Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/12/15
Live TV-kijken via smartphone groeit met 50% in een jaar

Live TV-kijken via de smartphone is in vergelijking met vorig jaar met 50% gegroeid. Dit blijkt uit de tiende editie van GfK-onderzoek Trends in Digitale Media.

Ruim een derde van de internetpopulatie, 4,5 miljoen Nederlanders, bezit inmiddels een Smart TV. Vorig jaar december was dat nog 29%. Het bezit van smartphones en tablets nadert inmiddels zijn hoogtepunt. Eind 2015 heeft 80% van de internetpopulatie een smartphone en 65% een tablet.

Live TV-kijken via smartphone in een jaar tijd 50% gegroeid
SPOT concludeerde vorig jaar december dat TV-kijken via de smartphone met 75% was gegroeid, in vergelijking met een jaar eerder. Dit jaar blijkt dat vooral het live TV-kijken via de smartphone sterk is toegenomen, met maar liefst 50%, in vergelijking met vorig jaar. Het totale TV-kijken via de smartphone is stabiel gebleven.

Grafiek 1 Trends in Digitale Media nieuwe website

Driekwart van Smart TV-bezitters maakt gebruik van extra functies
Inmiddels bezitten 4,5 miljoen Nederlanders (34% van de internetpopuliatie) een Smart TV. Vorig jaar december was dat nog 29%. Ruim driekwart van de Smart TV-bezitters maakt ook daadwerkelijk gebruik van de verschillende apps op het toestel. Circa vier op de tien bezitters doet dit één of meerdere keren per week. Het bezit van smartphones en tablets nadert inmiddels zijn hoogtepunt. Eind 2015 heeft 80% van de internetpopulatie een smartphone en 65% een tablet.

YouTube, NPO Uitzending Gemist en RTL XL grootste videowebsitesGrafiek 2 Trends in Digitale Media
Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn ook in 2015 weer de populairste videowebsites. Dat video een grote online aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van videowebsites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets en smartphones zijn ook video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren.

Over Trends in Digitale Media
GfK voerde het onderzoek Trends in Digitale Media in december 2015 voor de tiende keer uit. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door GPT, KVB-SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef afkomstig uit het GfK online panel bestaat uit 1.151 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+).

Download de samenvatting van de resultaten uit Trends in Digitale Media.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/01/18

Smart-TV vindt steeds meer zijn plek in Nederlandse huishoudens

Nieuws

Video Highlights Trends In Digitale Media 2017 onderzoek   Steeds meer Nederlanders kijken TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

31/05/13

Second screen positief voor TV-programma’s en reclames

SPOT voetbal met 2nd screens

Onderzoek

Het onderzoek ‘Screenlife: The view from the sofa’ van Thinkbox, de Engelse TV-marketingorganisatie, onderzocht de manier waarop Engelsen TV-kijken bij een tweede scherm.

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met