuwsuur houden we een mooi actueel blok en dan iets eerder op de avond.”

Verschuivingen
De transfermarkt heeft niet alleen sterren van het ene naar het andere station gebracht, ook programma’s veranderden van plek. Zo heeft SBS6 Lingo en Man Bijt Hond ingekocht, waarmee het nieuwe ankerpunten aanbracht in de vooravond. Met de verhuizing van Linda de Mol naar Talpa gingen ook de kanonnen Ik Hou Van Holland en Postcode Miljoenjacht mee in de ‘verhuisdoos’.

Er zijn ook interne verschuivingen te zien. Beau van Erven Dorens trapt in het nieuwe seizoen op RTL4 meteen af met de talkshow Beau, wat geldt als de opvolger van RTL Late Night. Hierdoor heeft hij geen tijd en ruimte meer om Five Days Inside te maken. Hij wordt in dat programma opgevolgd door Angela Groothuizen, Natasja Froger en Caroline Tensen. Bij NPO gaat na een aantal seizoenen rust Sterren Op Het Doek weer van start, met als nieuwe presentator Özcan Akyol, die daarmee Hanneke Groenteman opvolgt.

Nieuwe programma’s
Het nieuwe TV-seizoen laat ook veel nieuwe programma’s en series zien. Zo heeft RTL4 het Koreaanse format ‘Masked Singer’ gekocht, waarin bekende zangers en andere sterren onherkenbaar verkleed in een kostuum of dierenpak een lied ten gehore brengen, waarna een jury moet raden wie in dat pak schuilgaat. Een absolute hit in Zuid-Korea, de verwachtingen van presentator Ruben Nicolai zijn hooggespannen. NPO presenteert nieuw drama zoals Hoogvliegers, Keizersvrouwen en Stanley en voor de jeugd is er Britt’s Beestenbende, Maan en ik en Jills Party. Ook krijgt Nadia Moussaid een eigen cultuurprogramma op de zaterdagavond en op NPO 3 moet Harkum hoge ogen gooien.

Non-lineair
De competitie speelt zich niet alleen op het lineaire kijkveld af. On demand en online zijn inmiddels het stadium van trapveldje ontgroeit. RTL gaat prat op 600.000 betalende subs voor Videoland en NPO claimt 3 miljoen maandelijkse gebruikers van NPO Start, waarvan een kwart miljoen betaalde gebruikers. Vergelijkbare cijfers van Talpa’s KIJK zijn niet bekend, maar volgens Paul Römer staat er een inhaalslag op stapel voor het platform. Dat je hiermee de buitenlandse concurrentie als Netflix en straks Disney+ buiten deur houdt is volgens hem een illusie. Römer onlangs in NRC hierover: “Die hebben samen een groter budget dan alle tv-zenders van Europa bij elkaar. Wat we wel kunnen doen: er een lokaal initiatief naast zetten.”

Lokale initiatieven zijn er overigens genoeg. Ook in de programmering. Het gros van de nieuwe programma’s en series is van eigen bodem, waarmee de concurrentie tussen lokaal en internationaal andermaal op scherp is gezet.

Nog meer overzichten van het nieuwe TV-seizoen
Na de zomer gaan de kinderen niet alleen weer naar school. Het einde van de vakantie wordt ook gekenmerkt door de vele beschouwingen in de pers van het nieuwe TV-seizoen. Voor degenen die vers van vakantie dergelijke overzichten gemist hebben en naast onze beschouwing nog meer willen lezen over alle nieuwe programma’s, zetten we de belangrijkste hieronder op een rij:

• NRC, Jan Benjamin, Nieuwe tv-programma’s om naar uit te kijken:
• Adformatie, Maarten Hafkamp, Nieuw tv-seizoen: veel kopieergedrag, weinig verbinding lineair en digitaal
• gids TV, Luuk Hulsman, Welke nieuwe programma’s kun je verwachten deze zomer?
• Linda.nl, Marlie van Zoggel, Het nieuwe televisieseizoen is begonnen en dit staat er te gebeuren

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/08/19

Schrijf je nu in voor Screenforce Day 2019 op dinsdag 8 oktober

Nieuws

Rock in the Branding is het thema van Screenforce Day 2019. Tijdens Screenforce Day op dinsdag 8 oktober word je bijgepraat door nationale en internationale

19/08/19

Disney+ start in Nederland op 12 november

Nieuws

BURBANK, CA (19 augustus 2019) – De Direct-to-Consumer & International-divisie van The Walt Disney Company bevestigt wereldwijde startdata en prijzen voor Disney+ in Canada, Nederland,

14/02/19

Discovery Benelux start premium streaming video on demand service Dplay

Nieuws

Dplay versnelt de investeringsplannen van Discovery in Nederland en creëert nog meer bereik door de content voor meer fans beschikbaar te maken op elk gewenst

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en