Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

17/12/18
Kerstcommercials uit het buitenland: aansprekend, inspirerend en spraakmakend

It’s the most wonderful time of the year again! Wereldwijd is TV goed voor een groot deel van het marketingbudget voor feestdagen. Maar wat maakt een kerstcommercial nou een effectieve commercial? Je moet er om kunnen lachen, of huilen, het moet herkenbaar zijn en je moet het willen delen. De afgelopen weken maakte Nederland kennis met de leukste, grappigste en meest ontroerende kerstcommercials, uit binnen- en buitenland. Elk jaar wordt reikhalzend uitgekeken naar de kerstcommercial van het Britse warenhuis John Lewis, maar ook de minder bekende kerstcommercials gooien hoge ogen. 

Het vertellen van verhalen is een krachtige manier om de consument te raken. John Lewis gebruikt bijvoorbeeld al jarenlang storytelling. Dit jaar speelt de kerstcommercial zich eind jaren ’80 af en draait volledig om de wereldberoemde zanger Elton John. Alle hoogtepunten van zijn carrière komen voorbij en eindigt bij hét moment waar het voor de kleine Elton allemaal begon: het krijgen van zijn eerste piano.

De Noorse elektronicawinkel Elkjøp heeft de kunst afgekeken van John Lewis en komt met een bijzonder familieverhaal. Deze vier minuten durende mini-film gaat over een klein meisje dat met Kerstmis op bezoek gaat bij een oud-familielid. Hij lijkt in het begin wat afstandelijk, tot blijkt dat ze beide een liefde hebben voor vliegen. Terwijl het meisje met haar drone speelt, vindt ze een oud vliegtuig verborgen in zijn schuur. Het verhaal duikt het verleden in en we ontdekken dat hij als jonge man een vreselijk ongeluk heeft gehad. Het verhaal eindigt met de man die het meisje een bijzonder cadeau achterlaat op kerstochtend. Het is geen klassieke commercial, maar een mooi complex verhaal.

Supermarktketen Tesco pakt de kerstcommercial anders aan en laat zien hoe het er echt aan toe gaat met kerst. Het draait hier om herkenbaarheid. De commercial toon de verschillende manieren waarop mensen kerst vieren met hun eigenaardigheden, rituelen en familietradities.

KFC UK houdt de kerstcommercial simpel en heeft één duidelijke boodschap: ‘Turkey comes and goes, but chicken is here to stay‘. De spannende 60-seconden spot is een filmische hommage aan de kip. In de UK zijn de KFC restaurants op 25 december gesloten, waardoor de kalkoen tijdens kerst zijn moment in de spotlights heeft. De andere 364 dagen van het jaar is de kip de baas.

Elektronicawinkel Currys PC World heeft oud met nieuw gecombineerd met de slogan ‘The magic of Christmas, upgraded’. In de feestelijke Charles Dickens-achtige scènes zie je de nieuwste gadgets voorbij komen.

Dit jaar zit er ook een spraakmakende kerstcommercial tussen: die van supermarktketen Iceland uit het Verenigd Koninkrijk. Zij lanceerden een commercial voor palmolie-vrije producten, maar de spot werd van TV geweerd omdat het te politiek geladen zou zijn.

Nederlandse kerstcommercials
Ook de kerstcommercials van de Nederlandse supermarktketens gooien hoge ogen. Bekende Nederlandse commercials zijn die van Jumbo en Plus. De afgelopen jaren zijn ze daarbij steeds meer de traditie van Amerikaanse en Britse merken gaan volgen en een ontroerend kerstverhaal vertellend met een dieperliggende boodschap. De focus van deze commercials ligt op familie, liefde en samen eten, ondersteund door meeslepende muziek. Het zijn feel-goodcampagnes die tegelijkertijd ook een maatschappelijk thema aansnijden. Vreemde eend in de bijt is dit jaar de kerstcommercial van Albert Heijn. Ze zijn afgestapt van de emotionele weg die vorig jaar werd ingeslagen en komen dit jaar met korte ‘uit het leven gegrepen’ fragmenten.

Commercials zoeken op woorden en thema’s
Op het Commercial Prikbord zijn meer dan 400 commercials op een rij gezet om inspiratie op te doen. Niet alleen kun je in de database commercials vinden die betrekking hebben op kerst onder het thema Feestdagen en Events je kunt ook inspiratie opdoen bij een van de 29 andere thema’s in de database.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

16 maart

TV Jaarrapport 2020 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en