Live TV-kijken via de smartphone is in vergelijking met vorig jaar met 50% gegroeid. Dit blijkt uit de tiende editie van GfK-onderzoek Trends in Digitale Media.
Ruim een derde van de internetpopulatie, 4,5 miljoen Nederlanders, bezit inmiddels een Smart TV. Vorig jaar december was dat nog 29%. Het bezit van smartphones en tablets nadert inmiddels zijn hoogtepunt. Eind 2015 heeft 80% van de internetpopulatie een smartphone en 65% een tablet.
Live TV-kijken via smartphone in een jaar tijd 50% gegroeid
SPOT concludeerde vorig jaar december dat TV-kijken via de smartphone met 75% was gegroeid, in vergelijking met een jaar eerder. Dit jaar blijkt dat vooral het live TV-kijken via de smartphone sterk is toegenomen, met maar liefst 50%, in vergelijking met vorig jaar. Het totale TV-kijken via de smartphone is stabiel gebleven.
Driekwart van Smart TV-bezitters maakt gebruik van extra functies
Inmiddels bezitten 4,5 miljoen Nederlanders (34% van de internetpopuliatie) een Smart TV. Vorig jaar december was dat nog 29%. Ruim driekwart van de Smart TV-bezitters maakt ook daadwerkelijk gebruik van de verschillende apps op het toestel. Circa vier op de tien bezitters doet dit één of meerdere keren per week. Het bezit van smartphones en tablets nadert inmiddels zijn hoogtepunt. Eind 2015 heeft 80% van de internetpopulatie een smartphone en 65% een tablet.
YouTube, NPO Uitzending Gemist en RTL XL grootste videowebsites
Youtube, NPO Uitzending Gemist, en RTL XL zijn ook in 2015 weer de populairste videowebsites. Dat video een grote online aantrekkingskracht heeft op consumenten komt niet alleen in de ranglijst van videowebsites naar voren. De meerderheid van de top 10 meest gebruikte apps op tablets en smartphones zijn ook video-gerelateerd, waarbij de eerder genoemde drie merken hoog scoren.
Over Trends in Digitale Media
GfK voerde het onderzoek Trends in Digitale Media in december 2015 voor de tiende keer uit. Het onderzoek wordt mede mogelijk gemaakt door GPT, KVB-SMB, PMA, RAB en SPOT. De steekproef afkomstig uit het GfK online panel bestaat uit 1.151 Nederlanders van 13 jaar en ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor deze groep (93% van de bevolking 13+).
Download de samenvatting van de resultaten uit Trends in Digitale Media.